Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CONCEPTUAL ART PRACTICE; ON “THING” AND THOUGHT

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 80 - 89, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1377790

Öz

"Conceptual Art" as a movement that reached its peak between 1960 and 1970 in historical reading; It came to life by assimilating twentieth century art movements such as Dadaism, Surrealism, Suprematism, Abstract Expressionism and Fluxus and the passion for art to be free. According to this art movement, whose main purpose is not to produce something beautiful or aesthetically pleasing, "art"; If it doesn't make us think, it is unnecessary. At the same time, the general vision and common denominator is that the means of artistic expression are endless and the subjects open to questioning and discussion are unlimited. Conceptualism in art; It is a process of perceiving what the artist is trying to say beyond the physical form of the work. In the production of conceptual art, artists began to question the boundaries of art, and the progress, effects and outcomes of these inquiries led to the emergence of conceptual art. In the study, document analysis, which is one of the qualitative research methods - covering the analysis of written materials containing information about the phenomenon or phenomena aimed to be investigated - was used, and the importance of creativity and conceptual art in thought-“thing” was emphasized. As a result, for conceptual art calendared to the 60-70s; It has been seen that it affects today's art in terms of criticism, recognition, asking questions, expressing the unsaid and contributes to individuals who produce art in this way.

Kaynakça

  • Bağatır, R. D. (2011). Nesnenin Ötesi: Kavramsal Sanatın Dayanak Noktaları. Sanat ve Tasarım Dergisi,1(7),23-33. https://dergipark. org.tr/en/pub/sanatvetasarim/issue/20660/220400 LeWitt, S. (1967). ‘Paragraphs on Conceptual Art’, Artforum Vol.5, no. 10, Summer 1967, pp. 79-83 Kieran, M., (1996). ‘In Defence of Critical Pluralism’, British Journal of Aesthetics, 36: 239–251. Koca, B. (2017). İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, İnönü University Journal of Culture and Art. Cilt/Vol. 3 Sayı/No. 2. 97-103 Özgen Topcuoğlu, Ü. İ. (2018). Kavramsal Sanatın Öncüsü Marcel Duchamp’ın Çalışmalarında Kadın İmgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 135-148. https://dergipark. org.tr/en/pub/sobbiad/issue/39183/441134

KAVRAMSAL SANAT PRATİĞİ; “ŞEY” VE DÜŞÜNCE ÜZERİNE

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 80 - 89, 05.01.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1377790

Öz

Tarihsel okumada 1960-1970 yılları arasında zirveye ulaşan bir hareket olarak “Kavramsal Sanatın”; Dadaizm, Sürrealizm, Süprematizm, Soyut Dışavurumculuk ve Fluxus gibi yirminci yüzyıl sanat hareketlerinin ve sanatın özgür olma tutkusunun özümsenmesiyle hayat bulmuştur. Temel amacı güzel veya estetik açıdan hoş bir şey üretmek olmayan bu sanat hareketine göre “sanat”; bizi düşündürmüyorsa gereksizdir. Aynı zamanda sanatsal ifade araçlarının sonsuz olduğu, sorgulamaya ve tartışmaya açık konuların sınırsız olduğu söylemi genel vizyon ve ortak paydadır. Sanatta kavramsallık; eserin fiziksel formunun ötesinde sanatçının ne anlatmaya çalıştığının algılanmasına yönelik bir süreçtir. Kavramsal sanat üretiminde sanatçılar sanatın sınırlarını sorgulamaya başlamışlar, bu sorgulamaların ilerleyişi, etkileri ve çıktıları kavramsal sanatın ortaya çıkmasına yol açmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden - araştırılması hedeflenen olgu veya olgular hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini kapsayan- doküman incelemesi kullanılmış, düşünce-“şey”de yaratıcılık ve kavramsal sanatın önemi üzerinde durulmuştur. Sonuç itibariyle, 60-70’li yıllara takvimlenen kavramsal sanat için; eleştiri yapabilme, tanıma, soru sorma, söylenmeyeni dile getirme konusunda günümüz sanatını etkilediği ve bu yolda sanat üreten bireylere katkı sağladığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Bağatır, R. D. (2011). Nesnenin Ötesi: Kavramsal Sanatın Dayanak Noktaları. Sanat ve Tasarım Dergisi,1(7),23-33. https://dergipark. org.tr/en/pub/sanatvetasarim/issue/20660/220400 LeWitt, S. (1967). ‘Paragraphs on Conceptual Art’, Artforum Vol.5, no. 10, Summer 1967, pp. 79-83 Kieran, M., (1996). ‘In Defence of Critical Pluralism’, British Journal of Aesthetics, 36: 239–251. Koca, B. (2017). İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, İnönü University Journal of Culture and Art. Cilt/Vol. 3 Sayı/No. 2. 97-103 Özgen Topcuoğlu, Ü. İ. (2018). Kavramsal Sanatın Öncüsü Marcel Duchamp’ın Çalışmalarında Kadın İmgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 135-148. https://dergipark. org.tr/en/pub/sobbiad/issue/39183/441134
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Tasarım, Grafik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Tarlakazan 0000-0001-5381-9755

Burak Erhan Tarlakazan 0000-0002-5826-2148

Erken Görünüm Tarihi 3 Ocak 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2023
Kabul Tarihi 21 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tarlakazan, E., & Tarlakazan, B. E. (2024). KAVRAMSAL SANAT PRATİĞİ; “ŞEY” VE DÜŞÜNCE ÜZERİNE. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 9(2), 80-89. https://doi.org/10.22252/ijca.1377790

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca