Mobil cihazlardan biri
olan akıllı cep telefonları sayesinde haberleşme işlevini gerçekleştirebilmenin
yanı sıra yüklenebilen uygulamalar aracılığıyla birçok alanda - sosyal medya,
video yükleme ve seyretme platformları, oyunlar gibi- aktif ve kesintisiz
olarak dijital ortamla bağlantılı olabilme ve bu bağlantıyı sürdürebilme imkânına
sahibiz. Akıllı cep telefonlarına yüklenebilen etkileşimli çocuk kitapları da
bu uygulamalar arasındadır. Klasik anlamda kapaklı ve sayfalı, somut resimli
çocuk kitapları sanal ortama taşınarak, başta etkileşim olmak üzere ses,
hareketli görüntü ve farklı farklı oyunlar eklenerek okuyucunun ussal ve
bedensel olarak okuma etkinliğini gerçekleştirmesine fırsat tanımıştır. Etkileşimli
çocuk kitaplarının gelişimi beraberinde tasarım ve içerik yönünden geleneksel
basılı çocuk kitaplarına göre daha farklı, nitelikli ve öğretici uygulamaların
kullanılmasını zorunlu kılmıştır.
Bu çalışmada, betimleme
yöntemi kullanılarak sanal uygulama mağazalarından indirilebilen iki adet
çocuklara yönelik tasarlanmış etkileşimli e-kitabın görsel tasarım yönünden biçim
ve içerik incelemeleri yapılmış olup incelemeler yapılırken etkileşimli e-kitap
tasarımında temel ilkeler ve etkileşimli e-kitaplarda bulunan çoklu ortam
özellikleri göz önünde bulundurulmuştur. E-kitap uygulamasının
iyi bir nitelikte olabilmesi için gerekli en temel özellikler, içerik olarak
çocuğun bilincini geliştirecek iyi bir öykü ve biçim olarak da çocuğun hayal
gücünü ve kavrama yetisini geliştirecek görsellerin oluşturulmasıdır. Araştırmada tasarım açısından incelenen
çocuklara yönelik kitap uygulamaları; resimleme dilindeki çeşitlilik ve
özgünlük, hayal gücünü arttırıcı kompozisyon anlayışı, etkileşim özelliklerinin
doğru ve yerinde kullanımı ile başarılı tasarımların üretilmesini sağlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2019 |
Submission Date | March 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |