Year 2020, Volume 7 , Issue 1, Pages 185 - 202 2020-04-04

Çin Propagandasında Çin-Tayvan İlişkilerinin Sunumu: Mao Zedong Dönemi Üzerine İnceleme
The Presentation of Chinese-Taiwan Relations in The Chinese Propaganda: Examination on Mao Zedong Period

Caner ÇAKI [1] , Yusuf FİDAN [2]


1949 yılında Çin Komünist Partisi (ÇKP) lideri Mao Zedong, Çin Milliyetçi Partisi (Kuomintang) lideri Çan Kay Şek'i kesin olarak yenilgiye uğratmıştı. Mao, ülkenin yönetimini ele geçirmiş, Şek ise Tayvan adasına kaçarak yönetimini burada sürdürmüştü. Bu tarihten itibaren Çin ve Tayvan arasında düşmanlık dönemi başlamıştır. Bu aşamada Mao yönetimi, Çin kamuoyunda Tayvan'a karşı yoğun bir propaganda faaliyetine yönelerek, Tayvan'ı düşman bir ülke olarak yansıtmıştı. Çin yönetiminin Tayvan karşıtı faaliyetlerinde en sık kullandığı kitle iletişim araçlarından birisi posterler olmuştu. Bu çalışmada Çin propagandası tarafından Tayvan'a karşı kullanılan posterlerde, Tayvan'ın nasıl ve ne şekilde sunulduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışma kapsamında Şanghay Propaganda Posterleri Sanat Müzesi'nden belirlenen altı propaganda posteri, nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada belirlenen Çin propaganda posterleri, Fransız dilbilimci Roland Barthes'ın göstergebilim anlayışı üzerinden ele alınmıştır. Çalışmada ele edilen bulgularda Çin propagandası tarafından Tayvan'a yönelik doğrudan nefret söylemi oluşturulduğu ortaya çıkarılmıştır. Diğer yandan Çin propagandası posterler üzerinden Mao'nun ölümüne dek Çin'in Tayvan'ı ele geçireceği mesajını verdiği, bu yolla iki ülke arasındaki düşmanlığı canlı tutmaya çalıştığı sonucuna ulaşılmıştır. 

The leader of Chinese Communist Party (CCP) Mao Zedong defeated the leader of Chinese Nationalist Party (Kuomintang) Chiang Kai-Shek in 1949. Mao seized the control of country and Shek escaped to Taiwan. From that time, the period of enmity between China and Taiwan began. At this stage, the Mao administration showed the Taiwanese as a hostile country, focusing on an intense propaganda campaign in the Chinese public opinion. One of the mass media tools used by the Chinese administration in anti-Taiwan propaganda was posters. In this study, it was tried to show how and in what way Taiwan was presented in posters used by China propaganda against Taiwan. For this purpose, six propaganda posters determined from the Shanghai Propaganda Posters Art Museum were examined using semiotic analysis in qualitative research methods. The Chinese propaganda posters, determined in the study, were analyzed in terms of the semiotical concepts of the French linguist Roland Barthes. The findings of the study revealed that there was a hate speech against Taiwan in Chinese propaganda. On the other hand, it was concluded that Chinese propaganda gave the message that China would conquer Taiwan until Mao's death, continuing the enmity between the two countries through the posters.

  • ADSHEAD, S. A. M. (200). China in World History. New York: Palgrave.
  • BARTHES, R. (2014). Çağdaş Söylenler. Çev., Tahsin Yücel. 4. Baskı. İstanbul: Metis Yayınları.
  • BARTHES, R. (2016a). Göstergebilimsel Serüven. Çev., Mehmet Rifat, Sema Rifat. 8. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES, R. (2016b). S/Z. Çev., Sündüz Öztürk Kasar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • BARTHES, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. Çev., Ayşenaz Koş. Ömer Albayrak. 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • BRADY, A. M., & JUNTAO, W. (2009). "China's Strengthened New Order and the Role of Propaganda". Journal of Contemporary China, 18(62), 767-788.
  • BROOMAN, J. (1998). China Since 1900. New York: Longman.
  • CAO, D. & YANJING, S. (2011). China’s History. Singapore: Cengage Learning Asia.
  • CARTER, J. (2016). “The Rise of Nationalism and Revolutionary Parties”. Jeffrey N. Wasserstrom (eds.), Modern China, New York: Oxford University Press, pp. 118-150.
  • CHAI, W. (2002). "The Taiwan Factor in US-China Relations: An Interpretation". Asian Affairs: An American Review, 29(3), 131-147.
  • CHEEK, T. (2008). Mao Zedong and China’s Revolutions. New York: Palgrave.
  • CHEN, T. M. (2003). "Propagating the Propaganda Film: The Meaning of Film in Chinese Communist Party Writings, 1949-1965". Modern Chinese Literature and Culture, 15(2), 154-193.
  • CHEN, X. (2016). "Staging Chinese Revolution: Theater, Film, and the Afterlives of Propaganda". The United States: Columbia University Press.
  • ÇAKI, C. (2018a). "Ermenistan Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti'nde Joseph Stalin Döneminde Kullanılan Sovyet Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme". Ermeni Araştırmaları, (61), 271-296.
  • ÇAKI, C. (2018b). "İran-Irak Savaşı’nda Kullanılan İran Propaganda Posterlerinin Göstergebilimsel Analizi". İran Çalışmaları Dergisi, 2(1), 11-39.
  • ÇAKI, C. (2018c). "Adolf Hitler'in Kült Lider İnşasında Kullanılan Propaganda Posterlerinin Göstergebilimsel Analizi". Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 24-38.
  • ÇETIN, M., ÇAKI, C., & GAZI, M. A. (2018). "The Examination of The Anti-Usa Propaganda Posters in The Iran Revolution According to Claude Lévi-Strauss'binary Opposition". Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 31-51.
  • DE SAUSSURE, F. (2014) Genel Dilbilim Yazıları. Çev., Savaş Kılıç, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • EDNEY, K. (2014). The Globalization of Chinese Propaganda: International Power and Domestic Political Cohesion. The United Kingdom: Springer.
  • ERÖKTEM, M. (2018). “Tayvan Gözlemleri”. A. MerthanDündar (eds.), Tayvan Studies in Turkey (History, Economy and International Relations), Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları No: 616 Asya-Pasifik Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi, pp. 201-220
  • GAY, K. (2008). Mao Zedong’s China. Mineapolis: Twenty First Century Books.
  • GAZİ, M. A., ÇAKI, C., & GÜLADA, M. O. (2018a). "İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyet Kült Lider Propagandasında Vladimir Lenin ve Joseph Stalin'in Sunumu". Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 1(2), 25-42.
  • GAZİ, M. A., ÇAKI, C., & GÜLADA, M. O. (2018b). "İspanya 2000 Partisi'nin Göçmen Karşıtı Propaganda Faaliyetleri Üzerine İnceleme". Ankara Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 11-22.
  • IISH (2019). "Çin Propaganda Posterleri", https://search. social history. org/Search /Results? &format %3A%22 Visual+ documents %22&lookfor= China+ poster+ Mao+Tse-Tung, (Erişim Tarihi: 21.03.2019).
  • JOHNSON, M. D. (2012). "Propaganda and Censorship in Chinese Cinema". A Companion to Chinese Cinema, 153-78.
  • KAN, S. A. (2014). "China/Taiwan: Evolution of the One China Policy Key Statements from Washington, Beijing, and Taipei", Congressional Research Service, CRS Report.
  • LAGO, F. D. (1999). "Personal Mao: Reshaping an Icon in Contemporary Chinese Art". Art Journal, 58(2), 46-59.
  • LANDSBERGER, S. R. (1996). "Mao as the Kitchen God: Religious Aspects of the Mao Cult during the Cultural Revolution". China Information, 11(2-3), 196-214.
  • LEESE, D. (2011). Mao Cult: Rhetoric and Ritual in China's Cultural Revolution. The United Kingdom: Cambridge University Press.
  • LING, L. H., HWANG, C. C., & CHEN, B. (2009). Subaltern Straits:‘Exit’,‘Voice’, and ‘Loyalty’in the United States–China–Taiwan Relations. International Relations of the Asia-Pacific, 10(1), 33-59.
  • LYNCH, M. (2016). China: From Empire to People’s Republic: 1900-49. İkinci Baskı. Londra: Hodder Education.
  • MCMAHON, J. R. (2013). Soğuk Savaş, Çev. Sinem Gül, Ankara: Dost Kültür Yayınları.
  • MORTON, W. S., & Lewis, C. M. (2005). China: Its History and Culture. New York: McGraw-Hill.
  • PONG, D. (2009). Encyclopedia of Modern China, Volume 1. (eds.), United States: Gale.
  • POWELL, P., & WONG, J. (1997). "Propaganda Posters from the Chinese Cultural Revolution". The Historian, 59(4), 777-793.
  • PRIESTLAND, D. (2017). Kızıl Bayrak Bir Komünizm Tarihi, Çev. Ali Çakıroğlu, Egemen Yılgür. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • REN WU, R. (2004). “Fragment of Empires: The Peripheral Formation of Taiwanese Nationalism”. Social Science Japan 30: 16-18.
  • ROPP, P. S. (2010). China in World History. New York: Oxford University Press.
  • SPENCE, J. D: (2012). The Search For Modern China. New York: W. W. Norton & Company.
  • TANYERİ MAZICI, E., & ÇAKI, C. (2018). "Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı". Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • TAYLOR, J. E. (2006). "The Production of the Chiang Kai-Shek Personality Cult, 1929–1975". The China Quarterly, 185, 96-110.
  • WEBER, I. (2002). "Reconfiguring Chinese Propaganda and Control Modalities: A Case Study of Shanghai's Television System". Journal of Contemporary China, 11(30), 53-75.
  • YALVAÇ, F. (2018). “Tayvan ve Uzakdoğu’da Hegemonik Liderlik Mücadelesi”. A. Merthan Dündar (eds.), Tayvan Studies in Turkey (History, Economy and International Relations), Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları No: 616 Asya-Pasifik Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi, pp. 201-220.
  • ZHANG, J., & CAMERON, G. T. (2004). "The Structural Transformation of China’s Propaganda: An Ellulian Perspective". Journal of Communication Management, 8(3), 307-321.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-1523-4649
Author: Caner ÇAKI (Primary Author)
Institution: İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0003-4975-5845
Author: Yusuf FİDAN
Institution: NEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİ, İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ, ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ
Country: Turkey


Dates

Publication Date : April 4, 2020

APA Çakı, C , Fi̇dan, Y . (2020). Çin Propagandasında Çin-Tayvan İlişkilerinin Sunumu: Mao Zedong Dönemi Üzerine İnceleme . İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (1) , 185-202 . DOI: 10.17336/igusbd.549639