The study aims to analyze the processes of gifted students in constructing the formula for the area of a circle through the activities prepared for calculating the area of a circle within the framework of the recognizing, building with, construction, and consolidation stages of the RBC+C abstraction model. The study was designed using a qualitative research method and was conducted with a case study design, which is one of the qualitative approaches. The application was carried out in the second semester of the 2023-2024 academic year in a Science and Art Center affiliated with the Ministry of National Education with two gifted students who are interested and talented in mathematics and studying in the Individual Talents Recognition Program in a total of four class hours in two weeks. The students in the study group were determined by the criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods. In the study, activity forms prepared by the researchers were used as data collection tools and the data of the study were obtained through three different methods: clinical interview, unstructured observation, and document analysis. Based on these data, students' abstraction processes were analyzed through descriptive analysis. The findings of the study reveal that gifted students can create mathematical structures and that when these students are provided with activities to use their abstraction skills, they not only make sense of existing knowledge but also contribute to mathematical knowledge by producing new mathematical knowledge.
FYL-2024-6409
Araştırmanın amacı, dairenin alanının hesaplanmasına yönelik hazırlanan etkinlikler aracılığıyla özel yetenekli öğrencilerin dairenin alan formülünü oluşturma süreçlerini RBC+C soyutlama modelinin tanıma, kullanma, oluşturma ve pekiştirme aşamaları çerçevesinde analiz etmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi kullanılarak tasarlanmış olup, nitel yaklaşımlar arasında yer alan durum çalışması deseniyle yürütülmüştür. Uygulama, 2023-2024 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde MEB’e bağlı bir Bilim ve Sanat Merkezi’nde Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme Programı’nda öğrenim gören, matematik dersine karşı ilgili ve yetenekli iki özel yetenekli öğrenciyle iki haftada toplam dört ders saati süresinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunda yer alan öğrenciler amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan etkinlik formları kullanılmış ve çalışmanın verileri klinik görüşme, yapılandırılmamış gözlem ve doküman incelemesi olmak üzere üç farklı yöntemle elde edilmiştir. Bu verilerden hareketle öğrencilerin soyutlama süreçleri betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmanın bulguları, özel yetenekli öğrencilerin matematiksel yapılar oluşturma kapasitesine sahip olduklarını ve bu öğrencilere soyutlama becerilerini kullanmaya yönelik etkinlikler sunulduğunda, öğrencilerin yalnızca mevcut bilgiyi anlamlandırmakla kalmayıp, aynı zamanda yeni matematiksel bilgiler üreterek matematiksel bilgiye katkı sağladıklarını ortaya koymaktadır.
Yildiz Technical University Scientific Research Projects Coordination Unit
FYL-2024-6409
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | FYL-2024-6409 |
Early Pub Date | April 11, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 23, 2024 |
Acceptance Date | March 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |