Bu
çalışma, Coğrafya 4. Sınıf öğrencilerinin “kuraklık” anahtar kavramıyla ilgili bilişsel
yapılarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması
kullanılmıştır. Çalışmanın verileri; Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet
Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı 4. Sınıf’ta öğrenim
gören 32 öğrenciden kelime
ilişkilendirme testi kullanılarak temin edilmiştir. Sağlanan veriler içerik
analizine göre değerlendirilmiştir. Bulgular toplam 6 kategoriye ayrılmıştır. Her
kategorideki cevap kelimelerin frekans değerleri ve yüzdeleri hesaplanarak
tablo halinde ortaya konulmuştur. Bu kategorilerde 2 ve üzerinde frekansa sahip
olan cevap kelimeler tabloda gösterilmiştir. Çalışmada cevap kelimelerin
sınıflandırılmasında; “kuraklığın
olası etkileri” isimli kategori baskın olarak ön plana çıkmıştır. Diğer
kategoriler sırasıyla “kuraklığın insana
etkileri”,“kuraklığın nedenleri”, “kuraklığı tanımlama”, “kurak bölgeler” ve “kuraklıkla ilişkili canlılar” şeklindedir. Çalışmada bütün
kategorilerde yer alan “cevap kelimelerin” çoğunlukla akademik bilgi gerektiren
kelimeler olduğu düşünüldüğü zaman öğrencilerin önemli ölçüde kuraklıkla ilgili
kavramları doğru yapılandırdıkları ve kelime düzeyinde kavram yanılgılarının
fazla olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca KİT’in (Kelime İlişkilendirme Testi) öğrencilerin; doğru ders
kaynaklarına ulaşmasında, yanlış kavramı/bilgiyi düzeltmesinde ve önceden doğru
öğrendikleri kavrama/bilgiye yoğunlaşmalarında kullanılabilecek çok pratik bir
yöntem olduğu da görülmüştür.
This study was conducted with the aim of
determining the cognitive structures of Year 4 students related to the key
concept of “drought”. The case study approach, from among the approaches to
qualitative studies, was used in the study. The data for the study was obtained
by using the word association test on 32 students studying in Year 4, in the
Department of Geography Teaching, at the Ahmet Keleşoğlu Faculty of Teaching of
Necmettin Erbakan University. The data, which was obtained, was assessed
according to content analysis. The findings were separated into a total of 6
categories. The frequency values and percentages of the response words in each
category were calculated and presented in the form of a table. The response
words with a frequency of 2 or higher were shown in the table, in these
categories. While the words which were repeated only once were not included in
the table, these responses were evaluated within the text in the relevant
category. In the classification of the response words in the study, the
category entitled “the probable impacts of drought”, came to the
forefront as the dominant category. The other categories, in order of
prominence, were, “the effects of drought on humanity”, “the causes of
drought”, “the definition of drought”, “arid regions” and “living
creatures associated with drought”. When
it is considered that the “response words” in all of the categories in the
study were mostly words which required academic knowledge, the conclusion was
reached that the students had structured the concepts related to drought
correctly, to a significant extent, and that the level of false notions in
respect of the words was not high. It was also seen that the WAT (Word
Association Test) was a very practical method.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 38 |