Bu araştırmanın genel amacı, 2019-2024 yılları arasında Türkiye'de gerçekleştirilen bibliyoterapi çalışmalarının incelenmesidir. Bu inceleme, Türkiye'deki bibliyoterapi uygulamalarının eğilimlerini analiz etmek ve gelecekteki araştırmacılara yol göstermek amacıyla tasarlanmıştır. Karma yöntemle yürütülen araştırma, literatür taramasına dayanmakta ve 30 farklı çalışmayı içermektedir. Çalışmaların 15'inin deneysel, 15'inin betimsel nitelikte olduğu belirlenmiştir. İncelenen çalışmalarda bibliyoterapi uygulamalarının sosyal beceriler, problem çözme, öz düzenleme, duygu düzenleme, benlik, psikolojik iyi oluş, depresyon, anksiyete, mutluluk, kardeş kıskançlığı, Türkçe eğitimi ve okuma, bibliyoterapik öğeler, din eğitimi ve manevi danışmanlık konularına odaklanılmaktadır. Özel yetenekli bireyler, özel öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu gibi özel gereksinimli bireylere odaklanan çalışmaların sayısının oldukça sınırlı olduğu dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, Türkiye'de bibliyoterapinin uygulanmasıyla ilgili araştırmalardaki güncel eğilimler belirlenmiştir. Araştırmacıların tercih ettikleri konular, kullandıkları araştırma yöntemleri ve veri toplama araçlarına yönelik durum tespiti yapılmıştır. Bibliyoterapide en sık tercih edilen çalışma grubunun okul öncesi olduğu, ardından ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin geldiği saptanmıştır. Bu çalışmalarda nicel araştırma yöntemleri öne çıkmakta, veri toplama aracı olarak ölçekler ve doküman incelemeleri sıkça kullanılmaktadır. Veri analiz yöntemleri incelendiğinde en sık nonparametrik analiz yöntemleri ile içerik analizinin kullanıldığı belirlenmiştir. Bu bulguların bibliyoterapi alanında çalışma yapacak araştırmacılara rehberlik edebileceği ve farklı bakış açıları sunabileceği düşünülmektedir.
Bibliyoterapi bibliyoterapi temelli eğitim programı bibliyoterapi tekniği üstün yetenekli çocuklarda bibliyoterapi
The general aim of this study is to review bibliotherapy studies conducted in Turkey between 2019 and 2024. This review is designed to analyse the trends of bibliotherapy practices in Turkey and to give direction to future researchers. The mixed-method research is based on a literature review and includes 30 different studies. It was determined that 15 of the studies were experimental and 15 were descriptive. In the studies examined, bibliotherapy practices focus on social skills, problem solving, self-regulation, emotion regulation, self, psychological well-being, depression, anxiety, happiness, sibling jealousy, Turkish education and reading, bibliotherapeutic elements, religious education and spiritual counselling. It is noteworthy that the number of studies focusing on individuals with special needs such as gifted individuals, specific learning disabilities, attention deficit and hyperactivity disorder is quite limited. In this study, current trends in research on the application of bibliotherapy in Turkey were identified. Researchers' preferred topics, research methods and data collection tools were identified. It was found that the most preferred study group in bibliotherapy is preschool, followed by primary and secondary school students. Quantitative research methods are prominent in these studies, and scales and document analyses are frequently used as data collection tools. When data analysis methods were examined, it was determined that nonparametric analysis methods and content analysis were preferred most frequently. It is thought that these findings can guide researchers who will conduct studies in the field of bibliotherapy and offer different perspectives. Based on the results of the research, some suggestions are presented for the development of bibliotherapy studies.
Bibliotherapy bibliotherapy-based education programme bibliotherapy technique bibliotherapy in gifted children
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 29, 2024 |
Acceptance Date | June 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |