This research is an experimental study on "teaching with rap" in the 5th grade Science lesson "vitamins". The research was conducted with 5th grade students of Hun Secondary School in Keçiören district of Ankara province. The study group consisted of 45 students in the experimental group and 49 students in the control group, totaling 94 students. An experimental design with pretest-posttest control group was used in the study. The topic of Vitamins was applied to the students in the experimental group through rap instruction, while it was applied to the students in the control group through traditional teaching. SPSS statistical package program was used to analyze the data. In the study, descriptive statistics were used for the pretest and posttest measurements taken from the experimental and control groups and t-test was used to test the significance of the difference between the scores of the experimental and control groups. In the measurements made at the end of the study, it was seen that although the starting levels of the 5th grade students were the same, the achievement of the experimental group students was higher than the students in the control group.
Bu çalışma, beşinci sınıf Fen Bilimleri dersinde yürütülen “vitaminler” adlı konunun “rap ile öğretim” ine yönelik deneysel bir araştırmadır. Çalışma Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Keçiören Hun Ortaokulu beşinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, deney grubunda 45, kontrol grubunda 49 toplam 94 beşinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Vitaminler konusu, kontrol grubundaki öğrencilere geleneksel öğretim yoluyla, deney grubundaki öğrencilere ise rap ile öğretim yoluyla uygulanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS istatistik paket programından yararlanılmıştır. Çalışmada deney ve kontrol grubundan alınan öntest ve sontest ölçümleri için betimsel istatistikler, deney ve kontrol gruplarının puanları arasındaki farkın anlamlılığının test edilmesi için t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonunda yapılan ölçümlerde, beşinci sınıf öğrencilerinin başlangıç düzeyleri aynı olmasına karşılık deney grubu öğrencilerinin kontrol grubundaki öğrencilere göre başarılarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi, Müzik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca