Research Article
BibTex RIS Cite

MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 25 - 37, 30.04.2020

Abstract

Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mesleki benlik saygılarını incelemeyi amaçlayan bu araştırma, İstanbul’daki bir devlet üniversitesinin sosyal bilimler meslek yüksekokulunda öğrenim gören 245 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin mesleki benlik saygıları ve mesleki benlik saygısını oluşturan; mesleği kabul, mesleğe verilen değer ve mesleğin işlevselliğine inanç düzeyleri irdelenmiştir. Bunun yanı sıra araştırmaya katılan öğrencilerin mesleki benlik saygısı ve alt boyutlarına ilişkin algılarının; cinsiyet, sınıf, bölüm, staj yapıp yapmama ve alanıyla ilgili bir meslek lisesinden mezun olup olmama durumuna göre farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde bağımsız iki örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Post hoc testlerinden Tukey testi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, cinsiyet bakımından sadece mesleğe verilen değer boyutunda, sınıf bakımından ise hem mesleki benlik saygısında hem de tüm alt boyutlarında farklılaşma saptanmıştır. Staj yapan öğrenciler ile yapmayanlar arasında ve meslek lisesi mezunu olanlar ile diğer liselerden mezun olanlar arasında ise mesleki benlik saygısı ve alt boyutları açısından bir farklılık görülmemiştir. Öğrencilerin okudukları bölümlere göre ise sadece mesleğe verilen değer boyutunda bir farklılaşma olduğu belirlenmiştir.

References

  • Acaray, A., & Savcı, M. (2018). Mesleki tükenmişliğe profesyonelleşmenin etkisi: Muhasebe meslek mensupları üzerine bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 331-351.
  • Arıcak, T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora tezi.
  • Bacanlı, F. (2003). Mesleki grup rehberliğinin benlik ve meslek kavramlarının bağdaşımına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35(35), 336-359.
  • Baloğlu, N., Karadağ, E., Çalışkan, N., & Korkmaz, T. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin mesleki benlik saygısı ve iş doyumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2), 345-358.
  • Camadan, F., Baştopçu, S., Tosun, G., Yangın, N., & Kılıç, Z. (2018). Öğretmenlerin mesleki benlik saygıları ile psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 115-136.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (8. bs.). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Çivilidağ, A., Yanar, A., Kızılırmak, B., & Denizli, T. (2018). Mesleki benlik saygısı, sürekli kaygı ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 45-60.
  • Demir, V., Gürsoy, F., & Ada, Ş. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(1), 597-614.
  • Dilmaç, B., Çıkılı, Y., Işık, H., & Sungur, C. (2009). Teknik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleklerine ilişkin tutumlarının yordayıcısı olarak mesleki benlik saygısı. Selçuk-Teknik Dergisi, 8(2), 127-143.
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Kuzgun, Y., Sevim, S. A., & Hamamcı, Z. (2016). Mesleki doyum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11), 14-18.
  • Özen Bekar, E., Konuk Şener, D., Yılmaz, Ç., & Cangür, Ş. (2017). Hemşire ve sosyal çalışmacıların mezuniyet öncesi ve sonrası mesleki benlik saygılarının değerlendirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 4(2), 50-55.
  • Sarıkoç, G., & Kaplan, M. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri, mesleki benlik saygısı ve akademik branş memnuniyetleri arasındaki ilişki. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25(3), 201-208.
  • Tabassum, F., Ali, M. A., & Bibi, F. (2011). Comparison of professional self-esteem of public and private teachers. International Journal of Humanities and Social Science, 1(18), 301-304.
  • TDK. (2020). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 10 Nisan 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Uslusoy, E. Ç., Gürdoğan, E. P., & Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35.
  • Ünal, E., & Şimşek, S. (2008). İlköğretim bölümü anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(1), 41-53.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2019). 2018-2019 Yükseköğretim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 10 Nisan 2020 tarihinde alınmıştır.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 25 - 37, 30.04.2020

Abstract

References

  • Acaray, A., & Savcı, M. (2018). Mesleki tükenmişliğe profesyonelleşmenin etkisi: Muhasebe meslek mensupları üzerine bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 331-351.
  • Arıcak, T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora tezi.
  • Bacanlı, F. (2003). Mesleki grup rehberliğinin benlik ve meslek kavramlarının bağdaşımına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35(35), 336-359.
  • Baloğlu, N., Karadağ, E., Çalışkan, N., & Korkmaz, T. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin mesleki benlik saygısı ve iş doyumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2), 345-358.
  • Camadan, F., Baştopçu, S., Tosun, G., Yangın, N., & Kılıç, Z. (2018). Öğretmenlerin mesleki benlik saygıları ile psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 115-136.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (8. bs.). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Çivilidağ, A., Yanar, A., Kızılırmak, B., & Denizli, T. (2018). Mesleki benlik saygısı, sürekli kaygı ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 45-60.
  • Demir, V., Gürsoy, F., & Ada, Ş. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(1), 597-614.
  • Dilmaç, B., Çıkılı, Y., Işık, H., & Sungur, C. (2009). Teknik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleklerine ilişkin tutumlarının yordayıcısı olarak mesleki benlik saygısı. Selçuk-Teknik Dergisi, 8(2), 127-143.
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Kuzgun, Y., Sevim, S. A., & Hamamcı, Z. (2016). Mesleki doyum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11), 14-18.
  • Özen Bekar, E., Konuk Şener, D., Yılmaz, Ç., & Cangür, Ş. (2017). Hemşire ve sosyal çalışmacıların mezuniyet öncesi ve sonrası mesleki benlik saygılarının değerlendirilmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 4(2), 50-55.
  • Sarıkoç, G., & Kaplan, M. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri, mesleki benlik saygısı ve akademik branş memnuniyetleri arasındaki ilişki. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25(3), 201-208.
  • Tabassum, F., Ali, M. A., & Bibi, F. (2011). Comparison of professional self-esteem of public and private teachers. International Journal of Humanities and Social Science, 1(18), 301-304.
  • TDK. (2020). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 10 Nisan 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Uslusoy, E. Ç., Gürdoğan, E. P., & Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35.
  • Ünal, E., & Şimşek, S. (2008). İlköğretim bölümü anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(1), 41-53.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2019). 2018-2019 Yükseköğretim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 10 Nisan 2020 tarihinde alınmıştır.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Adviye Aslı Denizli 0000-0002-5342-8049

Publication Date April 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Denizli, A. A. (2020). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 4(1), 25-37.
AMA Denizli AA. MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. ihssr. April 2020;4(1):25-37.
Chicago Denizli, Adviye Aslı. “MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 4, no. 1 (April 2020): 25-37.
EndNote Denizli AA (April 1, 2020) MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 4 1 25–37.
IEEE A. A. Denizli, “MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, ihssr, vol. 4, no. 1, pp. 25–37, 2020.
ISNAD Denizli, Adviye Aslı. “MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 4/1 (April 2020), 25-37.
JAMA Denizli AA. MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. ihssr. 2020;4:25–37.
MLA Denizli, Adviye Aslı. “MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, vol. 4, no. 1, 2020, pp. 25-37.
Vancouver Denizli AA. MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ BENLİK SAYGILARINI İNCELEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. ihssr. 2020;4(1):25-37.

IHSSR is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


88x31.png