Nitel özellikteki bu çalışmada; Türkiye’de 2018, Kazakistan’da ise 2020 yılından itibaren ortaöğretimde uygulamaya konulan coğrafya dersi öğretim programları (CDÖP) karşılaştırılmıştır. Programlar içerik analizine uygun olarak incelenmiş ve elde edilen bulgular doğrultusunda; öğretim programlarının temel öğeleri açısından karşılaştırılmıştır. Öğretim programlarının kurgusal ve yapısal anlamda benzerlikler gösterdiği tespit edilmiştir. Her iki ülkede de uygulanan öğretim programlarının, yapılandırmacı kurama ve sarmal içerik oluşturma yaklaşımına uygun tasarlandığı dikkat çekmektedir. Farklılıklar bakımından, Türkiye CDÖP’da eğitim durumları ve ölçme-değerlendirmeye ait ayrıntılı yönlendirmeler olduğu halde, Kazakistan CDÖP’da bu konulara ya hiç yer verilmediği ya da çok kısa değinildiği dikkat çekmektedir. Kazakistan CDÖP’da yer verilmeyen bu konulara Eğitim ve Bilim Bakanlığına bağlı Ibıray Altınsarin Ulusal Eğitim Akademisi yayınlarında değinilmektedir. Ayrıca Türkiye CDÖP’da programın öğeleri haricinde; programın vizyonu, hazırlanma gerekçesi, beceri, değerler gibi bilgilendirici konulara değinilmekte ve bir takım tavsiye ve yönlendirmelere yer verilmektedir. Kazakistan CDÖP’da bu konularda aydınlatıcı bilgiler bulunmamaktadır. Program tasarımı ve içerik oluşturma yaklaşımları açısından benzerlikler olmasına karşın, ayrıntılara yer verme noktasında farklılıklar mevcuttur.
Etik beyan gerektiren bir çalışma değildir.
Yok
In this qualitative study, the geography curricula (GC) implemented in secondary education in Türkiye since 2018 and in Kazakhstan since 2020 were compared. The curricula were examined in accordance with content analysis and compared in terms of the basic elements in line with the findings. It was determined that the curricula showed similarities in fictional and structural terms. It is noteworthy that the curricula implemented in both countries are designed in accordance with the constructivist theory and the spiral content creation approach. In terms of differences, it is noteworthy that while there are detailed instructions on educational situations and assessment -evaluation in the geography curricula in Türkiye, these issues are either not included at all or are only briefly mentioned in the geography curricula in Kazakhstan. These issues, which are not included in the geography curricula in Kazakhstan, are mentioned in the publications of the Ibıray Altınsarin National Education Academy under the Ministry of Education and Science. In addition, in the geography curricula in Türkiye, apart from the elements of the curriculum, informative topics such as the vision of the curriculum, the reason for its preparation, skills and values are mentioned and some recommendations and guidance are included. There is no informative information on these issues in the geography curricula in Kazakhstan. Although there are similarities in terms of program design and content creation approaches, there are differences in terms of details.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Geography Education |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | January 25, 2024 |
Submission Date | November 21, 2023 |
Acceptance Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 51 |