It is observed that communication, which is thought to be one of the important needs of people in the historical process, has evolved into new dimensions with the development of communication technologies, the effects of strengthening communication tools, and especially the communication process with the developing internet network. This evolution allows the transformation of technological developments into communication practices, enabling individuals to take an active position in the process of news production and consumption. Social media, which is called new media, is thought to have the power to distinguish itself from the usual mass media organs with some features, to change and transform communication forms. Today, when the socio-cultural and psycho-social effects of the formation of pages on periodic music movements in social media (instagram, youtube, etc.) and their interest are examined, it is seen that many phenomena are encountered. As a Turkish pop music movement of the 90s, which covers a music period about thirty years ago, we come across popular social media pages, song lists and videos today. Based on the fact that these social media pages have a large audience, which is considered as followers, 22 social media page admins (managers) with an average number of followers ranging from ten thousand to two hundred thousand, and 90 from periodical music movements in social media (instagram, youtube, etc.). The effects of the concept of Turkish pop music in socio-cultural and psycho-social aspects and its effects on attracting attention were investigated.
Music Social Media Turkish Pop Music 90 Music, Social Media, Turkish Pop Music, 90's Turkish Pop Music
Tarihsel süreçte insanların önemli ihtiyaçlarından biri olduğu düşünülen haberleşme, iletişim teknolojilerinin gelişimi, güçlenen iletişim araçlarının etkileri ve özellikle gelişen internet ağı ile haberleşme süreci ile yeni boyutlara evrilmiş olduğu gözlemlenmektedir. Yaşanan bu evrilme, teknolojik gelişmelerin iletişim pratiklerine dönüştürebilmesine, bireylerin haber üretim ve tüketim sürecinde etkin bir konuma gelmesine imkan tanımaktadır. Yeni medya olarak adlandırılan sosyal medyanın, alışıla gelen kitle iletişim organlarından bazı özellikleriyle ayrılabilme, iletişim şekillerini değiştirebilme ve dönüştürme gücüne sahip olduğu düşünülmektedir. Günümüzde sosyal mecralarda (instagram, youtube vs.) dönemsel müzik akımları üzerine sayfa oluşumları ve ilgi görmesinin sosyo-kültürel ve psiko-sosyal yönlerden etkileri incelendiğinde birçok olgu ile karşılaşılmakta olduğu görülmektedir. Yaklaşık olarak otuz yıl öncesi bir müzik dönemini kapsamakta olan 90’lar Türkçe pop müzik akımı, günümüzde popüler sosyal medya sayfaları, şarkı listeleri ve videoları olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sosyal medya sayfalarının ciddi oranlarda takipçi olarak nitelendirilen izleyici kitlesi bulunmakta olduğu olgusundan hareketle, takipçi sayıları ortalama on bin ile iki yüz bin aralığında değişen 22 sosyal medya sayfa adminleri (yöneticileri) ile sosyal mecralarda (instagram, youtube vs.) dönemsel müzik akımlarından 90’lar Türkçe pop müzik kavramının sosyo-kültürel, psiko-sosyal ve ilgi görebilmesindeki etkileri araştırılmıştır.
Müzik Sosyal Medya Türkçe pop müzik 90’lar Türkçe Pop Müzik Music Social Media Turkish Pop Music 90
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca