Büyük şehirlerdeki metro sistemleri, ağır trafik ve ulaşım sorunlarına bir çözüm sunarak kentsel alanların sürdürülebilirlik ve yaşanabilirlik düzeylerini artırmada önemli bir rol oynar. Metro tünelleri, yerleşim bölgelerine hizmet etmek için inşa edilen kritik ulaşım altyapılarıdır ve bu nedenle inşaat ve işletme açısından yerleşim bölgeleriyle doğrudan ilişkilidir. Bu çalışma, Persistent Scatterer (PSI) Interferometri yöntemi kullanılarak metro sistemlerinin yer deformasyonunu analiz ederek ve ücretsiz verileri kullanarak hassas veri üretmek için tasarlanmıştır. Ankara'daki Batıkent-Törekent metro hattı M3 koduyla tanımlanmaktadır. M3 metro geçtiği konumda yer deformasyonu tespit edilmiştir. İlgili konumun analizinde hem yükselen hem de alçalan Sentinel-1 uydu verileri kullanılmıştır. Çalışmada, Stanford Method for Persistent Scatterers (StaMPS)/PSI yaklaşımı kullanılmıştır. Yükselen veri setlerinden elde edilen sonuçların daha hassas olduğu bulunmuştur. Yükselen veri setleri kullanılarak iki farklı dönemde gözlemler yapılmıştır: 2015-2016 ve 2017-2022. Raylı sistemlerin ve tünellerin bulunduğu yerlerde Line of Sight (LOS) yönünde deformasyonlar gözlemlenmiştir. Gözlem yapıldıktan sekiz ay sonra, bölgedeki yer deformasyonu nedeniyle yolcu güvenliği risk altındaydı ve bu konumda bir zemin güçlendirme çalışması yapılarak metro sistemi 16 gün kapatılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları, ücretsiz veri kullanarak doğru yer ölçümlerinin mümkün olabileceği konusundaki literatüre somut katkılar sağlamaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinasyon Birimi
2021.KB.FEN.037
Subway systems in large cities play a crucial role in enhancing the sustainability and livability levels of urban areas by offering a solution to heavy traffic and transportation problems. Subway tunnels are critical transportation infrastructures that are constructed to serve residential areas, and thus, they have a direct relationship with residential areas in terms of construction and operation. This study is designed to generate precise data by analyzing ground deformation of metro systems using the Persistent Scatterer (PSI) Interferometry method and utilizing free dataThe Batıkent-Törekent metro line in Ankara is identified with the M3 code. At the location where M3 metro passes, ground deformation has been detected. In the analysis of the relevant location, both ascending and descending Sentinel-1 satellite datasets were used. The StaMPS (Stanford Method for Persistent Scatterers)/PSI (approach was utilized in the study. It was found that the results obtained from the ascending datasets were more sensitive. Observations were made in two different periods using ascending datasets: 2015-2016 and 2017-2022. Deformations were observed in the Line of Sight (LOS) direction in the locations where rail systems and tunnels were present. Eight months after the observation, due to the ground deformation in the area, passenger safety was at risk, and a ground strengthening work was carried out, resulting in a 16-day shutdown of the metro system in this location. The results of this study provide concrete contributions to the literature on the possibility of accurate ground measurement using free data
2021.KB.FEN.037
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Photogrammetry and Remote Sensing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 2021.KB.FEN.037 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.