Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Kural Algısı ile Annelerinin Duygusal Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişki

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 13 - 24, 30.09.2022

Abstract

Bu çalışma okul öncesi dönem çocuklarının sosyal kural algısı ile annelerinin duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda 2018-2019 eğitim yılında Diyarbakır Ergani ilçesinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi kurumlarında eğitim gören 60-72 ay arası 180 çocukla ve anneleriyle çalışılmıştır. Çalışmada anne ve çocuğun demografik özellikleriyle ilgili bilgi toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Çocukların sosyal kural algılarını tespit etmek amacıyla “Ahlaki ve Sosyal Kural Algısı Ölçeği” ; annelerin duygusal zeka düzeylerini belirlemek için “Schutte Duygusal Zeka Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekler sonucunda elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Değişken sayısına göre t Test ve ANOVA ile elde edilen bulgular sonucunda annelerin duygusal zeka düzeyinin annenin mesleğine göre anlamlı derecede farklılaştığı; sahip olduğu çocuk sayısına göre anlamlı derecede farklılaşmadığı görülmüştür. Çocukların sosyal kural algısını etkileyen değişkenlerde ise annenin öğrenim durumuna göre anlamlı farklılık görülmezken; annenin yaşı ve mesleğinin çocuğun sosyal kural algısına etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi dönem çocuğunun sosyal kural algısı ile annesinin duygusal zeka düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.

References

  • Akgün, Ş. (2008). Duygusal zeka gelişimi yönünden anne-baba eğitimi. Ankara: Nasa.
  • Aydın, M. Z. (2011). Okulda ahlak eğitimi ve ahlak öğretiminde örnek olay incelemesi yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.
  • Baltaş, Z. (2012). İnsanın dünyasını aydınlatan ve işine yansıyan ışık duygusal zeka. İstanbul: Remzi.
  • Çiftçi, D. (1991). Çocuğun Sosyalleşmesinde Ailenin Rolü . Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 2(2),. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/spcd/issue/21110/227360.
  • Doğan, U. (2009). Lise öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile problem çözme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). Spss for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Allyn & Bacon.
  • Mumcuoğlu, Ö. (2002). Bar-on duygusal zeka testinin Türkçe dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarı, N. (2018). Okul öncesi dönemdeki çocukların ahlaki ve sosyal kural bilgileri ile annelerinin aile işlevlerine yönelik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Seçer, Z.& Sarı, H. & Olcay, O. (2006). Anne tutumlarına göre okul öncesi dönemdeki çocukların ahlaki ve sosyal kural bilgilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 539–557.
  • Smetana, J. G. (1981). Preschool children’s conceptions of moral & social rules. Child Development, 52(1), 1333-1336.
  • Tatar, A., Tok, S., & Saltukoğlu, G. (2011). Gözden geçirilmiş schutte duygusal zeka ölçeğinin Türkçe ’ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Farmakoloji Bülteni, 21(4), 325-338.
  • Yavuz, K. E. (2005). 0-12 yaş dönemi çocuklarda duygusal zeka gelişimi. Ankara: Ceceli.
  • Yavuz, K. E. (2010). Çocuğunuzun duygusal zeka gelişimi için küçük sağlam adımlar. İstanbul: Timaş
Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 13 - 24, 30.09.2022

Abstract

References

  • Akgün, Ş. (2008). Duygusal zeka gelişimi yönünden anne-baba eğitimi. Ankara: Nasa.
  • Aydın, M. Z. (2011). Okulda ahlak eğitimi ve ahlak öğretiminde örnek olay incelemesi yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.
  • Baltaş, Z. (2012). İnsanın dünyasını aydınlatan ve işine yansıyan ışık duygusal zeka. İstanbul: Remzi.
  • Çiftçi, D. (1991). Çocuğun Sosyalleşmesinde Ailenin Rolü . Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 2(2),. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/spcd/issue/21110/227360.
  • Doğan, U. (2009). Lise öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile problem çözme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). Spss for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Allyn & Bacon.
  • Mumcuoğlu, Ö. (2002). Bar-on duygusal zeka testinin Türkçe dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarı, N. (2018). Okul öncesi dönemdeki çocukların ahlaki ve sosyal kural bilgileri ile annelerinin aile işlevlerine yönelik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Seçer, Z.& Sarı, H. & Olcay, O. (2006). Anne tutumlarına göre okul öncesi dönemdeki çocukların ahlaki ve sosyal kural bilgilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 539–557.
  • Smetana, J. G. (1981). Preschool children’s conceptions of moral & social rules. Child Development, 52(1), 1333-1336.
  • Tatar, A., Tok, S., & Saltukoğlu, G. (2011). Gözden geçirilmiş schutte duygusal zeka ölçeğinin Türkçe ’ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Klinik Farmakoloji Bülteni, 21(4), 325-338.
  • Yavuz, K. E. (2005). 0-12 yaş dönemi çocuklarda duygusal zeka gelişimi. Ankara: Ceceli.
  • Yavuz, K. E. (2010). Çocuğunuzun duygusal zeka gelişimi için küçük sağlam adımlar. İstanbul: Timaş
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Asena Pektane Gülmez 0000-0001-6531-5482

Gülümser Gültekin Akduman 0000-0003-2965-7017

Publication Date September 30, 2022
Published in Issue Year 2022Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Pektane Gülmez, A., & Gültekin Akduman, G. (2022). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Kural Algısı ile Annelerinin Duygusal Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişki. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 7(2), 13-24.