This study focus on reducing the aerodynamic drag force on a ground vehicle model with a spolier model. The spoiler model was designed to delay the flow separation and passive flow control. A 1/15 scaled vehicle model was used in wind tunnel tests. That vehicle model uses in passenger transportation sector. The spoiler model was designed in the SolidWorks® and produced bu using a 3-D printer. The spoiler was mounted on front roof area of vehicle at 10% and 5% (L/H) rates.. The wind tunnel tests were carried out at four different free-flow velocity speeds. The drag coefficient was reduced by 3.93% in model 1 and 2.86% in model 2. Flow separation was delayed and decreased by this flow control part application on vehicle. These drag reductions can decrease the fuel consumption of vehicle models by about 2% at high speeds.
Bu çalışma, bir zemin aracı modelinde spoiler modeli kullanarak aerodinamik sürükleme kuvvetini azaltmaya odaklanmaktadır. Spoiler modeli, akış ayrılmasını geciktirmek ve pasif akış kontrolü sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Rüzgar tüneli testlerinde 1/15 ölçekli bir araç modeli kullanılmıştır. Bu araç modeli, yolcu taşımacılığı sektöründe kullanılmaktadır. Spoiler modeli, SolidWorks® programında tasarlanmış ve 3D yazıcı kullanılarak üretilmiştir. Spoiler, aracın ön tavan bölgesine %10 ve %5 (L/H) oranlarında monte edilmiştir. Rüzgar tüneli testleri, dört farklı serbest akış hızıyla gerçekleştirilmiştir. Sürükleme katsayısı model 1'de %3,93 ve model 2'de %2,86 oranında azaltılmıştır. Bu akış kontrol parçası uygulaması, araç üzerindeki akış ayrılmasını geciktirmiş ve azaltmıştır. Bu sürükleme azaltmaları, yüksek hızlarda araç modellerinin yakıt tüketimini yaklaşık %2 oranında azaltabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Automotive Engineering (Other) |
Journal Section | Research Paper |
Authors | |
Early Pub Date | August 25, 2024 |
Publication Date | December 20, 2024 |
Submission Date | July 13, 2024 |
Acceptance Date | August 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |