Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Atletlerin Giyilebilir Teknolojik Spor Ürünlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 18 - 24, 31.12.2024
https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1515348

Öz

Bu araştırmada atletlerin giyilebilir teknolojik spor ürünlerine yönelik tutumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışma betimsel bir nitelik taşımakta olup tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023 yılında Ege bölgesinde atletizm sporuyla uğraşan 247 sporcu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ile Çar ve arkadaşları (2022) tarafından geliştirilen “Giyilebilir Teknolojik Spor Ürünlerine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenini giyilebilir teknolojik spor ürünlerine yönelik tutum, bağımsız değişkenlerini ise cinsiyet, yaş, atletizm branşı ve spor geçmişi oluşturmaktadır. Veri toplama süreci sonucunda elde dilen bulgular bilgisayar ortamına aktarılmış, verilerin çözüm ve yorumlanmasında betimsel istatistikler (frekans, aritmetik ortalama, standart sapma), t-testi ve tek faktörlü varyans analizi (One-Way ANOVA) testi kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde araştırmaya dahil edilen atletlerin giyilebilir teknolojik spor ürünlerine yönelik tutumları; cinsiyet, yaş ve atletizm branşına göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Katılımcıların spor geçmişine göre giyilebilir teknolojik spor ürünlerine yönelik tutumlarının anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Bunun yanında atletlerin giyilebilir teknolojik ürünlere yönelik tutumlarının ortalama seviyenin üzerinde olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ak, M. O. (2021). Spor yönetimi açısından teknolojinin spora entegresi cybathlon örneği. PEARSON JOURNAL, 6(16), 413-427.
  • Çar, B., Bezci, Ş., Dokuzoğlu, G., ve Kurtoğlu, A. (2022). Giyilebilir teknolojik spor ürünlerine yönelik tutum ölçeği (GTSÜYTÖ) geliştirme çalışması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 1155-1167.
  • Devecioğlu, S., ve Altungül, O.(2011). Spor teknolojilerinde inovasyon, 6th International Advanced Technologies Symposium, Elazığ, Turkey.
  • Gayretli, Z., Zengin, S., Çelik, A., ve Özmutlu, İ. (2023). Sporcuların giyilebilir teknolojik spor ürünlerini kullanım algı düzeylerinin incelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 136-146.
  • Haake, S.J. (2009). The impact of technology on sporting performance in Olympic sports. Journal of Sports Sciences, 27(13), 1421-1431.
  • İnceoğlu, M. (2000). Tutum, Algı, İletişim. Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınları. Ankara.
  • Keskin, Y. (2022). Rekreasyonel Koşuya Katılan Bireylerin Giyilebilir Teknoloji Kullanımı Ve Egzersiz Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin Incelenmesi. Doktora Tezi. Marmara Universitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Khoa, T. V. A. (2015).“Wearable Smart Technologıes: New Era Of Technology”, Lapland University of Applied Sciences,Degree Programme in Innovative Business Services, Thesis.
  • Kumar, S. (2017). Technological and business perspective of wearable technology.
  • Kurt, S. ve Eken, İ. (2022). Sporda giyilebilir teknolojilerin birleştirilmiş teknoloji kabul ve kullanım teorisi 2’ye (utaut-2) göre davranışsal niyetlerin incelenmesi: Nabız monitörü örneği. Intermedia International E-journal, 9(16), 77-96.
  • Metin, S. N., Başkaya, G., Öcal, T., Erdoğan, A. ve Tunç-Tosun, G. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Giyilebilir Teknolojik Ürün Kullanımlarının Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonları Üzerine Etkisi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 1-18.
  • Ratten, V. (2020). Sport technology: A commentary. Journal of High Technology Management Research, 31, 1-6.
  • Serçek, S. ve Korkmaz, M. (2023). Sporda giyilebilir teknoloji üzerine sistematik bir literatür taraması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 77-92.
  • Swan, M. (2012). Sensor mania! the internet of things, wearable computing, objective metrics, and the quantified self 2.0. Journal of Sensor and Actuator networks, 1(3), 217-253.
  • Tekin, Z., ve Karakuş, K. (2018). Gelenekselden akıllı üretime spor endüstrisi 4.0. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 7(3), 2103-2117.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2014). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Basım). Ankara: Seçkin Yayınlar.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Yaşar Şahin 0000-0002-4194-2358

Ersan Tolukan 0000-0002-7769-9580

Hasan Güler 0000-0003-2565-7271

Ünsal Altınışık 0000-0002-5078-294X

Murat Saraçoğlu 0000-0002-6007-3987

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 8 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, M. Y., Tolukan, E., Güler, H., Altınışık, Ü., vd. (2024). Atletlerin Giyilebilir Teknolojik Spor Ürünlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 18-24. https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1515348

21116