Son çeyrek yüzyılda küreselleşme ile birlikte uluslararası ve uluslarüstü kurumların da
etkisiyle kamu yönetimi kamu işletmeciliğine doğru evrilmiş, yönetişim, stratejik planlama,
toplam kalite yönetimi, yerelleşme, yerindenlik, performans yönetimi ve denetimi, açıldık,
çok düzlemlilik gibi yeni kavramlar geliştirilerek bu ilke ve kavramlar doğrultusunda yeni
' .
kurumlar oluşturulmaya başlanmıştır. Yerel yönetimlerin genelde, belediyelerin özelde,
sorumluluk üstlemneye başladıkları göreceli yeni alanlardan birisi olarak yerel kalk:ımna ön
r
plana çık:ınaktadır.
Yerel Kalkınmaya yönelik tüm girişimlerin toplumun ihtiyaçlarını karşılayabilmesi
için yerelde planlanarak, yeniden düzenlenınesi ve uygulanınası gerek:ınekte. Türkiye'de
kalk:ımnanın, bölgesel rekabet avantajlarını ön plana çıkaracak projeler ve bunları
destekleyecek politikaların oluştunılması ile sağlanabileceği ülke deneyimleriyle ortaya
konulmuştur. Ancak ülkemizde daha çok devletin görevi olarnk algılanan kalkımna sürecinin
yerelin yaşam kalitesini bir üst seviyeye çıkarma çabasının yerelde yaşayanlar tarafından
l
l r
[
gerçekleştirileceği konusunda henüz bir oıiak anlayış oluşmamıştır.
2013 yılında verilerine göre İslahiye ilçesinin nüfusu 66.170 Bu nüfus, 33.646 erkek
ve 32.524 kadından oluşmaktadır. Yüzde olarak ise: %50,85 erkek, %49,15 kadındır. Bu
nüfusa sayıları 15'bini aşan (resmi -gayriresıni) Suriyeli sığınınacıları da dahil ettiğimizde
ilçede sanayi yatırımlarının ivme kazamnası ve Organize Sanayi Bölgesi'nin kurulması ile
ilçeyi çekim merkezi haline getirmiş bu da nüfusta büyük artışa sebep olmuştur.
Çevre il, ilçe ve köylerden ilçe merkezine doğru gerçekleşen göç, ilçede mesken
ihtiyacını arttırmış, buna bağlı olarak da inşaat sektörünü harekete geçirmiştir.
İslahiye'nin ekonomisi tarıma dayılı sanayidir. Yetiştirilen başlıca bitkiler, buğday,
soğan, şeker pancarı, pamuk, arpa, biber, baklagiller, zeytin, sarımsak, soya fasulyesi, mısır,
Antep fıstığı ve üzümdür. Su boylarında sebzecilik ve meyvecilik yapılmaktadır. İlçenin
dağlık kesimlerinde hayvancılık ve ormancılık ön plandadır. Sığır, koyun ve kıl keçisi
yetiştirilir. İlçe topraklarında boksit ve dolomit yatakları vardır (Fiziksel ve kimyasal yapısına
bağlı olarak dolomitin 30'dan fazla kullanım alanı vardır. Fiziksel nitelikleri itibariyle dolomit
özellikle yol inşaatlarında (karayolu, demiryolu) ve beton yapımında kullanılmaktadır.
Kimyasal niteliklerinden istifade söz konusu olduğunda ise çok daha geniş bir kullanım alanı
ortaya çıkmaktadır. İçerdiği MgO'den dolayı dolomit ziraatta (gübre yapımında, toprak
ıslahında), tuğla, çimento, Dolomitik sönmemiş kireç, cam, soda sanayinde kullanılmaktadır.
Basta boya olmak üzere kimya sanayicinde de dolgu maddesi olarak önemli bir hammaddedir.
A yr ıca filtrasyon işlemleri alkali ve ferrosilicon imali ve gene kimya sanayicinde beyazlatıcı
olarak önemli bir kullanım alanı vardır. Fakat asil önemli tüketim alanı Demir-Çelik
sanayidir).
Geçim kaynakları olarak; tarım ve hayvancılık dışında ilçede küçük sanayi sitesinde
200 dönümlük bir alanda lOO'den fazla iş yeri faaliyet sürdürmektedir. İslahiye Ticaret
Odasına kayıtlı bulunan 650 fırına bulunmaktadır. Ticaret Odasına kayıtlı, 31 tane entegre
biber fabrikası, 1 adet yem fabrikası, 1 adet un fabrikası, 2 adet salça fabrikası, 1 adet bitkisel
yağ fabrikası(ayçiçeği yağı), 1 adet hazır beton santrali,! adet maden cevheri zenginleştirme
tesisi, 1 adet kum ocağı işleme tesisi, 1 boksit madeni işleme tesisi, 2 adet tuğla fabrikası, 1
adet süt imalathanesi, 2 adet süt sığırcılığı ve besi hayvancılığı tesisi, sirke ve nar ekşisi
üretim fabrikası, 1 adet meşrubat imalatı yapan firma bulunmaktadır.
ı-
Kalıcı yerel kalkınma için İslahiye'un fırsat ve tehditleriyle karşı karşıya olduğu
durumun
bütüncül
olarak
sorgulanması
ve
rekabetçi
avaı1lajlarının
belirlenmesi
gerekmektedir. Sürdürülebilir kalkınma için ölçülebilirlik, somut göstergelerle kıyas
önemlidir. Kalkınmanın rasyonel altyapısını kunnak için İslahiye'un yerel kalkınınada
başarılı olmuş kent örnekleriyle kıyaslaınnalıdır. Yol haritaları, hedeflere ulaşıp,
ulaşılmadığına bakılarak yerelin cezası ve ödülü bu esasa göre yapılmalıdır. AB gelişmişlik
göstergeleriyle kıyaslanması, somut hedeflerle ülke refahının sürdürülebilirliği ve yerelin
perforınansını ölçebilmek ancal< yenilikçi bir vizyonla sağlanabilir. Refah ve zenginlik
yaratabilmek için tüm göstergeler önemsenerek, ilçenin ve bölgenin AB standartlarıyla kıyası
geleceğin inşasını kolaylaştıracak ve gelir dağılımındaki farklılıkları azaltacaktır.Ölçülemeyen, değerlendirilemeyen gelişme, güvenilir, kalıcı bir gelişme olamayacağı gibi·
hedef alınacak standardın da AB olması, değişimi ve performansı sürekli kılacaktır.
Bu çalışmamızda yerel kalkınmanın temel ilkeleri ve belediyelerin misyonu bu
misyona ve temel amaçlara dönük olarak belediyelerin etkinlikleri incelenerek İslahiye yerel
kalkınma modeli önerisini gerçekleştirerek temel organizasyon yapısı ortaya konularak
sorunlar ve çözüm önerileri konularında açıklamalar yapılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 |