Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REPRODUCTION IN JOEL-PETER WITKIN’S PHOTOGRAPHS

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 45 - 57, 27.12.2019
https://doi.org/10.22252/ijca.622502

Öz

Technological developments in the era we live have changed the technique of art as well as changing human life and have transformed the work of art. And photography was used as the production material of many works of art in the framework of this effect, and led to the differentiation of the resulting works In addition, the fact that art works can be easily reproducible through photography attributes new contexts to the work in terms of history and semantic. The existence of the traces of an art form in another art form and the concept of inter-semiotics that emerged as a result of the trading between these artistic forms defines the interaction in the fields of cinema, music and photography, especially in the postmodern period. As a matter of fact, considering that the works of art were reproduced in the sense of postmodern art, many works in art history were reproduced by different artists. The works that contemporary artists see as a point of reference in the art history can be evaluated in the context of postmodern aesthetics. Within the scope of the study, especially after the emphasis on the intersemiotic trading methods produced in the field of photography, photographs by American photographer Joel-Peter Witkin will be evaluated. Witkin is one of the leading photographers in terms of being an individual school or individuality. The artist’s work was built by fiction through the use of photography as an artistic form of expression and was based on transforming and disrupting the structure. The subjects such as religion, death and sexuality that have different effects on the artist's life are presented to the audience with different figures. Among the works produced by the artist take part art history, mythological stories, and squares of daily life. Within this study, the reproduction of the works of Paul Rubens, Grant Wood, Diego Velazquez, Théodore Géricault, Sandro Botticelli, and Leonardo Da Vinci by Witkin  will be emphasized.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2007). Metinlerarası İlişkiler, Öteki Yayınevi, Ankara.Aktulum, K. (2016). Resimsel Alıntı, Resimlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar, Çizgi Kitabevi, Konya.Bourriaud, N. (2004). Postprodüksiyon, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.Barrett, T. (2017). Fotoğrafı Eleştirmek İmgeleri Anlamaya Giriş, Hayalperest Yayınları, İstanbul.Bellone, R. (2010). Fotoğraf, Dost Kitabevi, Ankara.Danto, A. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.Değirmenci, K. (2016). Fotoğrafın İmgeleri Temsil, Gerçeklik ve Dijital Çağda Fotoğraf, Doğu Kitabevi, İstanbul.Eco, U. (2000). Açık Yapıt, Can Sanat Yayınları, İstanbul.Elgün, A. (2010). Postmodern İkonografide Mitlerarasılık. Witkin, Giger, Gaultier, Merhige ve Spielberg’de Beden ve Cinsiyet Hallerinin Analizi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Genel Gazetecilik Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi.Erol, E. (2016). Sembolik Fotoğrafta Metaforik Bağlamın Değişimi ve Nazif Topçuoğlu Örneği, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı: 30.Fotoğrafya. (t.y.). Fotoğraf ve Fantazya, Erişim Tarihi: 10 Ocak 2019, http://www.fotografya.gen.tr/issue-5/beyhan.htmlFoucault, M. (2017). Kelimeler ve Şeyler, İmge Kitabevi, Ankara.Göktan, Ç. (2008). Fotoğraf Sanatı İle Mitoloji Arasındaki Etkileşim. Sanat, Tasarım, Bilgi Sempozyumu, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.Görgülü, E. (2016). Fotoğraftaki Gerçeklik Olgusu ve Ölüm-Ölümsüzlük Karşıtlığı, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi (SDU ART-E), Cilt:9, Sayı:17.Kristeva, J. (2018). Korkunun Güçleri İğrençlik Üzerine Deneme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.Museo Nacional Centro De Arte Reina Sofia. (t.y.). Joel-Peter Witkin, Erişim Tarihi: 20 Aralık 2018, https://www.museoreinasofia.es/en/exhibitions/joel-peter-witkinÖzbek, Y. (2013). Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Çizgi Kitabevi, Konya.Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine, Angora Kitaplığı, İstanbul.Şahiner, R. (2013). Sanatta Postmodern Kırılmalar, Ütopya Yayınevi, Ankara.Tokdil, E. (2017). Velazquez’in Nedimeler Tablosuna Postmodern Estetik ve Yeni Medya Açısından Yeni Bir Yaklaşım, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:5 Sayı:53.Topçuoğlu, N. (2010). Fotoğraf Ölmedi Ama Tuhaf Kokuyor, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.Yamaner, G. (2007). Postmodernizm ve Sanat, Algı Yayınları, Ankara.Widewalls. (t.y.). Death, Corpses, Outsider Subjects: Joel-Peter Witkin Photography Leaves a Bitter Taste in Mouth, https://www.widewalls.ch/joel-peter-witkin-photography/

JOEL-PETER WITKIN’İN FOTOĞRAFLARINDA YENİDEN ÜRETİM

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 45 - 57, 27.12.2019
https://doi.org/10.22252/ijca.622502

Öz

Yaşadığımız çağda gerçekleşen teknolojik gelişmeler, insan yaşamını değiştirdiği gibi sanatın tekniğini de değiştirmiş ve sanat eseri üzerinde dönüşümler meydana getirmiştir. Fotoğraf ise bu etki çerçevesinde birçok sanat eserinin üretim malzemesi olarak kullanılmış ve ortaya çıkan yapıtların farklılaşmasına yol açmıştır. Ayrıca fotoğraf aracılığı ile sanat yapıtlarının kolaylıkla yeniden üretilebilir hale gelmesi, esere tarihsel ve anlamsal açıdan yeni bağlamlar yüklemektedir. Bir sanat formuna ait izlerin başka bir sanat formunun içerisinde var olması ve bu sanatsal biçimler arasındaki alışveriş sonucunda ortaya çıkan göstergelerarasılık kavramı, postmodern dönem içerisinde özellikle başta resim olmak üzere, sinema, müzik, fotoğraf alanlarındaki karşılıklı etkileşimi tanımlamaktadır. Nitekim Postmodern sanat anlayışı içerisinde sanat eserlerinin yeniden üretildiği düşünüldüğünde, sanat tarihi içerisindeki birçok eser farklı sanatçılar tarafından yeniden üretilmiştir. Günümüz sanatçılarının sanat tarihi içerisindeki eserleri referans noktası olarak gördüğü çalışmalar postmodern estetik bağlamında değerlendirilebilmektedir. Özellikle fotoğraf alanında üretimi gerçekleştirilen göstergelerarası alışveriş yöntemleri üzerinde durulduktan Amerikalı fotoğrafçı Joel-Peter Witkin’in yeniden üretim kapsamında gerçekleştirdiği fotoğrafları değerlendirilecektir. Witkin, tek başına bir ekol olma ya da bireysellik konusunda önde gelen fotoğraf sanatçılarından birisidir. Sanatçının çalışmaları fotoğrafın sanatsal bir ifade biçimi olarak kullanıldığı yerde kurgu aracılığıyla inşa edilerek yapıyı dönüşüme uğratma ve bozma üzerine temellenmiştir. Sanatçının yaşamı üzerinde farklı etkileri olan din, ölüm, cinsellik gibi konular farklı figürlerle birlikte izleyiciye sunulmaktadır. Sanatçının ürettiği çalışmalar arasında sanat tarihi içerisinde yer alan yaptılar, mitolojik hikâyeler, günlük hayattan kareler yer almaktadır. Bu çalışma kapsamında Paul Rubens, Grant Wood, Diego Velazquez, Théodore Géricault, Sandro Botticelli, Leonardo Da Vinci’ye ait eserlerin Witkin tarafından yeniden üretimi üzerine durulacaktır.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2007). Metinlerarası İlişkiler, Öteki Yayınevi, Ankara.Aktulum, K. (2016). Resimsel Alıntı, Resimlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar, Çizgi Kitabevi, Konya.Bourriaud, N. (2004). Postprodüksiyon, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.Barrett, T. (2017). Fotoğrafı Eleştirmek İmgeleri Anlamaya Giriş, Hayalperest Yayınları, İstanbul.Bellone, R. (2010). Fotoğraf, Dost Kitabevi, Ankara.Danto, A. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.Değirmenci, K. (2016). Fotoğrafın İmgeleri Temsil, Gerçeklik ve Dijital Çağda Fotoğraf, Doğu Kitabevi, İstanbul.Eco, U. (2000). Açık Yapıt, Can Sanat Yayınları, İstanbul.Elgün, A. (2010). Postmodern İkonografide Mitlerarasılık. Witkin, Giger, Gaultier, Merhige ve Spielberg’de Beden ve Cinsiyet Hallerinin Analizi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Genel Gazetecilik Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi.Erol, E. (2016). Sembolik Fotoğrafta Metaforik Bağlamın Değişimi ve Nazif Topçuoğlu Örneği, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı: 30.Fotoğrafya. (t.y.). Fotoğraf ve Fantazya, Erişim Tarihi: 10 Ocak 2019, http://www.fotografya.gen.tr/issue-5/beyhan.htmlFoucault, M. (2017). Kelimeler ve Şeyler, İmge Kitabevi, Ankara.Göktan, Ç. (2008). Fotoğraf Sanatı İle Mitoloji Arasındaki Etkileşim. Sanat, Tasarım, Bilgi Sempozyumu, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.Görgülü, E. (2016). Fotoğraftaki Gerçeklik Olgusu ve Ölüm-Ölümsüzlük Karşıtlığı, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi (SDU ART-E), Cilt:9, Sayı:17.Kristeva, J. (2018). Korkunun Güçleri İğrençlik Üzerine Deneme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.Museo Nacional Centro De Arte Reina Sofia. (t.y.). Joel-Peter Witkin, Erişim Tarihi: 20 Aralık 2018, https://www.museoreinasofia.es/en/exhibitions/joel-peter-witkinÖzbek, Y. (2013). Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Çizgi Kitabevi, Konya.Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine, Angora Kitaplığı, İstanbul.Şahiner, R. (2013). Sanatta Postmodern Kırılmalar, Ütopya Yayınevi, Ankara.Tokdil, E. (2017). Velazquez’in Nedimeler Tablosuna Postmodern Estetik ve Yeni Medya Açısından Yeni Bir Yaklaşım, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:5 Sayı:53.Topçuoğlu, N. (2010). Fotoğraf Ölmedi Ama Tuhaf Kokuyor, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.Yamaner, G. (2007). Postmodernizm ve Sanat, Algı Yayınları, Ankara.Widewalls. (t.y.). Death, Corpses, Outsider Subjects: Joel-Peter Witkin Photography Leaves a Bitter Taste in Mouth, https://www.widewalls.ch/joel-peter-witkin-photography/
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Eren Görgülü 0000-0002-6475-7948

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Görgülü, E. (2019). JOEL-PETER WITKIN’İN FOTOĞRAFLARINDA YENİDEN ÜRETİM. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 5(2), 45-57. https://doi.org/10.22252/ijca.622502

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca