There is no doubt that syntax has a great role in directing the Quranic meaning. The Noble Qur’an cannot be interpreted without referring to the grammatical rules and knowing the position of the word in the Quranic context. Therefore, the interpreters were keen to translate to reach the intended meaning of any Quranic verse, and in my research I tried Examining the most important aspects of Arabic that were mentioned by exegetes and grammarians in Surat al-Mu'minun, explaining the most important opinions about each aspect of Arabic, detailing it in terms of syntactic and the opinions of commentators and grammarians, and the estimated meaning that the verse came to. Arabic aspects, and each Arabic aspect included some grammatical issues that revolved around the subject of disagreement - in particular the difference between the schools of Basra and Kufa and those who followed their approach - such as the issue of including a verb meaning another verb or an interpretation of a preposition in place of another preposition, and such as the issue of (أفعل), the issue of (ما), the issue of (إذا), and the issue of (حتى).and other issues that were dealt with in detail, and then concluded the research with the most important findings that I reached
Hudarî, Muhammed. Haşiyetu'l Hüderi Ala İbni Akil. Beyrut: Dâru'l-Fikr, 2003.
İbn Âdil, Ömer b. Nûriddîn Alî en-Nu‘mânî ed-Dımaşkî. el-Lübâb fî ʿulûmi’l-Kitâb. Thk. Âdil Ahmed Abdülmevcûd v.dğr. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1998.
İbn Ebî Tâlib, Mekkî. el-Hidâye ilâ bulûġi’n-nihâye fî ʿilmi meʿâni’l-Kurʾân ve tefsîrihî ve ahkâmihî ve cümelin min fünûni ʿulûmih. Şarja: Metbûât-ı Câmiati’ş-Şarja, 2008.
İbn Mâlik, Cemâlüddîn Muhammed b. Abdillâh et-Tâî el-Endelüsî. Teshîlü’l-Fevâʾid ve tekmîlü’l-Makâsıd. Thk. M. Kâmil Berekât. Kahire: Daru'l-Kitabi'l-Arabî, 1967.
Müberred, Ebü’l-Abbâs Muhammed b. Yezîd. el-Kâmil fi’l-luğa ve’l-edeb. Thk. Muhammed Ebü’l-Fazl İbrâhim. Kahire: Dâru'l-Fikri'l-Arabî, 1997.
Müberred, Ebü’l-Abbâs Muhammed b. Yezîd. el-Muktedab.Thk. M. Abdülhâlik Uzayme. Beyrut: Âlemu'l-Kutub, ts.
Mühelhil, Adî b. Rebîa. ed-Dîvân. Kahire: ed-Dâru'l- ‘Âlemiyye, ts.
Radî, Muhammed b. Hasan el-isterabadî. Şerh-u kâfiyeti İbn Hicâb. thk: Yahya Beşîr Mustafa v.dğr. Riyâd: Metbûât-ı Câmiati’l-İmâm Muhammed b. Suûdi’l-İslâmiyye, 1966.
Râzî, Fahrüddîn Muhammed b. Ömer. Mefâtîhu’l-gayb. Beyrut: Dâru İhyâi't-Türasi'l-Arabî, 1420.
Sabbân, Muhammed b. Alî. Hâşiyetüs-Sabbân ʿalâ Şerhi’l-Üşmûnî. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1997.
Semîn El-Halebî, Ahmed b. Yûsuf b. İbrâhîm b. Abdiddâim. ed-Dürrü’l-maṣûn fî ʿulûmi’l-kitâbi’l-meknûn. Thk. Ahmed Muhammed el-Harrât. Dımaşk: Dâru’l-Kalem, 2011.
Sîbeveyhi, Amr b. Osman b. Kanber. el-Kitab. Thk. Abdusselam Hârûn. Kahire: Mektebetü’l-Hancî, 1988.
Sîrâfî, Ebû Saîd el-Hasen b. Abdillâh. Şerhu Kitâbi Sîbeveyhî. Thk. Ali Seyyid Ali v.dğr. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2008.
Arap dilindeki i’rab olgusu, Kur’ân’ın anlamını belirlemede büyük bir role sahiptir. Dolaysıyla gramer kurallarından yararlanmadan ve bağlamı göz ününde bulundurmadan Kur’ân âyetlerini açıklamak mümkün değildir. Bu yüzden müfessirler, murâd-ı İlâhiyi doğru anlamak maksadıyla i’raba büyük önem göstermişlerdir. Bu çelışmamızda tefsirci ve dilcilerin Mü’minûn sûresinde tespit ettikleri i’rab farklılıkları, bu farklılıklarla ilgili önemli görüşleri ve bu farkılıkların anlamın değişimi üzerindeki etkilerini inceleyeceğiz. Bu bağlamda Mü’minûn sûresinde farklı i’rab vecihlerinin söz konusu olduğu on bir âyet tespit ettik. Bu âyetler, başta Basra, Kûfe dil okulu ve takipçileri olmak üzere dilciler arasında gramatik açıdan tartışma konusu olmuştur. Bu bağlamda fiiller arası tazmîn, cer harflerinin birbirlerinin yerine kullanılması, marife isme izafe edilen ism-u tafdîlin izafesinin lafzi izafe mi manevi izafe mi olduğu, (ما) edatının isim mi harf mi olduğu, (إذا) edatının şart mı zarf mı olduğu, (حتى) edatının gâiye mi, cer harfi mi, atıf harfi mi, yoksa ibtidâ edatı mı olduğu vb. ihtilaf konuları, çalışmamızda detaylı bir şekilde incelenecektir. Çalışmamızın sonuç bölümünde ise ulaştığımız önemli sonuçlara yer verilecektir
Hudarî, Muhammed. Haşiyetu'l Hüderi Ala İbni Akil. Beyrut: Dâru'l-Fikr, 2003.
İbn Âdil, Ömer b. Nûriddîn Alî en-Nu‘mânî ed-Dımaşkî. el-Lübâb fî ʿulûmi’l-Kitâb. Thk. Âdil Ahmed Abdülmevcûd v.dğr. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1998.
İbn Ebî Tâlib, Mekkî. el-Hidâye ilâ bulûġi’n-nihâye fî ʿilmi meʿâni’l-Kurʾân ve tefsîrihî ve ahkâmihî ve cümelin min fünûni ʿulûmih. Şarja: Metbûât-ı Câmiati’ş-Şarja, 2008.
İbn Mâlik, Cemâlüddîn Muhammed b. Abdillâh et-Tâî el-Endelüsî. Teshîlü’l-Fevâʾid ve tekmîlü’l-Makâsıd. Thk. M. Kâmil Berekât. Kahire: Daru'l-Kitabi'l-Arabî, 1967.
Müberred, Ebü’l-Abbâs Muhammed b. Yezîd. el-Kâmil fi’l-luğa ve’l-edeb. Thk. Muhammed Ebü’l-Fazl İbrâhim. Kahire: Dâru'l-Fikri'l-Arabî, 1997.
Müberred, Ebü’l-Abbâs Muhammed b. Yezîd. el-Muktedab.Thk. M. Abdülhâlik Uzayme. Beyrut: Âlemu'l-Kutub, ts.
Mühelhil, Adî b. Rebîa. ed-Dîvân. Kahire: ed-Dâru'l- ‘Âlemiyye, ts.
Radî, Muhammed b. Hasan el-isterabadî. Şerh-u kâfiyeti İbn Hicâb. thk: Yahya Beşîr Mustafa v.dğr. Riyâd: Metbûât-ı Câmiati’l-İmâm Muhammed b. Suûdi’l-İslâmiyye, 1966.
Râzî, Fahrüddîn Muhammed b. Ömer. Mefâtîhu’l-gayb. Beyrut: Dâru İhyâi't-Türasi'l-Arabî, 1420.
Sabbân, Muhammed b. Alî. Hâşiyetüs-Sabbân ʿalâ Şerhi’l-Üşmûnî. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1997.
Semîn El-Halebî, Ahmed b. Yûsuf b. İbrâhîm b. Abdiddâim. ed-Dürrü’l-maṣûn fî ʿulûmi’l-kitâbi’l-meknûn. Thk. Ahmed Muhammed el-Harrât. Dımaşk: Dâru’l-Kalem, 2011.
Sîbeveyhi, Amr b. Osman b. Kanber. el-Kitab. Thk. Abdusselam Hârûn. Kahire: Mektebetü’l-Hancî, 1988.
Sîrâfî, Ebû Saîd el-Hasen b. Abdillâh. Şerhu Kitâbi Sîbeveyhî. Thk. Ali Seyyid Ali v.dğr. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2008.
Hudarî, Muhammed. Haşiyetu'l Hüderi Ala İbni Akil. Beyrut: Dâru'l-Fikr, 2003.
İbn Âdil, Ömer b. Nûriddîn Alî en-Nu‘mânî ed-Dımaşkî. el-Lübâb fî ʿulûmi’l-Kitâb. Thk. Âdil Ahmed Abdülmevcûd v.dğr. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1998.
İbn Ebî Tâlib, Mekkî. el-Hidâye ilâ bulûġi’n-nihâye fî ʿilmi meʿâni’l-Kurʾân ve tefsîrihî ve ahkâmihî ve cümelin min fünûni ʿulûmih. Şarja: Metbûât-ı Câmiati’ş-Şarja, 2008.
İbn Mâlik, Cemâlüddîn Muhammed b. Abdillâh et-Tâî el-Endelüsî. Teshîlü’l-Fevâʾid ve tekmîlü’l-Makâsıd. Thk. M. Kâmil Berekât. Kahire: Daru'l-Kitabi'l-Arabî, 1967.
Müberred, Ebü’l-Abbâs Muhammed b. Yezîd. el-Kâmil fi’l-luğa ve’l-edeb. Thk. Muhammed Ebü’l-Fazl İbrâhim. Kahire: Dâru'l-Fikri'l-Arabî, 1997.
Müberred, Ebü’l-Abbâs Muhammed b. Yezîd. el-Muktedab.Thk. M. Abdülhâlik Uzayme. Beyrut: Âlemu'l-Kutub, ts.
Mühelhil, Adî b. Rebîa. ed-Dîvân. Kahire: ed-Dâru'l- ‘Âlemiyye, ts.
Radî, Muhammed b. Hasan el-isterabadî. Şerh-u kâfiyeti İbn Hicâb. thk: Yahya Beşîr Mustafa v.dğr. Riyâd: Metbûât-ı Câmiati’l-İmâm Muhammed b. Suûdi’l-İslâmiyye, 1966.
Râzî, Fahrüddîn Muhammed b. Ömer. Mefâtîhu’l-gayb. Beyrut: Dâru İhyâi't-Türasi'l-Arabî, 1420.
Sabbân, Muhammed b. Alî. Hâşiyetüs-Sabbân ʿalâ Şerhi’l-Üşmûnî. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1997.
Semîn El-Halebî, Ahmed b. Yûsuf b. İbrâhîm b. Abdiddâim. ed-Dürrü’l-maṣûn fî ʿulûmi’l-kitâbi’l-meknûn. Thk. Ahmed Muhammed el-Harrât. Dımaşk: Dâru’l-Kalem, 2011.
Sîbeveyhi, Amr b. Osman b. Kanber. el-Kitab. Thk. Abdusselam Hârûn. Kahire: Mektebetü’l-Hancî, 1988.
Sîrâfî, Ebû Saîd el-Hasen b. Abdillâh. Şerhu Kitâbi Sîbeveyhî. Thk. Ali Seyyid Ali v.dğr. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 2008.
Alhamad, Bozan. “İ’rab Farklılıklarının Ve Bunların Kur’an’ın Anlam Çeşitliliği Üzerindeki Etkisi: Mü’minûn Sûresi Örneği”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 7/2 (July 2021), 768-790.