Research Article
BibTex RIS Cite

A RESEARCH TO DETERMINE THE ACADEMIC MOTIVATIONS OF STUDENTS WITH UNDERGRADUATE EDUCATION IN GASTRONOMY AND CULINARY ARTS

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 136 - 150, 31.12.2021
https://doi.org/10.30625/ijctr.1031956

Abstract

Factors such as modern restaurants, the number of which has increased considerably, cooking programs and competitions frequently on television channels, and the desire of people to produce different tastes and flavours can direct individuals to receive education in the field of gastronomy. The main purpose of this research is to reveal the academic motivation of the students who receive Gastronomy and Culinary Arts education at the undergraduate level, which is a formal education. At the same time, it is desired to reveal whether there are significant differences between the demographic characteristics of the students and their academic motivations. For this purpose, data were collected and analysed from 394 undergraduate students studying Gastronomy and Culinary Arts at state and foundation universities located in different regions of Turkey. According to the results of the analysis, it can be stated that the students' intrinsic motivation-knowledge and their identified regulations levels are high. It was determined that the levels of amotivation were quite low. It has been found that there are significant differences between the gender, class, internship status, sectoral experience period, the type of university they study at, the availability of the practice kitchen that can be used actively in the universities they study in, and their academic motivations. The findings obtained in the study were interpreted by considering the previous studies in the literature, and suggestions were developed for the field of education and gastronomy.

References

  • KAYNAKÇA Daft, R. L. (1999). Management. Florida: Harcourt College Publishing.
  • Bentley, T. (2000). Takımınızın Yeteneklerini Geliştirmede İnsanları Motive Etme. (Çev. O. Yıldırım). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Sternberg, R. J. and Williams, W. M. (2009). Educational Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • Karagüven, M. H. Ü. (2012). Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Adaptasyonu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2599-2620.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Yurt, E. ve Bozer, N. (2015). Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 669-685.
  • Deci, E. L. and Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum.
  • Deci, E. L. and Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and The Self-Determination of Behavior, Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Görkem, O. ve Sevim, B. (2016). Gastronomi Eğitiminde Geç Mi Kalındır Acele Mi Ediliyor? Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 977-988.
  • Alyakut, Ö. ve Küçükkömürler, S. (2018). Gastronomi Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Mesleklerine Yönelik Metafor Algılarının Değerlendirilmesi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 823-852.
  • YÖK Bilgi Yönetim Sistemi (2021). Öğrenim Düzeyleri ve Birimlere Göre Öğrenci Sayıları. https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Santich, B. (2004). The Stıdy of Gastronomy and Its Relevance to Hospitality Education and Training, Hospitality Management, 23, 15-24.
  • Bucak, T. ve Ateş, U. (2014). Gastronomi Turizminin İl Turizmine Etkisi: Çanakkale Örneği, International Journal of Social Science, 28, 315-328.
  • Aksu, M. ve Bucak, T. (2012). Mesleki Turizm Eğitimi, Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(2), 7-18.
  • Öney, H. (2016). Gastronomi Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 193-203.
  • Özdemir Yaman, Z. ve Bulduk, S. (2019). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Kalite Göstergeleri Açısından Değerlendirilmesi, Business & Management Studies: An International Journal, 7(5), 2770-2804.
  • Özdemir, N. ve Önçel, S. (2019). Gastronomi ve Mutfak SAnatları Bölümü Lisans Öğrencilerinin Sektöre Yönelik Algılarının Kariyer Yapma Niyetlerine Etkisi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 1159-1176.
  • Akoğlu, A., Cansızoğlu, S., Orhan, N. ve Özdemir, Z. (2017). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimi Alan Öğrencilerin Sektörde Çalışmaya Yönelik Bakış Açıları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 146-159.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M.R., Briere, N. M. Senecal, C. and Valieres, E. F. (1993). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic and Amotivation in Education, Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.

LİSANS DÜZEYİNDE GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK MOTİVASYONLARINI BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 136 - 150, 31.12.2021
https://doi.org/10.30625/ijctr.1031956

Abstract

Günümüzde sayıları oldukça artan modern restoranlar, televizyon kanallarında sıklıkla yer alan yemek programları ve yarışmaları, insanların farklı tat ve lezzetleri kendi üretme isteği gibi etkenler bireyleri gastronomi alanında eğitim almaya yönlendirebilmektedir. Bu kapsamda özellikle Türkiye’de gastronomi alanında birçok yaygın ve örgün eğitim kurumu faaliyet göstermektedir. Bu araştırmanın temel amacı örgün bir eğitim türü olan lisans düzeyinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları eğitim alan öğrencilerin akademik motivasyonlarını ortaya koymaktır. Aynı zamanda, öğrencilerin demografik özellikleri ile akademik motivasyonları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’de farklı bölgelerde yer alan devlet ve vakıf üniversitelerinde lisans düzeyinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları eğitimi alan 394 öğrenciden veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin bilmeye yönelik içsel motivasyonu ile belirlenmiş dışsal motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu ifade edilebilir. Motivasyonsuzluk düzeylerinin ise oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri, sınıfları, staj yapma durumları, sektörel deneyim süreleri, eğitim aldıkları üniversite türü, eğitim aldıkları üniversitelerde aktif olarak kullanabilen uygulama mutfağının bulunma durumu ile akademik motivasyonları arasında anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgular daha önce alan yazında yapılan araştırmalar da göz önünde bulundurulup yorumlanarak, eğitim ve gastronomi alanına yönelik olarak öneriler geliştirilmiştir.

References

  • KAYNAKÇA Daft, R. L. (1999). Management. Florida: Harcourt College Publishing.
  • Bentley, T. (2000). Takımınızın Yeteneklerini Geliştirmede İnsanları Motive Etme. (Çev. O. Yıldırım). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Sternberg, R. J. and Williams, W. M. (2009). Educational Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • Karagüven, M. H. Ü. (2012). Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Adaptasyonu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2599-2620.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Yurt, E. ve Bozer, N. (2015). Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 669-685.
  • Deci, E. L. and Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum.
  • Deci, E. L. and Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and The Self-Determination of Behavior, Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Görkem, O. ve Sevim, B. (2016). Gastronomi Eğitiminde Geç Mi Kalındır Acele Mi Ediliyor? Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 977-988.
  • Alyakut, Ö. ve Küçükkömürler, S. (2018). Gastronomi Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Mesleklerine Yönelik Metafor Algılarının Değerlendirilmesi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 823-852.
  • YÖK Bilgi Yönetim Sistemi (2021). Öğrenim Düzeyleri ve Birimlere Göre Öğrenci Sayıları. https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Santich, B. (2004). The Stıdy of Gastronomy and Its Relevance to Hospitality Education and Training, Hospitality Management, 23, 15-24.
  • Bucak, T. ve Ateş, U. (2014). Gastronomi Turizminin İl Turizmine Etkisi: Çanakkale Örneği, International Journal of Social Science, 28, 315-328.
  • Aksu, M. ve Bucak, T. (2012). Mesleki Turizm Eğitimi, Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(2), 7-18.
  • Öney, H. (2016). Gastronomi Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 193-203.
  • Özdemir Yaman, Z. ve Bulduk, S. (2019). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitiminin Kalite Göstergeleri Açısından Değerlendirilmesi, Business & Management Studies: An International Journal, 7(5), 2770-2804.
  • Özdemir, N. ve Önçel, S. (2019). Gastronomi ve Mutfak SAnatları Bölümü Lisans Öğrencilerinin Sektöre Yönelik Algılarının Kariyer Yapma Niyetlerine Etkisi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 1159-1176.
  • Akoğlu, A., Cansızoğlu, S., Orhan, N. ve Özdemir, Z. (2017). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimi Alan Öğrencilerin Sektörde Çalışmaya Yönelik Bakış Açıları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 146-159.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M.R., Briere, N. M. Senecal, C. and Valieres, E. F. (1993). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic and Amotivation in Education, Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Original Scientific Article
Authors

Fatih Çavuşoğlu 0000-0003-4522-6401

Early Pub Date December 31, 2021
Publication Date December 31, 2021
Submission Date December 3, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Çavuşoğlu, F. (2021). LİSANS DÜZEYİNDE GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK MOTİVASYONLARINI BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 136-150. https://doi.org/10.30625/ijctr.1031956