Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A PHENOMENOLOGICAL PERSPECTIVE TO THE MUSIC PHENOMENON FROM THE FRAMEWORK OF PHENOMENOLOGY

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 50 - 56, 27.11.2023
https://doi.org/10.22252/ijca.1202149

Öz

In this study, which presents a proposition based on the intuition of audible sound materials to phenomena seen in response to all kinds of objects, beings, qualities and events; while based on the assumption that the external world-which human beings directly experience and perceive through sense organs-is meaningful with our consciousness, the phenomenon of music is examined in terms of phenomenology evaluated from a factual descriptive-perceptual perspective.
Recently, studies on sound substances with their phenomenological connection emerge as an important discipline in terms of the nature of music and the ontology of the musical object. Phenomenology is one of the dominant philosophies of our century with its different perspective in the analysis of researches. Questioning and research-oriented phenomenological approaches on phenomena can create a direct reference in music analyses by revealing a philosophical understanding that aims to describe things and objects.
The main reason for handling the music phenomenon in the context of ontology and phenomenological framework is the relationship between the subjectivity, perception, structure and meaning of music. In this study, which is trying to find answers with the language of music, the philosophical status of the music phenomenon is interpreted within a phenomenological perspective.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. vd, (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi. Christensen, L.B. vd, (2015), Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz, Anı Yayıncılık, Ankara. Giddens, A. (2005). Sosyoloji. Ayraç Yayınevi. Güçlü, A. vd, (2003), Felsefe Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. Günay, E. (2006), Müzik Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. Husserl, E. (2003). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Bilim ve Sanat Yayınları. Kirman, M. A. (2016), Din Sosyolojisi Sözlüğü, Karahan Kitabevi, Adana. Lyotard, J. F. (2007). Fenomenoloji. Dost Kitabevi. Mustan Dönmez, B. (2015), Müziğin Kökeni Üzerine, Gece Kitaplığı, Ankara. Tunalı, İ. (1971), Sanat Ontolojisi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.

GÖRÜNGÜBİLİM ÇERÇEVESİNDEN MÜZİK FENOMENİNE FENOMENOLOJİK BİR BAKIŞ

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 50 - 56, 27.11.2023
https://doi.org/10.22252/ijca.1202149

Öz

İnsanoğlunun aracısız bir şekilde doğrudan deneyimlediği ve duyu organları yoluyla algılayabildiği dış dünyanın bilincimizle anlamlı olduğu varsayımı üzerinden hareketle her türlü nesne, varlık, nitelik ve olaya karşılık olarak görülen fenomenlere işitilebilir ses özdeklerinin sezgisi art alınarak önerme sunan bu çalışmada müzik fenomeni, görüngübilim (fenomenoloji) açıdan olgusal betimleyici-algısal bakış açısıyla değerlendirilmiştir.
Son zamanlarda fenomenolojik bağlantısı ile ses örüntüleri üzerine yapılan çalışmalar müziğin doğası ve müzikal nesnenin ontolojisi açısından önemli bir disiplin olarak karşımıza çıkmaktadır. Görüngübilim eş deyişle fenomenoloji, araştırmaların tahlilindeki farklı bakışı ile yüzyılımıza egemen felsefelerden biridir. Fenomenler üzerine gerçekleştirilen sorgulama ve araştırma odaklı fenomenolojik yaklaşımlar, şeyleri ve nesneleri betimleme amacı güden bir felsefi anlayışı ortaya çıkartarak müzik analizlerinde doğrudan referans oluşturabilmektedir.
Müzik fenomeninin ontolojik bağlamı ile fenomenolojik açıdan ele alınmasının temel gerekçesini müziğin öznellik, algı, yapı ve anlam arasındaki ilişki oluşturmaktadır. Müziğin diliyle yanıt arama çabası içerisinde hazırlanan bu çalışmada müzik fenomeninin felsefi statüsü fenomenolojik bir bakışla yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. vd, (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi. Christensen, L.B. vd, (2015), Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz, Anı Yayıncılık, Ankara. Giddens, A. (2005). Sosyoloji. Ayraç Yayınevi. Güçlü, A. vd, (2003), Felsefe Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. Günay, E. (2006), Müzik Sosyolojisi, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. Husserl, E. (2003). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Bilim ve Sanat Yayınları. Kirman, M. A. (2016), Din Sosyolojisi Sözlüğü, Karahan Kitabevi, Adana. Lyotard, J. F. (2007). Fenomenoloji. Dost Kitabevi. Mustan Dönmez, B. (2015), Müziğin Kökeni Üzerine, Gece Kitaplığı, Ankara. Tunalı, İ. (1971), Sanat Ontolojisi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Emin Şen 0000-0002-9713-451X

Can Aydoğdu 0000-0001-9386-0840

Erken Görünüm Tarihi 2 Ocak 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen, M. E., & Aydoğdu, C. (2023). GÖRÜNGÜBİLİM ÇERÇEVESİNDEN MÜZİK FENOMENİNE FENOMENOLOJİK BİR BAKIŞ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 8(2), 50-56. https://doi.org/10.22252/ijca.1202149

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca