Afişlerin diliyle küresel ısınma
Yıl 2024,
Sayı: 53, 85 - 102, 25.09.2024
Fatoş Kayaardı
,
Recep Bozyigit
Öz
Bu araştırmada coğrafya eğitimi anabilim dalı ile grafik ve fotoğrafçılık alanı öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki algılarının ve bu süreci nasıl değerlendirdiklerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda; coğrafya eğitimi ile grafik ve fotoğraf alanı öğrencilerinin küresel ısınma konusunda tasarladıkları afişler incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma içerisinde yer alan doküman analizi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 23 katılımcı ile yürütülmüştür. İki farklı alanda eğitim gören bireylerin çalışmaya dâhil edilmesi çeşitliliği artırmak amacıyla yapılmıştır. Katılımcıların tasarladığı afişler içerik analizine tabi tutulmuştur. Afişlerin temaları ve sık kullanılan kavramları belirlenmiştir. Coğrafya eğitimi anabilim dalı öğrencileri; küresel ısınmanın meydana getireceği değişimleri, bu değişimlere engel olabilmek adına önlemlerin alınması gerektiğini ve bu önlemlerin başında çevre eğitiminin, insanların tutum ve davranışlarının önemini vurgulayan afişler hazırlamışlardır. Grafik ve fotoğraf alanı öğrencileri ise daha çok küresel ısınmanın sebebini ve sonucunu vurgulayan afişler hazırlamışlardır. Elde edilen veriler sonucunda tüm eğitim kademelerinde, küresel ısınma konulu etkinliklerin ve çalışmaların yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Teşekkür
Editörlere teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Akın, G. (2006). Küresel ısınma, nedenleri ve sonuçları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 29-43.
- Aksan, Z. & Çelikler, D. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının küresel ısınma konusundaki görüşleri. Eskişehir
Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 49-67.
- Arsal, Z. (2010). İlköğretim öğretmen adaylarının sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. İlköğretim Online
Dergisi, 14(1), 229-240.
- Arslan, A. & Zengin, R. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Journal of Social Science, 44, 453-466.
- Ateş, M. & Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin “küresel ısınma” kavramına ilişkin algılarının
metaforlar yardımıyla analizi. Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 221-241.
- Atik, A. D. & Doğan, Y. (2019). Lise öğrencilerinin küresel iklim değişikliği hakkındaki görüşleri. Academy Journal
of Educational Sciences, 3(1), 84-100. https://doi.org/10.31805/acjes.569937.
- Ay, F. & Yalçın Erik, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi ve algı
düzeyleri. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(2), 1-18.
- Aydin, F. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Turkish
Journal of Education, 3(4), 15-27. https://doi.org/10.19128/turje.181089.
- Babaoğlan Özdemir, B. & Babaoğlan, B. (2022). Lise öğrencilerinin “iklim değişikliği, küresel ısınma, sera etkisi” kavramlarına yönelik metaforik algıları. Anadolu Öğretmen Dergisi, 6(2), 339-354.
https://doi.org/10.35346/aod.1136515.
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
- Bozdoğan, A. E. & Yanar, O. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınmanın gelecek yüzyıldaki etkilerine
ilişkin görüşleri. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 48-60.
- Dulkadiroğlu, H. (2018). Türkiye'de elektrik üretiminin sera gazi emisyonları açısından incelenmesi. Niğde
Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7(1), 67-74.
https://doi.org/10.28948/ngumuh.369948.
- Geray, H. (2006). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş iletişim alanından örneklerle.
Siyasal Kitabevi.
- Gökçe, N. & Kaya, E. (2009). Coğrafya dersi öğretim programında küresel iklim değişikliği. Selçuk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 157-168.
- Gülen, S. & Dönmez, İ. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin küresel ısınma kavramına yönelik metafor ve
çizimlerinin belirlenmesi; karşılaştırmalı bir çalışma. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(33), 359-378.
- Güley, A. Ö. (2009). Bolu Abant İzzet Baysal üniversitesi öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki bilgi
düzeylerinin ölçülmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
- Gülsoy, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği üzerine bilgi düzeyi ve algıları
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi.
- Jones, P. D. & Wingley, T. M. L. (1990). Global warming trends. Scientific American, 263(2), 84-91.
- Kadıoğlu, M. (2007). Küresel iklim değişimi ve Türkiye-bildiğiniz havaların sonu. Güncel Yayıncılık.
- Kahraman, S., Yalçın, M., Özkan, E. & Ağgül, F. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin küresel ısınma
konusundaki farkındalıkları ve bilgi düzeyleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 249- 263.
- Karakuş, U. & Yel, Ü. (2019). The mental models of social studies teacher candidates on global warming.
International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 109-123.
https://doi.org/10.32003/iggei.572009.
- Kaya, B., Ateş, A. & Kılıç, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki görüşlerinin
belirlenmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 74, 29-40.
https://doi.org/10.9761/JASSS7731.
- Koçoğlu, E. & Gökalp, L. (2021). Türkiye'de küresel ısınma alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi: Bir meta
- sentez çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 26 (46), 129-142. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.927150.
- Metin, O. & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde
kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356.
- Öztürk, K. (2002). Küresel iklim değişikliği ve Türkiye’ye olası etkileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 22(1).
- Sağlam, N. E., Düzgüneş, E. & Balık, İ. (2008). Küresel ısınma ve iklim değişikliği. Ege Journal of Fisheries and
Aquatic Sciences, 25(1), 89-94.
- Satır Reyhan, A. & Reyhan, H. (2016). Küresel ısınmanın nedenleri, sonuçları, çözümleri üzerine yeni
değerlendirmeler. Memleket Siyaset Yönetim, 11(26), 1-24.
- Şahin, G. & Onurbaş Avcıoğlu, A. (2016). Tarımsal üretimde sera gazları ve karbon ayak izi. Tarım Makinaları
Bilimi Dergisi (Journal of Agricultural Machinery Science), 12 (3), 157-162.
- Şenel, H. ve Güngör, B. (2009). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki bilgilerinin ve kavram
yanılgılarının tespiti. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1207-1225.
- Ünlü, İ., Sever, R. & Akpınar E. (2011). Türkiye’de çevre eğitimi alanında yapılmış küresel ısınma ve sera etkisi
konulu akademik araştırmaların sonuçlarının incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 39-54.
- Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Pegem Akademi.
- Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
https://www.researchgate.net/publication/259828893_Learning_about_Qualitative_Document_Analysis.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, R. & Utkugün, C. (2023). Lise öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi algıları.
Cumhuriyet International Journal of Education, 12(4), 998-1013. https://doi.org/10.30703/cije.1276147.
Global warming in the language of posters
Yıl 2024,
Sayı: 53, 85 - 102, 25.09.2024
Fatoş Kayaardı
,
Recep Bozyigit
Öz
This research aims to reveal the perceptions of geography education department and graphics and photography student about global warming and how they evaluate this process. For this purpose, the posters designed by geography education and graphic and photography students on global warming were analyzed. The research was conducted using the document analysis method within qualitative research. The research was conducted with 23 participants. The inclusion of individuals studying in two different fields was done to increase diversity. The posters designed by the participants were subjected to content analysis. The themes and frequently used concepts of the posters were determined. Students of the geography education department prepared posters emphasizing the changes that global warming will bring about, the need to take measures to prevent these changes, and the importance of environmental education, people's attitudes and behaviors at the beginning of these measures. Graphics and photography students, on the other hand, mostly prepared posters emphasizing the cause and consequence of global warming. As a result of the data obtained, it is recommended that activities and studies on global warming should be expanded at all levels of education.
Kaynakça
- Akın, G. (2006). Küresel ısınma, nedenleri ve sonuçları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 29-43.
- Aksan, Z. & Çelikler, D. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının küresel ısınma konusundaki görüşleri. Eskişehir
Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 49-67.
- Arsal, Z. (2010). İlköğretim öğretmen adaylarının sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. İlköğretim Online
Dergisi, 14(1), 229-240.
- Arslan, A. & Zengin, R. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Journal of Social Science, 44, 453-466.
- Ateş, M. & Karatepe, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin “küresel ısınma” kavramına ilişkin algılarının
metaforlar yardımıyla analizi. Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 221-241.
- Atik, A. D. & Doğan, Y. (2019). Lise öğrencilerinin küresel iklim değişikliği hakkındaki görüşleri. Academy Journal
of Educational Sciences, 3(1), 84-100. https://doi.org/10.31805/acjes.569937.
- Ay, F. & Yalçın Erik, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi ve algı
düzeyleri. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(2), 1-18.
- Aydin, F. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Turkish
Journal of Education, 3(4), 15-27. https://doi.org/10.19128/turje.181089.
- Babaoğlan Özdemir, B. & Babaoğlan, B. (2022). Lise öğrencilerinin “iklim değişikliği, küresel ısınma, sera etkisi” kavramlarına yönelik metaforik algıları. Anadolu Öğretmen Dergisi, 6(2), 339-354.
https://doi.org/10.35346/aod.1136515.
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
- Bozdoğan, A. E. & Yanar, O. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınmanın gelecek yüzyıldaki etkilerine
ilişkin görüşleri. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 48-60.
- Dulkadiroğlu, H. (2018). Türkiye'de elektrik üretiminin sera gazi emisyonları açısından incelenmesi. Niğde
Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7(1), 67-74.
https://doi.org/10.28948/ngumuh.369948.
- Geray, H. (2006). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş iletişim alanından örneklerle.
Siyasal Kitabevi.
- Gökçe, N. & Kaya, E. (2009). Coğrafya dersi öğretim programında küresel iklim değişikliği. Selçuk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 157-168.
- Gülen, S. & Dönmez, İ. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin küresel ısınma kavramına yönelik metafor ve
çizimlerinin belirlenmesi; karşılaştırmalı bir çalışma. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(33), 359-378.
- Güley, A. Ö. (2009). Bolu Abant İzzet Baysal üniversitesi öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki bilgi
düzeylerinin ölçülmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
- Gülsoy, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği üzerine bilgi düzeyi ve algıları
Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi.
- Jones, P. D. & Wingley, T. M. L. (1990). Global warming trends. Scientific American, 263(2), 84-91.
- Kadıoğlu, M. (2007). Küresel iklim değişimi ve Türkiye-bildiğiniz havaların sonu. Güncel Yayıncılık.
- Kahraman, S., Yalçın, M., Özkan, E. & Ağgül, F. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin küresel ısınma
konusundaki farkındalıkları ve bilgi düzeyleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 249- 263.
- Karakuş, U. & Yel, Ü. (2019). The mental models of social studies teacher candidates on global warming.
International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 109-123.
https://doi.org/10.32003/iggei.572009.
- Kaya, B., Ateş, A. & Kılıç, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki görüşlerinin
belirlenmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 74, 29-40.
https://doi.org/10.9761/JASSS7731.
- Koçoğlu, E. & Gökalp, L. (2021). Türkiye'de küresel ısınma alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi: Bir meta
- sentez çalışması. Doğu Coğrafya Dergisi, 26 (46), 129-142. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.927150.
- Metin, O. & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde
kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356.
- Öztürk, K. (2002). Küresel iklim değişikliği ve Türkiye’ye olası etkileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 22(1).
- Sağlam, N. E., Düzgüneş, E. & Balık, İ. (2008). Küresel ısınma ve iklim değişikliği. Ege Journal of Fisheries and
Aquatic Sciences, 25(1), 89-94.
- Satır Reyhan, A. & Reyhan, H. (2016). Küresel ısınmanın nedenleri, sonuçları, çözümleri üzerine yeni
değerlendirmeler. Memleket Siyaset Yönetim, 11(26), 1-24.
- Şahin, G. & Onurbaş Avcıoğlu, A. (2016). Tarımsal üretimde sera gazları ve karbon ayak izi. Tarım Makinaları
Bilimi Dergisi (Journal of Agricultural Machinery Science), 12 (3), 157-162.
- Şenel, H. ve Güngör, B. (2009). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki bilgilerinin ve kavram
yanılgılarının tespiti. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1207-1225.
- Ünlü, İ., Sever, R. & Akpınar E. (2011). Türkiye’de çevre eğitimi alanında yapılmış küresel ısınma ve sera etkisi
konulu akademik araştırmaların sonuçlarının incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 39-54.
- Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Pegem Akademi.
- Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
https://www.researchgate.net/publication/259828893_Learning_about_Qualitative_Document_Analysis.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, R. & Utkugün, C. (2023). Lise öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi algıları.
Cumhuriyet International Journal of Education, 12(4), 998-1013. https://doi.org/10.30703/cije.1276147.