It can be seen
that the word yet dilemma dı which can be found in Uighur Turkish texts for the
first time in Turkish is used in the sense of ler wide Türk. In later periods,
meaning changes in the word are seen. Today Turkey in various dialects of
Turkish, "Well, no, enough" has the meaning as. Although there are
changes in sound and meaning in contemporary Turkish dialects, it is seen that
this word continues to be used. In this paper, it will be discussed in which
periods and words the word elen ability Bu was used. In the modern Turkish
dialects, the usage of the written language in the written languages, the sound
changes in the language of the words and the meaning in which these words were
used, the relationships between them will be examined. Which forms and meanings
the word will be examined by taking the examples of the construction will be examined.
The aim of this study is to evaluate the process of a word which is a word
within the wide vocabulary of Turkish.
Türkçede ilk kez
Uygur Türkçesi metinlerinde tespit edebildiğimiz yetiz kelimesinin “geniş” anlamında kullanıldığı görülmektedir.
Daha sonraki dönemlerde ise kelimede anlam değişmeleri görülmektedir. Günümüzde
Türkiye Türkçesinin çeşitli ağızlarında “tamam, henüz, yeteri kadar” gibi
anlamlara sahiptir. Çağdaş Türk lehçelerinde ses ve anlam değişiklikleri
olmakla beraber bu kelimenin kullanımının devam ettiği görülmektedir. Bu bildiride
yetiz kelimesinin hangi dönemlerde ve
metinlerde kullanılmış olduğu irdelenecektir. Çağdaş Türk lehçelerinde hangi
yazı dillerinde kullanımının devam edip etmediği, bu yazı dillerinde yetiz kelimesinin hangi ses
değişikliklere uğradığı ve hangi anlamlarda kullanılmış olduğu, aralarındaki
ilişkiler irdelenecektir. Kelimenin yapım eki alarak hangi şekillere ve
anlamlara girdiği örnekler üzerinden incelenecektir. Bu çalışmada amaç
Türkçenin geniş söz varlığı içerisinde bir kelime olan yetiz kelimesinin geçirdiği süreci değerlendirmektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 12, 2019 |
Submission Date | June 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 11 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.