Research Article
BibTex RIS Cite

Accumulating and Deletion in The Painting

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 95 - 118, 20.03.2025

Abstract

There is possible to approach painting from a historical and theoretical perspective. These approaches evaluate the art of painting in terms of narratives. There is possible to determine the transformations in the art of painting within the narrative and to see the changes in terms of thought. Another theoretical approach can be made with concepts, terms and considerations. In this study, the art of painting will be considered in terms of the words deletion and accumulating. Accumulating brings to mind art institutions and art styles. At the same time, accumulation as a metaphor is the habits, patterns or clichés that the painter encounters on the surface. Accumulation has been the way of historicizing art. Accumulation carries the promise of continuity. Deletion is the painter's throwing of clichés from the surface, as opposed to accumulation. Deletion is a feature of innovation. Powerful and radical deletion acts have been carried out since modern art. This study aims to understand the acts of deletion and accumulating with selected examples from the history of painting. In terms of thinking on the art of painting, the metaphors of deletion and accumulation are discussed. As a result, it was concluded that deletion is a way to accumulation and accumulation is a trigger that causes deletion.

References

  • Ambrose, D. (2012).Deleuze’s Bacon: Automatism and the Pictoral Fact. Francis Bacon Critical and Theoretical Perspectives, (ss. 69-195). Peter Lang AG International Academic Publishers.
  • Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri I. İletişim Yayınları.
  • Barasch, M. (1990). Modern Theories of Art I From Winckelmann to Baudelaire. NYU Press.
  • Bozdağ, F. (2023). Nitel Araştırma Yöntemlerinde Bir Veri Analiz Tekniği Olarak “İçerik Analizi” ( ss.195-209). Nitel Araştırma Yöntemleri. Çizgi Kitapevi.
  • Burger, P. (2003). Avangard Kuramı. İletişim Yayınları.
  • Clark, T.J. (1986).The Painting of Modern Life.Princeton University Press.
  • Deleuze, G. (2009).Francis Bacon. Norgunk Yayınları.
  • Erişti, S. D. B. (Ed.). (2023). Görsel Araştırma Yöntemleri (5. Bası). Pegem Akademi. Everdell, W. R. (2007). İlk Modernler. YKY.
  • Ferry, L. (2012).Homo Esteticus. Pinhan Yayınları.
  • Garrard, M. D. (2020).Artemisia Gentileschi and Feminism in Early Modern Europe.Reaktion Books.
  • Gürbüz, G. C. (2022). Resimde Kurgusal Olarak Gerçekçilik ve Konu Üzerine Bazı Eleştiriler. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7(3). 275-289. DOİ: https://doi.org/10.5281/zenodo.7075440
  • Hale, S. (2012).Titian His Life. Harper Collins Publishes.
  • Hauser,A. (2022). Sanatın Toplumsal Tarihi Cilt 2. Kırmızı Yayınları.
  • Hilberseimer, L. (1959). Introductıon.The Non-Objectıve World, (ss. 6-10). Paul Theobald and Company
  • İmer, K. ,Kocaman A. ve Özsoy, S. (2011). Dilbilim Sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Jacobus, J. (1970). Henri Matisse. Harry N. Abrams.
  • Johnson, L. (1963).Delacroix Master and Movements. W. W. Norton and Company.
  • Malevich, K. (1959).The Non-Objectıve World. Paul Theobald and Company. Minor, V. H. (2020). Sanat Tarihinin Tarihi. Küy.
  • Muraoka, A. H. (2015).The Path of Humility Caravaggio and Carlo Borromeo. Peter Lang Publishing.
  • Nichols, T. (2013).Titian And The End Of The Venetian Renaissance.Reaktion Books.
  • O’Doherty, B. (2019). Beyaz Küpün İçinde. Sel Yayınları.
  • Pink, S. (Ed.) (2024).Görsel Metodolojide Gelişmeler (1. Baskı). Espas Yayınları.
  • Prettejohn, E. (2005).Beauty and Art, 1750-2000. Oxford University Press.
  • Read, H. (1974).A Concıse Hıstory Of Modern Paıntıng. Frederick A. Praeger.
  • Rosen, Stanley, (2005). Plato’s Republic A Study. Yale University Press New Haven & London.
  • Russell, J. (1969).The World Of Matisse 1869-1954. Time-Life Books.
  • Shatskikh, A. (2012).Black Square Malevich and the Origin of Suprematism. Yale Unv. Press.
  • Schneider, P. (1969).The World of Manet 1832-1883.Time-Life Books.
  • Todd, C. S. (2007). George Dickie. Art: Key Contemporary Thinkers (ss. 125-129). Berg.
  • Zirpolo, L. H. (2007).Historical Dictionary of Renaissance Art. The Scarecrow Press.
  • Wöllflin, H. (2000).Sanat Tarihinin Temel Kavramları. Remzi Kitabevi.

Biriktirmek ve Silmek Açısından Resim Sanatı

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 95 - 118, 20.03.2025

Abstract

Resim sanatına tarihsel ve teorik açıdan yaklaşmak mümkündür. Bu yaklaşımlar resim sanatını anlatılar içinde değerlendirmektedir. Anlatı içinde resim sanatında meydana gelen dönüşümlerin belirlenmesi, düşünce açısından değişimlerin görülmesi mümkündür. Başka bir teorik yaklaşım kavramlar, terimler ve düşünceler ile yapılabilir. Bu çalışmada silmek ve biriktirmek kelimeleri açısından resim sanatı üzerinde düşünülecektir. Biriktirmek, sanat kurumlarını ve sanat üsluplarını akla getirmektedir. Aynı zamanda mecaz olarak biriktirmek yüzeyde ressamın karşılaştığı alışkanlıklar, kalıplar veya klişelerdir. Biriktirme, sanatın tarihselleşmesinin yolu olmuştur. Biriktirme bir süreklilik vaadi taşımıştır. Silmek ise biriktirmenin tersine, yüzeyde ressamın klişeleri atmasıdır. Silmek, yeniliğin bir özelliğidir. Güçlü ve radikal silme edimleri modern sanattan itibaren gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma resim sanatı tarihinden seçilmiş örneklerle silmek ve biriktirmek edimlerini anlama amacındadır. Resim sanatı üzerine düşünme açısından silme ve biriktirme metaforları ele alınmıştır. Sonuç olarak da silmenin biriktirmeye giden bir yol, biriktirmenin ise silmeye neden olan bir tetikleyici olduğuna varılmıştır.

References

  • Ambrose, D. (2012).Deleuze’s Bacon: Automatism and the Pictoral Fact. Francis Bacon Critical and Theoretical Perspectives, (ss. 69-195). Peter Lang AG International Academic Publishers.
  • Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri I. İletişim Yayınları.
  • Barasch, M. (1990). Modern Theories of Art I From Winckelmann to Baudelaire. NYU Press.
  • Bozdağ, F. (2023). Nitel Araştırma Yöntemlerinde Bir Veri Analiz Tekniği Olarak “İçerik Analizi” ( ss.195-209). Nitel Araştırma Yöntemleri. Çizgi Kitapevi.
  • Burger, P. (2003). Avangard Kuramı. İletişim Yayınları.
  • Clark, T.J. (1986).The Painting of Modern Life.Princeton University Press.
  • Deleuze, G. (2009).Francis Bacon. Norgunk Yayınları.
  • Erişti, S. D. B. (Ed.). (2023). Görsel Araştırma Yöntemleri (5. Bası). Pegem Akademi. Everdell, W. R. (2007). İlk Modernler. YKY.
  • Ferry, L. (2012).Homo Esteticus. Pinhan Yayınları.
  • Garrard, M. D. (2020).Artemisia Gentileschi and Feminism in Early Modern Europe.Reaktion Books.
  • Gürbüz, G. C. (2022). Resimde Kurgusal Olarak Gerçekçilik ve Konu Üzerine Bazı Eleştiriler. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7(3). 275-289. DOİ: https://doi.org/10.5281/zenodo.7075440
  • Hale, S. (2012).Titian His Life. Harper Collins Publishes.
  • Hauser,A. (2022). Sanatın Toplumsal Tarihi Cilt 2. Kırmızı Yayınları.
  • Hilberseimer, L. (1959). Introductıon.The Non-Objectıve World, (ss. 6-10). Paul Theobald and Company
  • İmer, K. ,Kocaman A. ve Özsoy, S. (2011). Dilbilim Sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Jacobus, J. (1970). Henri Matisse. Harry N. Abrams.
  • Johnson, L. (1963).Delacroix Master and Movements. W. W. Norton and Company.
  • Malevich, K. (1959).The Non-Objectıve World. Paul Theobald and Company. Minor, V. H. (2020). Sanat Tarihinin Tarihi. Küy.
  • Muraoka, A. H. (2015).The Path of Humility Caravaggio and Carlo Borromeo. Peter Lang Publishing.
  • Nichols, T. (2013).Titian And The End Of The Venetian Renaissance.Reaktion Books.
  • O’Doherty, B. (2019). Beyaz Küpün İçinde. Sel Yayınları.
  • Pink, S. (Ed.) (2024).Görsel Metodolojide Gelişmeler (1. Baskı). Espas Yayınları.
  • Prettejohn, E. (2005).Beauty and Art, 1750-2000. Oxford University Press.
  • Read, H. (1974).A Concıse Hıstory Of Modern Paıntıng. Frederick A. Praeger.
  • Rosen, Stanley, (2005). Plato’s Republic A Study. Yale University Press New Haven & London.
  • Russell, J. (1969).The World Of Matisse 1869-1954. Time-Life Books.
  • Shatskikh, A. (2012).Black Square Malevich and the Origin of Suprematism. Yale Unv. Press.
  • Schneider, P. (1969).The World of Manet 1832-1883.Time-Life Books.
  • Todd, C. S. (2007). George Dickie. Art: Key Contemporary Thinkers (ss. 125-129). Berg.
  • Zirpolo, L. H. (2007).Historical Dictionary of Renaissance Art. The Scarecrow Press.
  • Wöllflin, H. (2000).Sanat Tarihinin Temel Kavramları. Remzi Kitabevi.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts, Painting
Journal Section Research Articles
Authors

Engin Ümer 0000-0001-9685-3531

Early Pub Date March 16, 2025
Publication Date March 20, 2025
Submission Date February 9, 2025
Acceptance Date March 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Ümer, E. (2025). Biriktirmek ve Silmek Açısından Resim Sanatı. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 10(1), 95-118.

logo.svg     88x31.png    ith-logo.png   doi-min.png.pagespeed.ce.drgOh_5bqH.png

International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.

International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.