Although action research enables teachers to take responsibility of their own professional development, teachers ascribe the role of researcher only to experts outside the classroom. Drawing on qualitative analysis of a teacher of English’s reflection journal and interviews as well as quantitative analysis of examinations taken by students, this study examines how action research can affect the teacher in terms of content knowledge, teaching practices, and beliefs and attitudes. The results suggest the popularization of action research among teachers by teacher training and development units showing the positive changes in the teacher’s performance leading to improved student learning.
Eylem araştırması, öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin sorumluluğunu üstlenmelerini sağlayan modellerden biri olmasına rağmen, öğretmenler araştırmacı rolünü yalnızca uzmanlara atfetmektedirler. Bu çalışma, bir İngilizce öğretmeninin günlüklerinin ve kendisi ile yapılmış röportajların niteliksel analizine ve aynı zamanda süreç boyunca öğrencilere yapılmış olan sınavların niceliksel analizine dayalı olarak, eylem araştırmasının bir öğretmenin alan bilgisini, öğretim uygulamalarını, inanç ve tutumlarını nasıl etkileyebileceğini göstermeyi amaçlamaktadır. Sonuçlar, öğretmenin performansında meydana gelen değişikliklerin öğrenmeyi olumlu yönde etkilediğini göstererek, öğretmen eğitimi ve gelişiminden sorumlu kurumlar tarafından eylem araştırmasının kullanımının öğretmenler arasında yaygınlaştırılması gerektiğini vurgulamaktadır.
Primary Language | En |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 2 |