Çalışmamızın
amacı, alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinden oluşan web destekli bir
materyal geliştirip uygulayarak “Vücudumuzda Sistemler” ünitesindeki kavram
yanılgılarının giderilmesine yönelik etkisini araştırmaktır. Çalışmanın
örneklemini, 3 farklı ortaokulda altıncı sınıfa devam etmekte olan 76 kız, 84
erkek olmak üzere toplam 160 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, deneysel
araştırma yöntemlerinden yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Her bir
okuldaki iki şubeden biri yansız atama ile deney ve kontrol grubu olarak
atanmıştır. Gruplara, çalışmanın öncesinde ve sonrasında ön test / son test
şeklinde güvenirlik katsayısı (KR-20)
,683 olan üç aşamalı kavram başarı testi uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde, betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Ön test verilerinden tespit edilen kavram
yanılgılarının, hem kontrol gruplarında hem de deney gruplarında benzer
oranlarda görüldüğü anlaşılmaktadır. Buna karşın, son test verileri
incelendiğinde deney gruplarında öğrencilerinin kavram yanılgılarının azaldığı
görülürken, kontrol gruplarında kavram yanılgısının azalmasının çok düşük
düzeyde kaldığı hatta kimi sorularda daha da arttığı görülmektedir. Buradan,
etkinlik temelli web materyalinin kavram yanılgılarının azaltılmasında etkili olduğu
sonucuna varılabilir. Araştırmacılara, fen bilimleri dersinin diğer ünitelerine
yönelik de kavram yanılgılarının tespit için iki ya da üç aşamalı testler
kullanmaları önerilmektedir.
The purpose of our study is to develop and use a web
assisted material consisting of alternative assessment and evaluation
techniques and to examine its effect on eliminating misconceptions in “Systems
in our body” unit. The sample of the study consisted of a total of 160, 76
female and 84 male, students attending 6th grade in 3 different secondary
schools. Quasi-experimental research method was used in the study. One of the
two classes in each school was assigned as experimental group through random
assignment and the other was assigned as the control group. The groups were
given a three-staged concept achievement test with a reliability coefficient
(KR-20) of 0,683 before and after the study as pretest and posttest. In the
analysis of the data, a descriptive analysis technique was used. Pretest data
showed that the misconceptions found were seen in similar rates in both control
and experimental groups. On the contrary, when the post test data were
analyzed, it was found that while the misconceptions of the students in the
experimental groups had decreased, the decrease in the control groups was very
low and in some questions, misconceptions had even increased. From this result,
it can be concluded that activity based assessment and evaluation tool is effective
in decreasing misconceptions. Researchers are advised to use two or three
staged tests to find out misconceptions in other units of the science
lesson.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 13, 2018 |
Submission Date | May 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 4 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.