Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 14, 19.05.2023

Abstract

References

  • Aksoy, E., & Gözütok, D. (2014). Amerika Birleşik Devletleri, Finlandiya, Singapur ve Türkiye’de öğretmen eğitimindeki dönüşümler. Journal of Educational Sciences and Practices,13(25) https://www.idealonline.com.tr/IdealOnline/lookAtPublications/paperDetail.xhtml?uId=5937&
  • Altun, M. (2005). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. siniflarda) matematik öğretimi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Arslan, Ü. G. & Vezne, R. (2021). Almanya ve türkiye mesleki eğitim öğretmeni yetiştirme sistemlerinin karşilaştirilmasi. Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme Dergisi, 2 (1) , 111-134. https://doi.org/10.52911/itall.910388
  • Aşçı, M., Topal, T. & Yıldırım, R. (2021). Türkiye’de 2050 yılına yönelik öğretmen yetiştirme programlarına ilişkin senaryolar. OPUS International Journal of Society Researches, Eğitim Bilimleri Özel Sayısı , 5099-5115. https://doi.org/10.26466/opus.865457
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top. London: McKinsey and Company.
  • Çelik, Z & Bozgeyikli, H. (2019). Dünyada ve Türkiye’de öğretmen yetiştirme, istihdam ve mesleki gelişim politikaları. Ankara: EBSAM.
  • Council of Higher Education [YÖK] (2022). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Retrieved from:https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen- yetistirme-lisans-programlari
  • Darling-Hammond, L. & Rothman, R. (2011). Lessons learned from Finland, Ontario, and Singapore. L. Darling-Hammond and R. Rothman (Eds.), Teacher and leader effectiveness in high performing education systems). Washington, DC: Alliance for Excellent Education and Stanford, CA: Stanford Center for Opportunity Policy in Education. http://www.all4ed.org/files/TeacherLeaderEffectivenessReport.pdf
  • Erbilgin, E. & Boz, B. (2013). Matematik öğretmeni yetiştirme programlarımızın Finlandiya, Japonya ve Singapur programları ile karşılaştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel sayı (1), 156-170. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/286-published.pdf
  • Erdem, A. R., Gezer, K. & Çokadar, H. (2005, September). Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlari [Conference presentation abstract]. 14. Proceedings of the National Educational Sciences Congress, 471-477.
  • Ergun, M. & Ersoy, Ö. (2016). Hollanda, Romanya ve Türkiye’deki sınıf öğretmeni yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi , 22(2) , 673-700. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22602/241499
  • Eurydice (2022). Netherlands Overview. Retrieved from: https://eacea.ec.europa.eu/national policies/eurydice/content/netherlands_en
  • Ginzberg, E., Ginsburg, S., Axelrad, S. & Herma, J. L. (1951). Occupational choice: An approach to a general theory. New york: Columbia University Pres.
  • Gül, A. G. A. C. (2016). Türkiye ile Çin, Finlandiya, Japonya ve Hollanda’nın Öğretmen yetiştirme ve seçme sistemlerinin karşılaştırılması. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 7 (2) , 63-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aduefebder/issue/33910/375347
  • Kahyaoğlu, M.& Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49108/626697
  • Kalkan, A. (2021). Türkiye ve bazi gelişmiş ülkelerin öğretmen yetiştirme sistemleri ve programlarinin karşilaştirilmali olarak incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi , 3 (1) , 1-16. https://doi.org/10.47770/ukmead.878302
  • Köçer, M., Koçoğlu, E & Öner, G. (2020). Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Millî Eğitim Bakanliği Izin Yönergesi Retrieved from: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1627.pdf
  • Ministry of National Education [MEB] (2015). Millî Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Retrieved from: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=20694&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Ministry of National Education [MEB] (2022). Öğretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme Yönetmeliği Retrieved from:https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=7&MevzuatNo=9304&MevzuatTertip=5
  • National Institute of Education [NIE] (2021). A Teacher Education Model for the 21 Century. Retrieved from: https://nie.edu.sg/docs/default-source/nie-files/office-of-strategic-planning-academic-quality/te21-report_a-tchr-ed-model-for-the-21st-century.pdf?sfvrsn=2
  • NIE.(2021). National institute of education Retrieved from https://nie.edu.sg/te-undergraduate/
  • OECD (2019). PISA 2018 Results: Executive Summary. Retrieved from:https://www.oecd.org/pisa/Combined_Executive_Summaries_PISA_2018.pdf
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM], (2021) Yükseköğretim Kurumları Sınavı Retrieved from: https://www.osym.gov.tr/TR,21286/2021-yks-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal- bilgiler.html
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM], (2021). KPSS Lisans. Retrieved from: https://www.osym.gov.tr/TR,21301/2021 kpss-a-grubu-ve-ogretmenlik-genel-yetenek-genel-kultur-egitim-bilimleri-alan-bilgisi-ve-oabt-sinav- sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM], (2021). Yükseköğretim Kurumları Sinavı (Yks) Kılavuzu Retrieved from: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2022/YKS/kilavuz_11022022.pdf
  • Orakçı, Ş. (2015). Şangay, Hong Kong, Singapur, Japonya ve Güney Kore’nin öğretmen yetiştirme sistemlerinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi 3(2), 26-43. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aji/issue/38889/454208
  • Press Release on New Teacher Capacity Building Policy. (2014). Retrieved from: http://www.moe.gov.sg/media/press/2014/09/growing-our-teachersbuilding-our-nation (Deleted)
  • Saracaloğlu, A. S. & Ceylan, V. (2016, October). Farklı Ülkelerde Öğretmen Yetiştirme: ABD, Güney Kore, İrlanda, Singapur ve Türkiye. In The 4th International Congress on Curriculum and Instruction’da sunulmuş bildiri, Antalya.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Teo, T. W. & Khoh, R. L. (2015). Teaching Science in Culturally Relevant Ways Teaching Science in Culturally Relevant Ways: Ideas from Singapore Teachers. World Scientific
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim dünya ülkelerinden örneklerle. Adana: Baki Kitabevi.
  • Uçar, R. & Uçar, İ. H. (2004). Japon eğitim sistemi üzerine bir inceleme: Çeşitli açılardan Türk eğitim sistemi ile karşılaştırma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-18.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi kuram ve teknikler. Ankara: Eylül Yayınları.
  • Universiteit Leiden, (2022). Mathematics and Education (MSc) Retrieved from: https://www.universiteitleiden.nl/en/education/study- programmes/master/mathematics/mathematics-and-education
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. California: Sage Publications.

Comparative Analysis of Mathematics Teacher Training Processes in Turkey, Singapore and the Netherlands

Year 2023, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 14, 19.05.2023

Abstract

The aim of this study is to compare the mathematics teacher training processes of Turkey, Singapore and the Netherlands in the context of prospective student selection, training programs, employment conditions and in-service training. Countries have been selected due to their success in PISA exams, and the processes of achieving success in teacher education of different approaches in training field teachers have been examined and compared with our country. The study is a comparative education research and horizontal comparison approach was used. In addition, the study was designed with an intertwined multiple-case pattern, one of the qualitative research methods. The data of the study were obtained by examining the teacher training programs of the countries compared, the curricula reflecting their systems, and the comparative education studies covering these countries. In the findings of the study, it was seen that the planning and criteria for the selection of pre-service mathematics teachers contributed to the qualified teacher training process in Singapore. In addition, making a postgraduate selection in the Netherlands also contributes to the selection of students with high field knowledge. While mathematics teacher training programs in Singapore and Turkey focus on similar fields, they differ in the Netherlands as they are at postgraduate level. While the employment problem progresses centrally and smoothly, since teacher prospective students are selected according to needs in Singapore, the elimination process in Turkey at the end of the undergraduate education brings employment problems with it. In the Netherlands, there is a local recruitment system. The importance given by countries to in-service training is high and similar. In this context, various suggestions have been made, taking into account cultural elements.

References

  • Aksoy, E., & Gözütok, D. (2014). Amerika Birleşik Devletleri, Finlandiya, Singapur ve Türkiye’de öğretmen eğitimindeki dönüşümler. Journal of Educational Sciences and Practices,13(25) https://www.idealonline.com.tr/IdealOnline/lookAtPublications/paperDetail.xhtml?uId=5937&
  • Altun, M. (2005). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. siniflarda) matematik öğretimi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Arslan, Ü. G. & Vezne, R. (2021). Almanya ve türkiye mesleki eğitim öğretmeni yetiştirme sistemlerinin karşilaştirilmasi. Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme Dergisi, 2 (1) , 111-134. https://doi.org/10.52911/itall.910388
  • Aşçı, M., Topal, T. & Yıldırım, R. (2021). Türkiye’de 2050 yılına yönelik öğretmen yetiştirme programlarına ilişkin senaryolar. OPUS International Journal of Society Researches, Eğitim Bilimleri Özel Sayısı , 5099-5115. https://doi.org/10.26466/opus.865457
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top. London: McKinsey and Company.
  • Çelik, Z & Bozgeyikli, H. (2019). Dünyada ve Türkiye’de öğretmen yetiştirme, istihdam ve mesleki gelişim politikaları. Ankara: EBSAM.
  • Council of Higher Education [YÖK] (2022). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Retrieved from:https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen- yetistirme-lisans-programlari
  • Darling-Hammond, L. & Rothman, R. (2011). Lessons learned from Finland, Ontario, and Singapore. L. Darling-Hammond and R. Rothman (Eds.), Teacher and leader effectiveness in high performing education systems). Washington, DC: Alliance for Excellent Education and Stanford, CA: Stanford Center for Opportunity Policy in Education. http://www.all4ed.org/files/TeacherLeaderEffectivenessReport.pdf
  • Erbilgin, E. & Boz, B. (2013). Matematik öğretmeni yetiştirme programlarımızın Finlandiya, Japonya ve Singapur programları ile karşılaştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel sayı (1), 156-170. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/286-published.pdf
  • Erdem, A. R., Gezer, K. & Çokadar, H. (2005, September). Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlari [Conference presentation abstract]. 14. Proceedings of the National Educational Sciences Congress, 471-477.
  • Ergun, M. & Ersoy, Ö. (2016). Hollanda, Romanya ve Türkiye’deki sınıf öğretmeni yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi , 22(2) , 673-700. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22602/241499
  • Eurydice (2022). Netherlands Overview. Retrieved from: https://eacea.ec.europa.eu/national policies/eurydice/content/netherlands_en
  • Ginzberg, E., Ginsburg, S., Axelrad, S. & Herma, J. L. (1951). Occupational choice: An approach to a general theory. New york: Columbia University Pres.
  • Gül, A. G. A. C. (2016). Türkiye ile Çin, Finlandiya, Japonya ve Hollanda’nın Öğretmen yetiştirme ve seçme sistemlerinin karşılaştırılması. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 7 (2) , 63-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aduefebder/issue/33910/375347
  • Kahyaoğlu, M.& Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49108/626697
  • Kalkan, A. (2021). Türkiye ve bazi gelişmiş ülkelerin öğretmen yetiştirme sistemleri ve programlarinin karşilaştirilmali olarak incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi , 3 (1) , 1-16. https://doi.org/10.47770/ukmead.878302
  • Köçer, M., Koçoğlu, E & Öner, G. (2020). Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Millî Eğitim Bakanliği Izin Yönergesi Retrieved from: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1627.pdf
  • Ministry of National Education [MEB] (2015). Millî Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Retrieved from: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=20694&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Ministry of National Education [MEB] (2022). Öğretmenlik Kariyer Basamaklarinda Yükselme Yönetmeliği Retrieved from:https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=7&MevzuatNo=9304&MevzuatTertip=5
  • National Institute of Education [NIE] (2021). A Teacher Education Model for the 21 Century. Retrieved from: https://nie.edu.sg/docs/default-source/nie-files/office-of-strategic-planning-academic-quality/te21-report_a-tchr-ed-model-for-the-21st-century.pdf?sfvrsn=2
  • NIE.(2021). National institute of education Retrieved from https://nie.edu.sg/te-undergraduate/
  • OECD (2019). PISA 2018 Results: Executive Summary. Retrieved from:https://www.oecd.org/pisa/Combined_Executive_Summaries_PISA_2018.pdf
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM], (2021) Yükseköğretim Kurumları Sınavı Retrieved from: https://www.osym.gov.tr/TR,21286/2021-yks-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal- bilgiler.html
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM], (2021). KPSS Lisans. Retrieved from: https://www.osym.gov.tr/TR,21301/2021 kpss-a-grubu-ve-ogretmenlik-genel-yetenek-genel-kultur-egitim-bilimleri-alan-bilgisi-ve-oabt-sinav- sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM], (2021). Yükseköğretim Kurumları Sinavı (Yks) Kılavuzu Retrieved from: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2022/YKS/kilavuz_11022022.pdf
  • Orakçı, Ş. (2015). Şangay, Hong Kong, Singapur, Japonya ve Güney Kore’nin öğretmen yetiştirme sistemlerinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi 3(2), 26-43. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aji/issue/38889/454208
  • Press Release on New Teacher Capacity Building Policy. (2014). Retrieved from: http://www.moe.gov.sg/media/press/2014/09/growing-our-teachersbuilding-our-nation (Deleted)
  • Saracaloğlu, A. S. & Ceylan, V. (2016, October). Farklı Ülkelerde Öğretmen Yetiştirme: ABD, Güney Kore, İrlanda, Singapur ve Türkiye. In The 4th International Congress on Curriculum and Instruction’da sunulmuş bildiri, Antalya.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Teo, T. W. & Khoh, R. L. (2015). Teaching Science in Culturally Relevant Ways Teaching Science in Culturally Relevant Ways: Ideas from Singapore Teachers. World Scientific
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim dünya ülkelerinden örneklerle. Adana: Baki Kitabevi.
  • Uçar, R. & Uçar, İ. H. (2004). Japon eğitim sistemi üzerine bir inceleme: Çeşitli açılardan Türk eğitim sistemi ile karşılaştırma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-18.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi kuram ve teknikler. Ankara: Eylül Yayınları.
  • Universiteit Leiden, (2022). Mathematics and Education (MSc) Retrieved from: https://www.universiteitleiden.nl/en/education/study- programmes/master/mathematics/mathematics-and-education
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. California: Sage Publications.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Comparative and Cross-Cultural Education
Journal Section Articles
Authors

İpek Gündüz Çetin 0000-0003-2919-1827

Publication Date May 19, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Gündüz Çetin, İ. (2023). Comparative Analysis of Mathematics Teacher Training Processes in Turkey, Singapore and the Netherlands. International Journal of Educational Studies and Policy, 4(1), 1-14. https://doi.org/10.5281/zenodo.7656730

Creative Commons License

All content published in the International Journal of Educational Studies and Policy (IJESP) is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)