This research focuses on how village schools, which are an important part of our Republican history and cultural heritage, can be reused with a sustainabl and adaptivee, new function. Village schools have been chosen as the subject of this study with the idea that they provide a good source for understanding recent history and rural cultural heritage, and open up new discussions on this topic. Since the early years of the Republic, the aim has been to widely spread literacy throughout the country and to educate productive citizens who are integrated into contemporary life. To achieve this goal, schools were built in a wide geographical area, especially in rural settlements. However, the shift to transportation-based education and the centralization of education after 1950 led to the abandonment of many village schools that were initially planned and built according to the earlier education policies. In this study, twenty village school buildings that were constructed between 1925-1965 and are currently inactive in nine different districts of Mersin province, along with their additional buildings, and the data related to the rural environment, have been the subject of investigation. The method of the study consists of identifying and analyzing school buildings, investigating the possibilities from the buildings and the environment, and evaluating the sustainable and adaptive reuse of cultural heritage. As a result, it has been understood that the village school buildings in Mersin offer sustainable, adaptable and various reuse possibilities, provided that their educational function remains reserved, and a similar evaluation can be made in other village schools in the country.
Republican Period rural heritage village schools Mersin sustainable and adaptive reuse
I declare that there is no ethical violation within the scope of this study.
TOROS UNIVERSITY, SCIENTIFIC RESEARCH PROJECTS SUPPORT DEPARTMENT
2021-GSTMF-AM-1
I would like to thank the Mersin villagers who provided their information during my study, my husband Tunga Manav who acted with me during my field research, and the Toros University, Scientific Research Projects Support Departmen.
Bu araştırma, Cumhuriyet tarihimizin ve kültürel mirasımızın önemli bir parçası olan köy okullarının sürdürülebilir ve uyarlanabilir yeni bir işlevle yeniden kullanım olasılıklarına odaklanmaktadır. Köy okulları, yakın tarihin ve kırsal kültürel mirasın anlaşılması için iyi birer kaynak oluştururken, bu konudaki yeni tartışmalara alan açacağı düşüncesiyle bu çalışmanım konusu olarak seçilmiştir. Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren okur yazarlığın tüm yurtta yaygınlaştırılması ve çağdaş yaşama dahil, üretken vatandaşların yetiştirilmesi amaç edinilmiştir. Bu amaçla köy yerleşimleri başta olmak üzere geniş bir coğrafyada okullar inşa edilmiştir. Ancak 1950 sonrası değişen eğitim politikalarıyla taşımalı eğitime geçilmesi ve eğitim öğretimin merkezde toplanması, başlangıçtaki eğitim politikalarına göre planlanmış ve inşa edilmiş köy okullarının çoğunun terkedilmesine sebep olmuştur. Çalışmada; Mersin İl’inin dokuz farklı ilçesindeki, 1925-1965 yılları arasında inşa edilmiş yirmi köy okulu binası, ek yapıları ve kırsal çevreye ait veriler konu edilmiştir. Okul binalarının tespiti ve analizi, yapıdan ve çevreden gelen değerlerin araştırılması, kültürel mirasın sürdürülebilir ve uyarlanabilir yeniden kullanımının değerlendirilmesi çalışmanın yöntemini oluşturmaktadır. Sonuç olarak Mersin İl’indeki köy okulu yapılarının, eğitimsel işlevi saklı kalmak kaydıyla sürdürülebilir, uyarlanabilir ve çeşitli yeniden kullanım olanakları sunduğu, benzer değerlendirmenin ülke genelindeki diğer köy okullarında da yapılabileceği anlaşılmıştır.
Cumhuriyet Dönemi kırsal miras köy okulları Mersin sürdürülebilir ve uyarlanabilir yeniden kullanım
Bu çalışma kapsamında etik ihlal oluşturacak bir durum olmadığını beyan ederim.
TOROS ÜNİVERSİTESİ, BİLİMSEL ARAŞTIRMALARI DESTEKLEME DEPARTMANI
2021-GSTMF-AM-1
Çalışmam sırasında bilgilerini esirgemeyen Mersin köylüsüne, araştırmam sırasında sahada benle birlikte hareket eden eşim Tunga Manav'a ve araştırma projemi destekleyen Toros Üniversitesi Bap birimine teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yapılı Çevrenin Tarihi ve Teorisi , Yakınçağ Tarihi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2021-GSTMF-AM-1 |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 46 |