Bu
çalışmanın amacı, 2013 yılında güncellenen ortaöğretim (9. 10. 11. 12 sınıflar) matematik dersi
öğretim programının uygulanması sürecine yönelik öğretmen görüşlerini
derinlemesine incelemektir. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örneklem
türlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilmiştir Mevcut
çalışmaya, beş farklı türdeki devlet okulundan farklı mesleki deneyime sahip 10
ortaöğretim matematik öğretmeni dâhil edilmiştir. Ortaöğretim matematik
öğretmenlerinin konu ile ilgili görüşlerini belirlemek için betimsel araştırma
yöntemlerinden özel durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yapılan görüşmeler önce dijital
ses kaydedici ile kayıt altına alınmış daha sonra yazıya dökülmüştür. Elde
edilen veriler nitel bir yaklaşımla içerik analizine tabi tutulmuştur.
Araştırmanın sonunda ortaöğretim matematik dersi öğretim programının
uygulanmasına yönelik olarak öğrenci, öğretmen, okul türü, programın içeriği,
öğretim materyali ve eğitim politikalarından kaynaklanan zorlukların bulunduğu belirlenmiştir. Karşılaşılan zorlukların aşılmasına yönelik olarak
öğretmenler özellikle tek bir öğretim programının her okulda aynı biçimde
uygulanmasının mümkün olmadığını, bu sebeple okul türlerine göre ayrı öğretim
programlarının geliştirilmesi ve farklı ders kitaplarının hazırlanması
gerektiğini önermişlerdir. Öğretim programının içeriğine yönelik olarak ise
öğretmenler, konuların sadeleştirilmesi ve günlük hayatla daha fazla
ilişkilendirilmesi hususunda önerilerde bulunmuşlardır.
ortaöğretim matematik dersi öğretim programı öğretmen görüşleri öğretmenlerin uygulamaları zorluklar
The aim of this study is to examine
teacher's opinions in depth on the implementation process of the mathematics curriculum
for High School (9.10.11.12) updated in 2013. The sample of the study is
prepared maximum diversity sampling method which is one of the purposive sample
types. The current study included 15 highschoolmathematicsteacherswithdifferentprofessionalexperiencefrom
5 different types of public schools. Descriptive research study a special case
of the method was used. In third current study 10 high school mathematics teachers
who have different professional experience from 5 different types of public schools
was included. A semi-structured interview form developed by researchers was used
as data collection tool in the study. The negotiations made are recorded with the
digital sound recorder and then written to the article. The obtained data were subjected
to content analysis with a qualitative approach. At the end of the research, it
was determined that the difficulties arising from the student, teacher, school type,
contents of the program, teaching materials and education policies for the implementation
of the secondary school mathematics curriculum. In order to overcome the difficulties,
teachers have suggested that it is not possible to implement a single teaching
program in each school in the same way, thus developing separate teaching programs
according to school types and preparing different textbooks. As for the contents
of the curriculum, the teachers suggested that the subjects should be
simplified and related more to daily life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 19, 2018 |
Submission Date | April 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 3 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.