Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 2, 473 - 498, 15.12.2019
https://doi.org/10.24889/ifede.453237

Öz

ÖZ



Bu çalışmanın amacı kadın
ziyaretçilerin inanç alanlarındaki beklentilerini ve deneyimlerini betimsel
analiz yöntemi ile analiz etmektir. Veriler İzmir’in Ödemiş ilçesinde yer alan
Birgivi Türbesi’ni ziyaret eden 50 kadın ziyaretçiden yüz yüze görüşmeler
aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre kadın ziyaretçilerin
çoğunun türbeyi dini nedenlerle ziyaret ettikleri ve Tanrı’dan maddi ve manevi
yaşamlarını güzelleştirecek beklentileri olduğu ortaya çıkmıştır. Kadın
ziyaretçilerin çoğunda dini, kültürel ve tarihi beklentiler birlikte görülmüştür.
Dini amaç gütmeden sadece farklılık, stres atmak için gelen ziyaretçilerin
sayısı nispeten daha azdır. Kadın ziyaretçilerin çoğu ziyaretlerinden memnun
kalmıştır. Bu ziyaretçiler mutluluk, huzur ve maneviyat gibi rahatlatıcı
deneyimler edinmiştir.



Anahtar
Kelimeler:
İnanç Turizmi, Kadın, Dini Seyahat Beklentisi, Dini Seyahat Deneyimi.

Kaynakça

  • Abbate, C.S. ve Nuovo, S. (2013). Motivation and Personality Traits for Choosing Religious Tourism: A Research on the Case of Medjugorje. Current Issues in Tourism, 16(5), 501-506.
  • Abrahams, R. (1986). Ordinary and Extraordinary Experience. V. Turner and M. Bruner (Ed.), The Anthropology of Experience (pp. 45-72). Chicago: University of Illinois Press.
  • Abreu, M. (2006). The Brand Positioning and Image of a Religious Organisation: An Empirical Analysis. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 11, 139–146.
  • Blackwell, R. (2007). Motivations for Religious Tourism, Pilgrimage, Festivals and Events. R. Raj ve N. D. Morpeth (Ed.), Religious Tourism and Pilgrimage Festivals Management: An International Perspective (pp. 35-47). UK ve ABD: CAB.
  • Bianchi, R. R. (2016). The Hajj by Air. E. Tagliocozzo ve S. W. Toorawa (Ed.), The Hajj: Pilgrimage in Islam (pp. 131-155). New York: Cambridge University Press.
  • Bideci, M. ve Albayrak, T. (2015). Motivations of the Russian and German Tourists Visiting Pilgrimage Site of Saint Nicholas Church. Tourism Management Perspectives, 18, 10-13.
  • Bond, N., Packer, J. ve Ballantyne, R. (2015). Exploring Visitor Experiences, Activities and Benefits at Three Religious Tourism Sites. International Journal of Tourism Research, 17, 471–481.
  • Božić, S. Spasojević, B. ve Tomić, N. (2014). Spiritual Healing as a Motive of Religious Travel - Creating a New Religious Route in Serbia. E. Ajanovic, M. Caber, ve Y. Yilmaz, (Ed.), International Antalya Hospitality Tourism and Travel Research Conference Proceedings: 9-12 Aralık 2014 – Antalya: Bildiriler (124-135). Antalya.
  • Bremer, T.S. (2006). Sacred Spaces and Tourist Places. D. J. Timothy and D. H. Olsen (Ed.), Tourism, Religion and Spiritual Journeys (pp. 25-35). London: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, E. (1979). A Phenomenology of Tourist Experiences. Sociology, 13(2), 179-201.
  • Cohen, E. (2006). Religious Tourism as an Educational Experience. D. J. Timothy and D. H. Olsen (Ed.), Tourism, Religion and Spiritual Journeys (pp. 25-35). London: Routledge.
  • Collins- Kreiner, N. ve Gatrell, J. D. (2006). Tourism, Heritage and Pilgrimage: The Case of Haifa’s Baha’i Gardens. Journal of Heritage Tourism, 1(1), 32-50.
  • Collins-Kreiner, N. (2009). The Geography of Pilgrimage and Tourism: Transformations and Implications for Applied Geography. Applied Geography, 1-12.
  • Crompton, J. L. (1979). Motivation for Pleasure Vacation. Annals of Tourism Research, 6(4), 408-424.
  • Çiftçi, S. ve Saban, A. (2016). İlkokullarda Mobbing Uygulamalarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşü. 15. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu: 11-14 Mayıs 2016. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Digance, J. (2003). Pilgrimage at Contested Sites. Annals of Tourism Research, 30(1), 43–159.
  • Dilthey, W. (1976). Dilthey Selected Writings. H.P. Rickman (Ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Drule, A. M., Chiş, A., Bacila, M. F. ve Ciornea, R. (2012). A New Perspective of Non-Religious Motivations of Visitors to Sacred Sites: Evidence from Romania. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 62, 431-435.
  • Eykay, İ. (2013). İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından Antakya’nın Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Fernandes, C., Pimenta, E., Gonçalves, F. ve Rachão, S. (2012). A New Research Approach for Religious Tourism: The Case Study of the Portuguese Route to Santiago. International Journal of Tourism Policy, 4(2), 83-94.
  • Harunoğulları, M. (2016). Kilisin İnanç Turizmi Potansiyeli ve Kutsal Mekânları, International Periodical for the Languages. Literature and History of Turkish or Turkic, 11(21), 177-210.
  • Heelas, P. (1998). Religion, Modernity and Postmodernity. London: Wiley Blackwell.
  • Honarpısheh, D. (2013). Women in Pilgrimage: Senses, Places, Embodiment, and Agency Experiencing Ziyarat in Shiraz. Journal of Shi’a Islamic Studies, 6(4), 383-410.
  • Hughes, K., Bond, N. ve Ballantyne, R. (2013). Designing and Managing Interpretive Experiences at Religious Sites: Visitors’ Perceptions of Canterbury Cathedral. Tourism Management, 36, 210-220.
  • Hyde, K. F. ve Harman, S. (2011). Motives for a Secular Pilgrimage to the Gallipoli Battlefields. Tourism Management, 32, 1343-1351.Gegez, A. E. (2007). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Basım.
  • Gerring, J. (2007). Case Study Research, Principles and Practices. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Iheanacho, N. N. (2015). Nigerian Praxis of Religious Tourism and Pilgrimage Motivations in The Globalizing World. Ciências da Religião: História e Sociedade, São Paulo, 13(1), 259-284.
  • İmam-ı Birgivi Türbesi (t.y.). 26.05.2017 tarihinde https://www.neredekal.com/imam-i-birgivi-turbesi/ adresinden erişildi.
  • Jansen, W. ve Kühl, M. (2008). Shared Symbols Muslims, Marian Pilgrimages and Gender. European Journal of Women’s Studies, 15(3), 295–311.
  • Kasim, A. (2011). Balancing Tourism and Religious Experience: Understanding Devotees' Perspectives on Thaipusam in Batu Caves, Selangor, Malaysia. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(3-4), 441-456.
  • Levi, D. ve Kocher, S. (2012). Perception of Sacredness at Heritage Religious Sites. Environment and Behavior, 45(7), 912– 930.
  • Lin, C. ve Kua, B. Z. (2015). The Behavioral Consequences of Tourist Experience. Tourism Management Perspectives, 18, 84-91.
  • Liutikas, D. (2015). In Search of Miracles: Pilgrimage to the Miraculous Places. Tourism Review. 70(3), 197-213.
  • Lo, A. S. ve Lee, C. Y. S. (2008). Motivations and Perceived Value of Volunteer Tourists from Hong Kong. Tourism Management, 32, 326-334.
  • Maslow, H. A. (1996). Dinler Değerler, Doruk Deneyimler. H. Koray Sönmez. İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • Mazumdar, S. ve Mazumdar, S. (2004). Religion and Place Attachment: A Study of Sacred Places. Journal of Environmental Psychology, 24(3), 385-397.
  • Oliver, R. L. (1980). A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469.
  • Özgen, N. (2012). Siirt’in İnanç Turizmi Mekânları: Ziyaret (Veysel Karani) ve Tillo (Aydınlar) Örnekleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 251-272.
  • Pearce, P. L. ve Lee, U. (2005). Developing the Travel Career Approach to Tourist Motivation. Journal of Travel Research, 43, 226-237.
  • Pine, J. ve Gilmore, J. (1998). The Experience Economy. Boston: Harvard Business School Press.
  • Quan, S. ve Wang, N. (2004). Towards a Structural Model of the Tourist Experience: An Illustration from Food Experiences in Tourism. Tourism Management, 25, 297–305.
  • Raj, R. (2012). Religious Tourist’s Motivation for Visiting Religious Sites. International Journal of Tourism Policiy, 4(2), 95–105.
  • Rashid, T. (2012). Web-Based Customer-Centric Strategies: New Ways of Attracting Religious Tourist to Religious Sites. International Journal of Tourism Policiy, 4(2), 146-156.
  • Robbins, S. P. ve Judge, T. A. (2013). Organizational Behavior. New Jersey: Pearson.
  • Sağlık, A. Kelkit, A. ve Sağlık, E. (2012). İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı'nın İncelenmesi. 2. Ulusal Kırsal Turizm Sempozyumu: 20-22 Eylül 2012 –Aksaray: Bildiriler (35-45).
  • Sargın, S. (2006). Yalvaç’ta İnanç Turizmi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2): 1-18.
  • Shackley, M. (2002). Space, Sanctity and Service; The English Cathedral as a Heteratopia. International Journal of Tourism Research, 4, 345-352.
  • Snepenger, D., King, J., Marshall, E. ve Uysal, M. (2006). Modeling Iso-Ahola’s Motivation Theory in the Tourism Context. Journal of Travel Research, 45, 140-149.
  • Smith, V. L. (1992). Introduction. The Quest in Guest. Annals of Tourism Research, 19(1), 1-17.
  • Song, H. J., Lee, C., Park, J. A., Hwang, Y. H. ve Reisinger, Y. (2015). The Influence of Tourist Experience on Perceived Value and Satisfaction with Temple Stays: The Experience Economy Theory. Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(4), 401-415.
  • Şaman, E. (2009). Mersin İli İnanç Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi: Mersin’de İnanç Turizmine Katılanların Profili Üzerine Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Tekin, H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-106.
  • Terzidou, M. (2010). Religion as a Motivation to Travel: The Case of Tinos Island in Greece, MİBES, 338-349.
  • Timothy, D. and Olsen, D. (Eds). (2006). Tourism, Religion and Spiritual Journeys. London: Routledge.
  • Turner, V. and Turner, E. (1978). Image and Pilgrimage in Christian Culture: Anthropological Perspectives. New York: Colombia University Press.
  • Usta, K. M. (2005). İnanç Turizmi Potansiyeli Açısından İznik’in Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Wang. W. Chen, J. S. ve Huang, K. (2015). Religious Tourist Motivation in Buddhist Mountain: The Case from China. Asia Pacific Journal of Tourism, 1-17.
  • Woodward, S. C. (2004). Faith and Tourism: Planning Tourism in Relation to Places of Worship. Tourism and Hospitality Planning & Development, 1(2), 173–186.
  • Yalçınkaya, E. (2011). Hac Psikolojisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Yeh, S., Ryan, C. ve Ge, M. (2009). Taoism, Temples and Tourists: The case of Mazu Pilgrimage Tourism. Tourism Management, 30, 581–588.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim, 23(12), 7-17.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Kitapevi.
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Havva Gözgeç 0000-0003-3891-8960

Ebru Günlü Küçükaltan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gözgeç, H., & Günlü Küçükaltan, E. (2019). İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 20(2), 473-498. https://doi.org/10.24889/ifede.453237
AMA Gözgeç H, Günlü Küçükaltan E. İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. Aralık 2019;20(2):473-498. doi:10.24889/ifede.453237
Chicago Gözgeç, Havva, ve Ebru Günlü Küçükaltan. “İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 20, sy. 2 (Aralık 2019): 473-98. https://doi.org/10.24889/ifede.453237.
EndNote Gözgeç H, Günlü Küçükaltan E (01 Aralık 2019) İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 20 2 473–498.
IEEE H. Gözgeç ve E. Günlü Küçükaltan, “İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 2, ss. 473–498, 2019, doi: 10.24889/ifede.453237.
ISNAD Gözgeç, Havva - Günlü Küçükaltan, Ebru. “İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 20/2 (Aralık 2019), 473-498. https://doi.org/10.24889/ifede.453237.
JAMA Gözgeç H, Günlü Küçükaltan E. İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2019;20:473–498.
MLA Gözgeç, Havva ve Ebru Günlü Küçükaltan. “İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 2, 2019, ss. 473-98, doi:10.24889/ifede.453237.
Vancouver Gözgeç H, Günlü Küçükaltan E. İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA KADINLARIN BEKLENTİ VE DENEYİMLERİNİN ANALİZİ: BİRGİVİ TÜRBESİ ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2019;20(2):473-98.
Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, SOBIAD, Araştırmax tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası