Türkiye, üç kıtanın (Asya, Avrupa ve Afrika) kesiştiği bir coğrafi
konumda yer almaktadır. Bu nedenle neredeyse tüm ilgili sosyal bilim ve coğrafya
kitaplarında “köprü” metaforu ile
tanımlanmaktadır. Bu metafor ile Türkiye’nin dar ölçekte; Ortadoğu, Balkanlar
ve Kafkasları, geniş ölçekte ise, Asya, Avrupa ve Afrika’yı birbirine bağladığı
nakledilir. Bu durum, Türkiye- Ortadoğu
ilişkilerinin tarihselliği ve coğrafi özellikleri bakımından büyük önem
taşımaktadır. Dolayısıyla, Ortadoğu bölgesi hem doğal hem de beşeri bağlamlar
açısından, coğrafyanın önemli tematik alanları olarak, ortaöğretim ve yükseköğretim
müfredat programlarında yer almakta ve öğrencilerin Ortadoğu [coğrafyası] hakkında
derinlikli bilgi edinmeleri hedeflenmektedir. Bu çalışmada da coğrafya öğretmen
adaylarının Ortadoğu kavramını nasıl tasavvur ettikleri ve hangi ülkelerle
tanımladıkları sorgulanmıştır. Karma araştırma deseni olarak yürütülen
çalışmanın örneklem grubu, Çankırı Karatekin Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi,
Coğrafya bölümünden mezun doksan (90) öğretmen adayından oluşmaktadır. Veriler,
öncelikle açık uçlu soruların yer aldığı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiş ve tematik
boyutlar altında toplanarak cinsiyet ve coğrafi bölge değişkenlerine göre değerlendirilmiştir.
İkinci aşamada ise, belirlenen tematik boyutlar ile bu iki değişken arasındaki
bağıntıyı test etmek için Ki-kare bağımsızlık
testi uygulanmış ve istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul
edilmiştir. Araştırmada, coğrafya öğretmen adaylarının Ortadoğu
kavramına yükledikleri anlam ve zihinsel tasarımlarının analizi keşfedici
sıralı karma yöntemle yapılmış ve bu bağlamda, orta ve yükseköğretim coğrafya programlarının
işlevselliği tartışılmıştır.
Coğrafya Beşeri Coğrafya Ortadoğu Ortadoğu Tasavvuru Zihinsel Tasarım İçerik Analizi
Verilerin temin edilmesinde yakın desteğini esirgemeyen Dr. Öğrt. Üyesi Neşe DUMAN'a teşekkür ederim...
Turkey is located
in a geographical position, at the intersection of the three continents (Asia,
Europe and Africa). Therefore, it is defined by the metaphor of “bridge” in
almost all relevant social science and geography books. By means of this
metaphor, It is claimed that, on a narrow scale, Turkey interconnects the
Middle East, the Balkans and the Caucasus, whereas on a large scale,
interconnects Asia, Europe and Africa. This situation is of great importance in
terms of historicity and geographical features of Turkey-Middle East relations.
Therefore, the Middle East region is included in secondary and higher education
curricula as important thematic areas of geography in terms of both natural and
human contexts and it is aimed that students acquire in-depth knowledge about
the Middle East [geography]. In this study, it is questioned how the preservice
geography teachers conceive the concept of the Middle East and by which
countries they define it. The sample group of the study, which was conducted as
a mixed research design, consisted of ninety (90) preservice teachers who
graduated from Geography Department at Çankırı Karatekin University. The data
were collected by using a structured interview form that included open-ended
questions. The obtained data were analysed by content analysis technique,
collected under thematic dimensions, and evaluated according to gender and
geographical region variables. In the second stage, chi-square independence
test was used to test the correlation between the thematic dimensions and these
two variables and the level of statistical significance was accepted as
P<0.05. In this research, the analysis of meaning and mental designs that
geography teacher candidates have assigned to the concept of Middle East was
made by exploratory sequential mixed method and in this context, the
functionality of secondary and higher education geography programs were
discussed.
Geography Human Geography The Middle East The Concept of the Middle East Mental Design Content Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 41 |