Bu
çalışmada; değer eğitimi ile ilgili alan çalışmalarında dil olgusunun değer
kavramı içerisinde yer alıp almadığının araştırılması amaçlanmıştır. Bu
çerçevede araştırmanın problemini “Değerler eğitimi ile ilgili elde edilen
metinlerde “dil olgusu” kavramına değer olarak bir alt başlıkta yer verilme
durumu nedir?” sorusu oluşturmaktadır. Bu amaca ulaşmak için “dil+değer+değer
eğitimi” anahtar kavramlarının internet ortamında aranması sonucunda elde
edilen makaleler, süreli yayınlardan Değerler Eğitimi Dergisi, yüksek lisan
tezleri ve doktora tezleri taranmıştır. Araştırmada nitel araştırma
tekniklerinden doküman inceleme tekniği kullanılmış ve elde edilen dokümanlar
betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir.
Bu
inceleme sonucunda Türkiye’de değerler ve değerler eğitimi konusunda yapılan
araştırmalarda genellikle Spranger, Rokeach, Schwartz ve Nelson’un yapmış
olduğu sınıflandırmaların kullanıldığı tespit edilmiştir. Bu değerlerin yaşam
içerisinde insanın birey olarak merkeze alınması sonucu ortaya çıktığı
düşünülebilir. Fakat insanın varlığını anlamlı kılan dil olgusu ise değer
başlıkları içinde yer bulamamıştır. İnsanın değeri, konuşma eyleminin
gerçekleşmesi sonucu ortaya çıkar. Dil yetisini kullanan birey kendini hoşnut
edecek değerleri de oluşturmaya başlar. Oluşan bu değerlerin dil’den
bağımsızmış gibi düşünülmesi ise bir problem olarak görülmelidir. Bu problem
ilköğretim programlarında, Türkçe ders kitaplarında ve ortaöğretim edebiyat
kitaplarında da görülmektedir. Fakat dikkat edilmesi gereken husus bu
değerlerin birçoğunun varlığının devam edebilmesi, kuşaklara aktarımı ve
kazandırılması için bireylerdeki dil yetisine duyulan ihtiyaçtır.
Sonuç
olarak bu çalışmada alışıla gelmiş değer sınıflandırmalarına “dil olgusu”nunda
eklenilmesi görüşünü tartışmaya açmak, dil’in kendi başına bir değer olduğunu
ve bu değerin anlatılması sonucu diğer değerlerin daha iyi kavratılacağı
öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 6 |