Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ İLE YAZMA KAYGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2017, Volume: 2 Issue: 2, 24 - 38, 31.12.2017

Abstract

Bu
araştırma öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile yazma kaygıları
arasındaki ilişkiyi belirlemek amacındadır. Ayrıca bu çalışmada eleştirel
düşünme eğilimleri ve yazma kaygısının "cinsiyet, bölüm, anne-baba eğitim seviyesi
" değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığına da bakılmıştır. Tarama
modeli olarak yapılandırılan  bu araştırma
2016-2017 öğretim yılı güz döneminde Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Eğitim
Fakültesinde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Hasan Kalyoncu
Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan 233 öğretmen adayıdır . Çalışmada
veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanmış olan "Kişisel
Bilgi Formu", Ülper (2011) tarafından geliştirilen "Türkçe Yazma
Kaygısı Ölçeği" ve Akbıyık (2002) tarafından geliştirilen "Eleştirel
Düşünme Eğilimi Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0
paket programından faydalanılmış; Kolmogorov Smirnov Normallik Testi, betimsel
istatistik, t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Bu
araştırma sonucunda eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi
ile yazma kaygısı arasında negatif yönde düşük düzeyde manidar bir ilişki
saptanmıştır.

References

  • Açışlı, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 15(1).
  • Ay, Ş. ve Akgöl, H. (2008). Eleştirel düşünme gücü ile cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim, 1 (2), 65-75. Beşoluk, Ş. & Önder, İ. (2010). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları, öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 679-693, [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr/(05.01.2017).
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal blimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2006), Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Doğanay, A., Taş, M.A. ve Erden, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin bir güncel tartışmalı konu bağlamında eleştirel düşünme becerilerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 511-546.
  • Hayırsever, F., & Oğuz, E. (2017). Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Eleştirel Düşünme Eğilimlerine Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Karagözoğlu, Ş. (2005) Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9 (1) : 6-14.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (21 ed.). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (4), 879-902.
  • Korkmaz, Ö. (2009), Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 10, Sayı 1, (2009), (1-13).
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özbay, M., & Zorbaz, K. Z. (2011). Daly-Miller'ın Yazma Kaygısı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması/Adaptation Of Daly-Miller's Writing Apprehension Test To Turkish. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16).
  • ÖZDEMİR, S. Mehmet, Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 3, Sayı:3, 2005.
  • Sağlam, M. (26 Nisan- 2 Mayıs 2002). Düşünmenin Öğretilmesi, Öğretme-Öğrenme Sürecinde Öğrencinin Etkinleştirilmesi, Hizmet içi Eğitim Programı Ders Notları.
  • Seferoğlu, S. Akbıyık C., (2006). Eleştirel Düşünme ve Öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2006) 193-200.
  • Sevim, O. (2012). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeği: bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 7(2), 927-937.
  • Söylemez, Y. (2016). İçerik Analizi: Eleştirel düşünme. Ekev Akademi Dergisi, 66, 671-696.
  • Sünbül, A. M. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri (Genişletilmiş 4. baskı). Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Tiryaki, E. N. (2011). Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Aldağ, H. (2009). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 36, 57-74.
  • Tümkaya, S. (2011). Fen bilimleri öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stillerinin incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, (3), 215-234.

THE RELATIONSHIP BETWEEN CRITICAL THINKING TENDENCY TEACHERS OF EDUCATION FACULTY AND WRITING ANXİETY

Year 2017, Volume: 2 Issue: 2, 24 - 38, 31.12.2017

Abstract

In this study, it was aimed to
determine the relationship between the teacher canditate critical thinking
tendencies and writing anxiety.
In addition, the
research also examines whether the tendencies of critical thinking and writing
anxiety differ according to the variables of gender, department, parental
education. The research was carried out in Hasan Kalyoncu University, Faculty
of Education in the fall semester of 2016-2017 academic year. The study group
of the study is composed of 233 teacher candidates who study at Hasan Kalyoncu
University Faculty of Education. "Personal Information Form" was
prepared by the researcher as data collection tools in the research,
"Turkish Writing Anxiety Scale" developed by Ulper (2011) and "Critical
Thinking Tendency Scale" developed by Akbıyık (2002) were used. In the
analysis of the data, SPSS 21.0 package program was used; Kolmogorov Smirnov
Normality Test, descriptive statistics, t test and one way analysis of variance
(ANOVA) were performed. As a result of the research, a significant relationship
between the critical thinking tendency and writing anxiety of the teacher
candidates was found at a low level on the negative side.

References

  • Açışlı, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 15(1).
  • Ay, Ş. ve Akgöl, H. (2008). Eleştirel düşünme gücü ile cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim, 1 (2), 65-75. Beşoluk, Ş. & Önder, İ. (2010). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları, öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 679-693, [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr/(05.01.2017).
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal blimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (1994). İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2006), Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Doğanay, A., Taş, M.A. ve Erden, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin bir güncel tartışmalı konu bağlamında eleştirel düşünme becerilerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 511-546.
  • Hayırsever, F., & Oğuz, E. (2017). Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Eleştirel Düşünme Eğilimlerine Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Karagözoğlu, Ş. (2005) Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9 (1) : 6-14.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (21 ed.). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (4), 879-902.
  • Korkmaz, Ö. (2009), Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 10, Sayı 1, (2009), (1-13).
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özbay, M., & Zorbaz, K. Z. (2011). Daly-Miller'ın Yazma Kaygısı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması/Adaptation Of Daly-Miller's Writing Apprehension Test To Turkish. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16).
  • ÖZDEMİR, S. Mehmet, Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 3, Sayı:3, 2005.
  • Sağlam, M. (26 Nisan- 2 Mayıs 2002). Düşünmenin Öğretilmesi, Öğretme-Öğrenme Sürecinde Öğrencinin Etkinleştirilmesi, Hizmet içi Eğitim Programı Ders Notları.
  • Seferoğlu, S. Akbıyık C., (2006). Eleştirel Düşünme ve Öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2006) 193-200.
  • Sevim, O. (2012). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeği: bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 7(2), 927-937.
  • Söylemez, Y. (2016). İçerik Analizi: Eleştirel düşünme. Ekev Akademi Dergisi, 66, 671-696.
  • Sünbül, A. M. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri (Genişletilmiş 4. baskı). Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Tiryaki, E. N. (2011). Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Aldağ, H. (2009). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 36, 57-74.
  • Tümkaya, S. (2011). Fen bilimleri öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stillerinin incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, (3), 215-234.
There are 22 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Sakine Hakkoymaz

Publication Date December 31, 2017
Submission Date September 19, 2017
Published in Issue Year 2017Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Hakkoymaz, S. (2017). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ İLE YAZMA KAYGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 24-38.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 8- Iss. 2) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 1) of the IHEAD will be available online in June, 2024. As of January, 2024, IHEAD will accept submission in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png