Küresel işletme çevresinin yarattığı yoğun
rekabet ortamı, işletmeleri mal ve hizmet üreten birimler olma yanında birer
araştırma kurumuna dönüştürmüştür. İşletmelerin araştırma konuları içinde ürün
ve yöntem geliştirme önemli bir yer tutmaktadır. Araştırma faaliyetleri içinde
önemli bir yer tutan deneysel çalışmalar bilimsel kurumların ve işletmelerin
vazgeçilmez unsurudur. Ancak bu çalışmalar uzun zaman, maliyet ve çaba
gerektiren faaliyetlerdir. Bu yüzden deneysel çalışmalarda başarılı olabilmek
ve bu çalışmaları verimli yürütebilmek için doğru bir deney tasarımına
gereksinim vardır. Doğru bir deney tasarımı (Design Of Experiments, DOE) ile en
az deneme ile denemelerden elde edilecek yararlı verilerin optimizasyonunu sağlayan deneme planları elde edilmiş olur. Bu çalışmada
deney tasarım yaklaşımları ve deney tasarımının özel bir hali olan karışım
deney tasarım yöntemlerine ilişkin değerlendirmeler yapılmış ve İzmir’de
faaliyet gösteren matbaa mürekkebi imalatçısında karışım deney tasarımı
çalışması yapılmıştır. Çalışma sonuçları ile deney sayısının ve müşteriye yanıt
süresinin azaltıldığı tespit edilmiştir.
The
intense climate of competition created by the global business environment has
transformed business enterprises into research facilities in addition to being
units that produce goods and services. Product and method development are
important fields of research for these enterprises. Experimental studies, which
occupy an important place in research activities, are an indispensable element
for scientific institutions and business enterprises. However, these studies
are activities that require much time, cost, and effort. Therefore, in order to
be successful in experimental studies and to be able to carry out these studies
efficiently, there is a need for correct experiment design. With the correct
experiment design (Design Of Experiments, DOE), it is
possible to obtain trial plans that optimize the useful data
to be obtained from experiments with the minimum of experimentation. In this
study,
of experimental design approaches and the methods of mixed experiment design,
which is a special form of experimental design; and a mixed experiment design
study was carried out at a printing ink manufacturer operating in Izmir. It was
determined that as a result of the study there was a reduction in the number of
experiments as well as the response time for customers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |