It is stated that beliefs of teachers about mathematics is one of the important factors affecting teaching practices. It is thought that being informed about these beliefs of teachers could help teachers to explain their perspectives about teaching practices. In this study, survey method, one of quantitave research methods, was used. 429 teacher candidates educating at the Department of Primary and Primary Mathematics Teacher Education were the participants of the study. Data about the beliefs of the teacher candidates related to the nature, learning and teaching was collected by the Mathematics Related Beliefs Scale. Obtained data was categorized under two categories as constructivist and traditioanal beliefs and analyzed in terms grade level, gender and department.
primary teacher candidates primary mathematics teacher candidates beliefs about mathematics
Matematik öğretim uygulamalarını etkiyen önemli faktörlerden birisinin de öğretmenlerin matematiğe karşı sahip olunan inanç olduğu ifade edilmektedir. Öğretmenlerin mesleki bilgilerini eğitim ortamlarında anlamdırabilmesinde bu inançların etkin görev aldıkları düşünülmektedir. Bu çalışmada nicel yöntemlerden tarama araştırması kullanılmış ve çalışmaya bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin sınıf öğretmenliği ve ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 429 öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları ile ilgili veriler “Matematik Hakkında İnanışlar Ölçeği” ile toplanmıştır. Elde edilen inanış verileri geleneksel ve yapılandırmacı kategoriler altında bölüm, cinsiyet ve öğrenim görülen sınıf durumlarına göre değerlendirilmelerde bulunulmuştur.
Primary Language | En |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 2 |