İslam Medeniyeti bir ilim medeniyetidir. İman eden her insanın eğitimini
birincil vazife olarak gören Hz. Peygamber’in bu tutumu, tüm İslam tarihi boyunca
pek çok eğitim kurumunun ve ortamının şekillenmesine kaynaklık etmiştir.
Bu bağlamda, camiler, medreseler, tekkeler, âlimlerin evleri ve daha pek
çok mekân birer ilim merkezi olarak faaliyet icra etmişlerdir. Kur’an-ı Kerim’de
“ilim” kavramı ile öncelikle vahiy kastedilmiş, sonraki dönemde ise, vahyin
anlaşılmasına ve yaşanmasına katkısı nedeniyle Hz. Peygamber’in hadisleri bu
kavramın öncelikli anlamı haline gelmiştir. Hakikaten Kur’an’ın anlaşılması söz
konusu olduğunda Hadis-i Şeriflerin ve Hazreti Peygamberin mücadelesinin
seyrini ayrıntılarıyla takip ettiğimiz Siyer’in özel bir önem arz ettiğini görmekteyiz.
Bu sebeple, Siyer öğretimine çok erken bir dönemden itibaren hak ettiği
önem verilmiştir. Nitekim sahabeden Sa’d b. Ebi Vakkas “Biz Kur’an’dan bir sure
öğretir gibi çocuklarımıza siyer öğretirdik” demiştir.1 Prof. Dr. Mahfuz Söylemez’in
girişimi ve koordinatörlüğü, Malatya Büyükşehir Belediyesi Kültür ve Sosyal
İşler Dairesi Başkanı İhsan Gençay’ın organizatörlüğü ve Hamid Süha Hotar
sekreterliğinde başlatılan, “Modern Çağda Peygamberi Bulmak: Siyer Bize Ne
Anlatıyor?” projesi, bu geleneğin günümüzdeki bir devamı olarak değerlendirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 18, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 2 |