Research Article
BibTex RIS Cite

Etkinlik Temelli Web Materyalinin 6. Sınıf “Vücudumuzda Sistemler” Ünitesindeki Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Etkisi

Year 2018, Volume: 2 Issue: 4, 92 - 113, 13.09.2018
https://doi.org/10.31458/iejes.428319

Abstract

Çalışmamızın
amacı, alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinden oluşan web destekli bir
materyal geliştirip uygulayarak “Vücudumuzda Sistemler” ünitesindeki kavram
yanılgılarının giderilmesine yönelik etkisini araştırmaktır. Çalışmanın
örneklemini, 3 farklı ortaokulda altıncı sınıfa devam etmekte olan 76 kız, 84
erkek olmak üzere toplam 160 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, deneysel
araştırma yöntemlerinden yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Her bir
okuldaki iki şubeden biri yansız atama ile deney ve kontrol grubu olarak
atanmıştır. Gruplara, çalışmanın öncesinde ve sonrasında ön test / son test
şeklinde güvenirlik katsayısı (KR-20) 
,683 olan üç aşamalı kavram başarı testi uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde, betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.  Ön test verilerinden tespit edilen kavram
yanılgılarının, hem kontrol gruplarında hem de deney gruplarında benzer
oranlarda görüldüğü anlaşılmaktadır. Buna karşın, son test verileri
incelendiğinde deney gruplarında öğrencilerinin kavram yanılgılarının azaldığı
görülürken, kontrol gruplarında kavram yanılgısının azalmasının çok düşük
düzeyde kaldığı hatta kimi sorularda daha da arttığı görülmektedir. Buradan,
etkinlik temelli web materyalinin kavram yanılgılarının azaltılmasında etkili olduğu
sonucuna varılabilir. Araştırmacılara, fen bilimleri dersinin diğer ünitelerine
yönelik de kavram yanılgılarının tespit için iki ya da üç aşamalı testler
kullanmaları önerilmektedir.

References

  • Alkhawaldeh, S. A. (2007). Facilitating conceptual change in ninth grade students’ understanding of human circulatory system concepts. Research in Science & Technological Education, 25(3), 371-385.
  • Arslan, H. O., Cigdemoglu, C., & Moseley, C. (2012). A three-tier diagnostic test to assess pre-service teachers’ misconceptions about global warming, greenhouse effect, ozone layer depletion, and acid rain. International Journal of Science Education, 34(11), 1667-1686.
  • Aydın, G., & Balım, A. G. (2007). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan kavramsal değişim stratejilerine dayalı örnek etkinlikler. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (22), 54-66.
  • Aydin, G., ve Balım, A. G. (2009). Students’ Misconceptions About The Subjects in The Unit “The Systems in Our Body”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2258-2263.
  • Aydoğan, Ş., & Köksal, E. A. (2017). İlköğretim fen eğitiminde kavram yanılgıları konusunda yapılan çalışmaların içerik analizi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 232-260.
  • Aykutlu, I., & Şen, A. İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve analoji kullanılarak lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Eğitim Ve Bilim, 37(166), 275-288.
  • Barak, M., & Dori, Y. J. (2011). Science education in primary schools: ıs an animation worth a thousand pictures?, Journal of Science Education and Technology, 20(5), 608-620.
  • Bayrak Karadeniz, B., & Bayram, H. (2012). Web ortamında probleme dayalı öğrenme yönteminin farklı öğrenme stiline sahip öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 479-497.
  • Bozdağ, H. C. (2017). Üç aşamalı kavramsal ölçme aracı ile öğrencilerin sindirim sistemi konusundaki kavram yanılgılarının tespiti. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 878-901.
  • Çakıcı, Y. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım. In Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetinkaya, M., & Taş, E. (2016). Web Destekli Ve Etkinlik Temelli Ölçme Değerlendirme Materyali Geliştirilmesi (Actıvıty Based And Web Supported Measurement And Assessment Materıal Development). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Gaytan, J., & McEwen, B. C. (2007). Effective online ınstructional and assessment strategies. The American Journal of Distance Education, 21(3), 117-132.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Demir, E. S., Hoplan, M., & Çelikoğlu, M. (2010). Öğretmenlerin kavram öğretimi, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmaları üzerine nitel bir araştırma. Paper presented at the International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya-Turkey.
  • Kaya, A., Balay, R., & Göçen, A. (2012). Öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin bilme, uygulama ve eğitim ihtiyacı düzeyleri. International Journal of Human Sciences, 9(2), 1229-1259.
  • Kolçak, D. Y., Moğol, S., & Ünsal, Y. (2014). Fizik öğretiminde kavram yanılgılarının giderilmesine ilişkin laboratuvar yöntemi ile bilgisayar simülasyonlarının etkilerinin karşılaştırılması. Eğitim Ve Bilim, 39(175), 154-171.
  • Kunduz, N., & Seçken, N. (2013). Development and application of 7e learnig model based computer-assisted teaching materials on precipitation titrations. Journal of Baltic Science Education, 12(6), 784-792.
  • Nasri, N., Roslan, S. N., Sekuan, M. I., Bakar, K. A., & Puteh, S. N. (2010). Teachers’ perception on alternative assessment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 37-42.
  • Ören, F. Ş., Ormancı, Ü., & Evrekli, E. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlilik düzeyleri ve görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1675-1698.
  • Özdemir, A. M., ve Dindar, H. (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının, Öğrencilerin Öğrenme Stillerine Göre Başarılarına Etkisi Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 288-299.
  • Özgür, S. (2013). The persistence of misconceptions about the human blood circulatory system among students in different grade levels. International Journal of Environmental and Science Education, 8(2), 255-268.
  • Özsevgeç, T., & Karamustafaoğlu, S. (2010). Öğretmen adaylarının geleneksel ve yapılandırmacı ölçme-değerlendirme yaklaşımlarına yönelik profilleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 333-354.
  • Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla. Çeviri Edit. Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tan, Ş. (2011). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: kpss el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin taşıma ve dolaşım sistemleri ünitesi ile ilgili kavram yanılgıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 17-48.

The Effect of Activity Based Web Material on Eliminating the Misconceptions in 6th Grade “Systems in Our Body” Unit

Year 2018, Volume: 2 Issue: 4, 92 - 113, 13.09.2018
https://doi.org/10.31458/iejes.428319

Abstract

The purpose of our study is to develop and use a web
assisted material consisting of alternative assessment and evaluation
techniques and to examine its effect on eliminating misconceptions in “Systems
in our body” unit. The sample of the study consisted of a total of 160, 76
female and 84 male, students attending 6th grade in 3 different secondary
schools. Quasi-experimental research method was used in the study. One of the
two classes in each school was assigned as experimental group through random
assignment and the other was assigned as the control group. The groups were
given a three-staged concept achievement test with a reliability coefficient
(KR-20) of 0,683 before and after the study as pretest and posttest. In the
analysis of the data, a descriptive analysis technique was used. Pretest data
showed that the misconceptions found were seen in similar rates in both control
and experimental groups. On the contrary, when the post test data were
analyzed, it was found that while the misconceptions of the students in the
experimental groups had decreased, the decrease in the control groups was very
low and in some questions, misconceptions had even increased. From this result,
it can be concluded that activity based assessment and evaluation tool is effective
in decreasing misconceptions. Researchers are advised to use two or three
staged tests to find out misconceptions in other units of the science
lesson.  

References

  • Alkhawaldeh, S. A. (2007). Facilitating conceptual change in ninth grade students’ understanding of human circulatory system concepts. Research in Science & Technological Education, 25(3), 371-385.
  • Arslan, H. O., Cigdemoglu, C., & Moseley, C. (2012). A three-tier diagnostic test to assess pre-service teachers’ misconceptions about global warming, greenhouse effect, ozone layer depletion, and acid rain. International Journal of Science Education, 34(11), 1667-1686.
  • Aydın, G., & Balım, A. G. (2007). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan kavramsal değişim stratejilerine dayalı örnek etkinlikler. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (22), 54-66.
  • Aydin, G., ve Balım, A. G. (2009). Students’ Misconceptions About The Subjects in The Unit “The Systems in Our Body”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2258-2263.
  • Aydoğan, Ş., & Köksal, E. A. (2017). İlköğretim fen eğitiminde kavram yanılgıları konusunda yapılan çalışmaların içerik analizi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 232-260.
  • Aykutlu, I., & Şen, A. İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve analoji kullanılarak lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Eğitim Ve Bilim, 37(166), 275-288.
  • Barak, M., & Dori, Y. J. (2011). Science education in primary schools: ıs an animation worth a thousand pictures?, Journal of Science Education and Technology, 20(5), 608-620.
  • Bayrak Karadeniz, B., & Bayram, H. (2012). Web ortamında probleme dayalı öğrenme yönteminin farklı öğrenme stiline sahip öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 479-497.
  • Bozdağ, H. C. (2017). Üç aşamalı kavramsal ölçme aracı ile öğrencilerin sindirim sistemi konusundaki kavram yanılgılarının tespiti. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 878-901.
  • Çakıcı, Y. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım. In Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetinkaya, M., & Taş, E. (2016). Web Destekli Ve Etkinlik Temelli Ölçme Değerlendirme Materyali Geliştirilmesi (Actıvıty Based And Web Supported Measurement And Assessment Materıal Development). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Gaytan, J., & McEwen, B. C. (2007). Effective online ınstructional and assessment strategies. The American Journal of Distance Education, 21(3), 117-132.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Demir, E. S., Hoplan, M., & Çelikoğlu, M. (2010). Öğretmenlerin kavram öğretimi, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmaları üzerine nitel bir araştırma. Paper presented at the International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya-Turkey.
  • Kaya, A., Balay, R., & Göçen, A. (2012). Öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin bilme, uygulama ve eğitim ihtiyacı düzeyleri. International Journal of Human Sciences, 9(2), 1229-1259.
  • Kolçak, D. Y., Moğol, S., & Ünsal, Y. (2014). Fizik öğretiminde kavram yanılgılarının giderilmesine ilişkin laboratuvar yöntemi ile bilgisayar simülasyonlarının etkilerinin karşılaştırılması. Eğitim Ve Bilim, 39(175), 154-171.
  • Kunduz, N., & Seçken, N. (2013). Development and application of 7e learnig model based computer-assisted teaching materials on precipitation titrations. Journal of Baltic Science Education, 12(6), 784-792.
  • Nasri, N., Roslan, S. N., Sekuan, M. I., Bakar, K. A., & Puteh, S. N. (2010). Teachers’ perception on alternative assessment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 37-42.
  • Ören, F. Ş., Ormancı, Ü., & Evrekli, E. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlilik düzeyleri ve görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1675-1698.
  • Özdemir, A. M., ve Dindar, H. (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının, Öğrencilerin Öğrenme Stillerine Göre Başarılarına Etkisi Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 288-299.
  • Özgür, S. (2013). The persistence of misconceptions about the human blood circulatory system among students in different grade levels. International Journal of Environmental and Science Education, 8(2), 255-268.
  • Özsevgeç, T., & Karamustafaoğlu, S. (2010). Öğretmen adaylarının geleneksel ve yapılandırmacı ölçme-değerlendirme yaklaşımlarına yönelik profilleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 333-354.
  • Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla. Çeviri Edit. Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tan, Ş. (2011). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: kpss el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin taşıma ve dolaşım sistemleri ünitesi ile ilgili kavram yanılgıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 17-48.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Murat Çetinkaya 0000-0001-8808-0524

Erol Taş This is me 0000-0003-4077-7351

Publication Date September 13, 2018
Submission Date May 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 4

Cite

APA Çetinkaya, M., & Taş, E. (2018). Etkinlik Temelli Web Materyalinin 6. Sınıf “Vücudumuzda Sistemler” Ünitesindeki Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Etkisi. International E-Journal of Educational Studies, 2(4), 92-113. https://doi.org/10.31458/iejes.428319

21067   13894              13896           14842

We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf

IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.

https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.