BibTex RIS Cite

THE MOTIVATIONAL BEHAVIORS AND PERCEPTIONS OF THE MEDICAL TOURISTS –THE CASE OF TURKEY

Year 2016, Volume: 1 Issue: 3, 46 - 67, 30.12.2016

Abstract

Travelling to other countries to get health service is not a new phenomenon. But the effects of globalization have led to the development of medical tourism as a new economy. Turkey, which offers price advantage, touristic beauty and well equipped health institutions; is one of the choice for medical tourists who seek to medical treatment overseas. Under the purpose of examining the motivational behaviors and perceptions of the medical tourists in Turkey, data were collected through survey method and the field study was conducted on 172 medical tourists overall the Turkey. According to the results, there is a significant relationship among each of the promotional strategies, perceptions of values, perceptions of service quality and; overall satisfaction and future intention.

References

  • Abdullah, F. (2006). Measuring service quality in higher education: three instruments compared, International Journal of Research & Method in Education, c.29, 71-89
  • Akdu, S. A. (2009). Sağlık Turizmi Kapsamında Medikal Turizm Ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma; İstanbul Ve Ankara Örneği. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Atay, L. (2003). Destinasyon Pazarlaması Yönetimine İlişkin Stratejik Bir Yaklaşım, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2, 144-158.
  • Avcı U. and Sayılır A. (2006). Hizmet kalitesi çerçevesinde çalışanların rolüne ilişkin karşılaştırmalı bir inceleme, Journal of Commerce & Tourism Education Faculty, S.1, 121-136.
  • Awadzi, W. & Panda, D. (2006). Medical Tourism: Globalization And The Marketing of Medical Services, Consortium Journal of Hospitality And Tourism, 11/1, 75 – 81.
  • Aydın, D., Aypek, N., Aktepe, C., Şahbaz, R. P. and Arslan, S. (2011). Türkiye’de Medikal Turizmin Geleceği, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi ile Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlık Turizmi Koordinatörlüğü Mart-2011 http://www.byclb.com/Files/turizm/turkiyede-medikal-turizm-gelecegi.pdf
  • Ayhan, D. Y. (1992). Pazarlama, Gazi Yayınları, Ankara
  • Babakus, E. and Mangold, G. W., (1992). Adapting the SERVQUAL scale to hospital services: an empirical investigation, HSR: Health Services Research, 26:6, 767 - 786
  • Bakır, Y. (2006). Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama Faaliyetleri, Müşteri Memnuniyeti. Mustafa Kemal Üniversitesi, İşletme Ana bilim dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antakya
  • Bentley, T. (1999). İnsanları Motive Etme (Çeviri: Onur Yıldırım), Hayat Yayınları, İstanbul
  • Bies, W. and Zacharia L. (2007). Medical toursim: Outsourcing surgery, Mathematical and Computer Modelling, 46, 1144-1159.
  • Bishop, Rachel, A. and Litch, J. A. (2000). “Medical Tourism can do harm|”, BMJ 320, 1017.
  • Bolton, R. N. & Drew J. H. (1991). A Multistage Model of Customers’ Assessments Of Service Quality And Value, Journal of Consumer Research, Vol: 17, Issue: 4, 375–384.
  • Boyd, J. B.,McGrath, M. H. and Maa, J. (2011). Emerging Trends in the Outsourcing of Medical and Surgical Care, ARCH SURG/ VOL 146 (NO. 1), JAN 2011, 107-112.
  • Bulgan, U. (2002). Kütüphanecilik sektöründe hizmet kalitesinin ölçümü ve bir üniversite kütüphanesi uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Caballero-Danell, S. and Mugomba, C. (2007). Medical Tourism and Its Entrepreneurial Opportunities – A Conceptual Framework For Entry Into The Industry, Göteborg University, School of Business Department of Economics and Law, Göteborg, Master Thesis.
  • Clemes, M. D., Ozanne, L., K. And Laurensen, W. R. (2001). Patients’ Perceptions of Service Quality Dimensions: An Empiricial Examination of Health Care in New Zeland, Health Marketing Quarterly, Vol.19 (1), 1-22.
  • Connell, J. (2006). Medicaltourism: sea, sun, sandandsurgery, Tourism Management, 27, 1093- 1100.
  • Crompton, J. L. (1979). Motivation for Pleasure Vacation. Annals of Tourism Research, 6, 408-424.
  • Çabuk, S., İnan, H. and Mutlu, S. (2007). Gıda sektöründe hizmet kalitesinin ölçülmesi (Adana kentsel alanda kebapçı örneği), Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.16, 85-96.
  • Çetin, T. (2011). Termal Turizm Potansiyeli Açısından Kozaklı (Nevşehir) Kaplıcaları, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Terasure and History of Turkish orTurkic, 6(1), 899-924.
  • Dann, G. M. S. (1977). Anomie, Ego-enhancement andTourism. Annals of Tourism Research, 4(4), 184-189.
  • Demir, Ş. Ş. and Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 22, Sayı 1, Bahar, 19-34.
  • Devebakan, N. and Aksaraylı, M. (2003). Sağlık İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin Ölçümünde SERVQUAL Skorlarının Kullanımı ve Özel Altınordu Hastanesi Uygulaması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C:5, S:1, 38 – 52
  • Dimitriades, Z. S. (2006). Customer Satisfaction, Loyalty And Commitment In Service Organizations, Management Research News, V.29, No:12
  • Doshi, D. R. (2008). An Exploratory Study on MOtivation, Satisfaction and Consumption Behavior of Health Tourists in Malaysian Private Hospitals. Master Thesis, University of Malaya, Graduate School of Business Faculty of Business and Accountancy Business Administration, Kuala Lumpur.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. and Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Froelich, N. C. K. (2012). A Study About Motivational Factors And The Prerequisites For Creating A Competitive Offer, Master Thesis, Södertörn University, School of Business Studies, Flemingsberg.
  • Gan, L. L. & Frederick, J. R. (2011). Medical Tourism Facilitators: Patterns of Service Differentiation, Journal Of Vacation Marketing, 17:3; 165 – 183.
  • Genç, U. (2007). Türkiye’de Sağlık Turizmi, Çerçeve dergisi; Sağlıkta “Sağlıklı Bir Dönüşüm” Yıl: 15, Sayı: 43, Ss: 96-97 Haziran 2007 (http://www.musiad.org.tr/yayinlarRaporlar/detay.asp?yayinRapor=43&k=1)
  • Goodrich, J. N. (1994). HealthTourism: A new positioning strategy for tourist destinations. In U. Muzaffer (Ed.), Global TouristBehaviour(pp. 227-238). International Business Press., New York.
  • Grönroos, C. (1996). Relationship Marketing: Strategic and Tactical Implications, Management Decision, c.34, 5-14
  • Güler, E. G. (2009). Konaklama İşletmelerinde Tutundurma Faaliyetleri ve Trakya’daki Oteller Üzerine Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, Yıl: 2009, Cilt: XXVII, Sayı: II, 233-261.
  • Gülmez, M. (2005). Sağlık Hizmetlerine Memnuniyet Ölçümü ve Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma Hastanesi’nde Ayakta Tedavi Gören Hastalara Yönelik Bir Uygulama, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, 147-169.
  • Gülmez, Z. (2012). Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Turiizmi ve Çeşitleri: Sağlık Turizminin Ülkemizdeki Mevcut Durumu ve Bazı Ülkelerle Kıyaslanması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hastane ve Sağlık Kuruluşlarında Yönetim Bilim Dalı, İstanbul.
  • Gümüş, F. and Büyük, Ö. (2008). Sağlık Turizminde Yeni Açılımlar: Tıp Turizmi, III. 2Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, 17-19 Nisan 2008, Balıkesir. Kongre Bildiri Kitabı, 433-442.
  • Helminen, S.E. (2000). Quality of Care Provided for Young Adults and Adolescents in the Finnish Public Oral Health Service, Academic Dissertation, Helsinki.
  • Herrick, D. (2007). Medical Tourism: Global Competition In Health Care, NationalCenter For Policy Analysis.
  • Heung, V., Kucukusta, D. And Song, H. (2010). A Conceptual Model Of Medical Tourism: Implications For Future Research. Journal of Travel & Tourism Marketing.27/3, 236-251.
  • Horowitz, M. D. & Rosensweig, J. (2007). Medical tourism healthcare in the global economy. The Physician Executive, 53, 24–30. Retrieved from http://web.mac.com/michael_horowitz/www.medicalinsightsinternational.com/Publications_Physician_Executive.html
  • Huang, Y. L. (2012). Forecasting The Demand For Health Tourism In Asian Countries Using A Gm(1,1)-Alpha Model, Tourism and Hospitality Management, Vol. 18, No. 2, 171-181.
  • İçöz, O. (2009). Sağlık Turizmi Kapsamında Medikal (Tıbbi) Turizm Ve Türkiye’nin Olanakları, Journal of Yasar University, 4(14), 2257-2279.
  • İnan, H., Doğan, H. (2006). Müşteri Odaklı Web Sitelerinin İşletme Pazarlama Kararlarına Ve Markasına Etkisi,” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.15, 191-206.
  • Kaplan, M. (2007). Motivasyon Teorileri Kapsamında Uygulanan Özendirme Araçlarının İşgören Performansına Etkisi Ve Bir Uygulama, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kazemi, Z. (2008). Study of Effective Factors For Attracting Medical Tourist in Iran, Master Thesis, Lulea University of Technology, School Of Marketing and E-commerce, Department of Business Administration and Social Science, The Netherlands.
  • Keckley, P. H. & Arnold, D. (2010). 2010 Global Survey of Health Care Consumers Behaviors, attitudes and unmet needs, Deloitte Center for Health Solutions
  • Kim, S. S., Lee, C. K. And Klenosky, D. B. (2003). The influence of push and pull factors at Korean national parks. Tourism Management, 24, 169–180
  • Kobu, B. (1999). Üretim Yönetimi, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi İşletme İktisadi Enstitüsü Araştırma ve Yardım Vakfı, Yayın No. 04, 10.Baskı, İstanbul.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama, Pazar Yaratmak Pazar Kazanmak ve Pazara Egemen Olmak, Sistem Yayıncılık Üçüncü Basım, İstanbul.
  • Kotler, P. and Keller, K. (2008). Marketing Management, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Lövgren, M., Wilde-Larsson, B., Hök, J., Leveälahti, H. And Tishelman, C. (2011). Push or pull? Relationships between lung cancer patients’ perceptions of quality of care and use of complementary and alternative medicine, European Journal of Oncology Nursing, 15, 311-317
  • McDougall, Gordon H.G. & Levesque, T. (2000). Customer Satisfaction With Services: Putting Perceived Value İnto The Equation, Journal of Services Marketing, Vol: 14, Issue: 5, 392–410.
  • Musa, G., Thirumoorthi, T. & Doshi, D. (2012). Travel behaviour among inbound medical tourists in Kuala Lumpur, Current Issues in Tourism, 15:6, 525-543.
  • Özbucak, A. B. And Öksüz, G. (2013). Özel Markalı Ürünlerin Pazarlanmasında Tutundurma Stratejilerinin Etkisi, The Journal of Academic Social Science Studies, International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 7, 869-893.
  • Park, J., Robertson, R. & Wu, C. (2006). Modelling the Impact of Airline Service Quality and Marketing Variables on Passengers’ Future Behavioural İntention, Transportation Planning and Technology, c.29, 359-381.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry, L. L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49(Fall): 41-50.
  • Prayag, G. & Hosany, S. (2014). When Middle East meets West: Understanding the motives and perceptions of young tourists from United Arab Emirates, Tourism Management, 40, 35-45.
  • Ramirez de Arellano, A. (2007). Patients without borders: The emergence of medical tourism. International Journal of Health Services, 37(1), 193–198.
  • Rad, N. F., Som, A. P. and Zainuddin, Y. (2010). Service Quality and Patients’ Satisfaction In Medical Tourism. World Applied Sciences Journal, v.10. 24-30.
  • Reddy, S. G. (2013). Medical Tourism in India: An Exploratory Study, Doctoral Thesis, Kansas State University, College of Arts And Sciences, Department of Geography, Kansas.
  • Ringer, G. (2008). Healthy spaces, healing places: Sharing experiences of wellness tourism in Oregon, USA. Selective Tourism: The Journal for Tourist Theory and Practice, 1(1), 29-39.
  • Ross, K. (2001). Health Tourism: An Overview, HSMAI Marketing Review, http://www.hospitalitynet.org/news/4010521.search?query=%22health+tourism%22.
  • Saiprasert, W. (2011). An Examinatıon Of The Medical Tourists Motivational Behavior And Perception: A Structural Model, ProQuest Dissertations and Theses.
  • Sinha, I. D. and Wayne, S. (1998). An Integrated Approach Toward The Spatial Modeling of Percevied Customer Value, Journal of Marketing Research, Vol.35, Issue.2, May, 229–236.
  • Sridhar, M. (2010). Medical Tourism In Tamil Nadu. An Analysis Of Consumer Behaviour And Service Marketing. SRM University, SRM School Of Management, Business Administration, Master Thesis, Tamil, Nadu
  • Stern, B., Zinkhan, G. M. & Jaju, A. (2001). Marketing images construct definition, measurement issues, and theory development, Marketing Theory, c.1, 201-224.
  • Suh, J. C. & Yi, Y. (2006). When Brand Attitudes Affect the Customer Satisfaction- Loyalty Relation: The Moderating Role of Product Involvement, Journal Of Consumer Psychology, c.16, 145-155.
  • Tekeli, H. (2001). Turizm Pazarlaması ve Planlaması, Detay Kitap ve Yayıncılık, Ankara.
  • Tengilimoglu, D., Yesiltas, M., Kisa, A. & S. F. Dziegielewski and LCSW (2008). The Role of Public Relations Activities in Hospital Choice, Journal Health Marketing Quarterly, Volume 24, 2007 - Issue 3-4, 19-31
  • Theobald, W. F. (1998). Global Tourism, 2nd Edition, Butterworth – Heinemann.
  • Thiele, R. and Bennett, E. S. R. (2010). Patient influences on satisfaction and loyalty for GP services. Health Marketing Quarterly, 27(2), 195-214.
  • Tunç, A. and Saç, F. (1998). Genel Turizm. (1. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Türkiye Sağlık Vakfı ve Sağlık Turizmi Deneği, (2010). "Dünyada ve Türkiye'de Sağlık Turizmi - 2010 Durum Tespit Raporu ve Çözüm Önerileri", http://www.ozelhastaneler.org.tr/images/Documents/sanal.pdf
  • Uz, M. H. (1995). Temel Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Sürekli İyileştirilmesi İçin Gereken Önkoşullar ve Bu Konudaki Danimarka Tecrübeleri, 1. Basamak Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi Sempozyumu, Ankara.
  • Yaşa, E. (2012). Sağlık Sektöründe Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti Ve Bağlılık İlişkisi: Devlet, Özel Ve Üniversite Hastaneleri Karşılaştırması, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme A.B.D. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Yeoh, E.,Othman, K. and Ahmad, H. (2013). Understandingmedicaltourists: Word-of-mouthandviralmarketing as potent marketing tools, Tourism Management 34 (2013), 196-201.
  • Yıldırım, H. H. and Altınkaya, Ü. (2006). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Potansiyeli ve Güçlükler, www.absaglik.com/, 20 Mayıs 2006, s.2.
  • Yılmaz, C. (2010). Medikal Turizm Araştırması, Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü (Sağlık Turizmi Birimi).
  • Yimsiri, S. (2011). Assessing Organizational Marketing Effectiveness and Promotional Strategies in the Midwest Machine Tool Distributors, ProQuest Dissertations and Theses.
  • Youngman, I. (2010). Medical Tourism Facts and Figures, International Medical Travel Journal, July 2010
  • Yu, J., Lee, T. J. and Noh, H. (2011). Characteristics of a Medical Tourism Industry: The Case of South Korea, Journal of Travel &Tourism Marketing, 28:8, 856-872.
  • Yüksel, A. and Ü. (2004). Hizmet Pazarlaması, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Zaim, H. and Tarım, M. (2010). Hasta Memnuniyeti: Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Alan Araştırması. Sosyal Siyaset Konferansları, Sayı: 59 (2), 1–24.
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumer Perceptions of Price, Quality And Value: A Means-End Model And Synthesis of Evidence, Journal of Marketing, Vol: 52, 22.
  • Zengingönül, O., Emeç, H., İyilikçi, D. E. and Bingöl, P. (2012). Sağlık Turizmi: İstanbul’a Yönelik Bir Değerlendirme, Ekonomistler Platformu Derneği, İstanbul http://www.ekonomistler.org.tr/wpcontent/uploads/2012/0/saglik_turizmi_rapor.pdf
Year 2016, Volume: 1 Issue: 3, 46 - 67, 30.12.2016

Abstract

References

  • Abdullah, F. (2006). Measuring service quality in higher education: three instruments compared, International Journal of Research & Method in Education, c.29, 71-89
  • Akdu, S. A. (2009). Sağlık Turizmi Kapsamında Medikal Turizm Ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma; İstanbul Ve Ankara Örneği. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Atay, L. (2003). Destinasyon Pazarlaması Yönetimine İlişkin Stratejik Bir Yaklaşım, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2, 144-158.
  • Avcı U. and Sayılır A. (2006). Hizmet kalitesi çerçevesinde çalışanların rolüne ilişkin karşılaştırmalı bir inceleme, Journal of Commerce & Tourism Education Faculty, S.1, 121-136.
  • Awadzi, W. & Panda, D. (2006). Medical Tourism: Globalization And The Marketing of Medical Services, Consortium Journal of Hospitality And Tourism, 11/1, 75 – 81.
  • Aydın, D., Aypek, N., Aktepe, C., Şahbaz, R. P. and Arslan, S. (2011). Türkiye’de Medikal Turizmin Geleceği, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi ile Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlık Turizmi Koordinatörlüğü Mart-2011 http://www.byclb.com/Files/turizm/turkiyede-medikal-turizm-gelecegi.pdf
  • Ayhan, D. Y. (1992). Pazarlama, Gazi Yayınları, Ankara
  • Babakus, E. and Mangold, G. W., (1992). Adapting the SERVQUAL scale to hospital services: an empirical investigation, HSR: Health Services Research, 26:6, 767 - 786
  • Bakır, Y. (2006). Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama Faaliyetleri, Müşteri Memnuniyeti. Mustafa Kemal Üniversitesi, İşletme Ana bilim dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antakya
  • Bentley, T. (1999). İnsanları Motive Etme (Çeviri: Onur Yıldırım), Hayat Yayınları, İstanbul
  • Bies, W. and Zacharia L. (2007). Medical toursim: Outsourcing surgery, Mathematical and Computer Modelling, 46, 1144-1159.
  • Bishop, Rachel, A. and Litch, J. A. (2000). “Medical Tourism can do harm|”, BMJ 320, 1017.
  • Bolton, R. N. & Drew J. H. (1991). A Multistage Model of Customers’ Assessments Of Service Quality And Value, Journal of Consumer Research, Vol: 17, Issue: 4, 375–384.
  • Boyd, J. B.,McGrath, M. H. and Maa, J. (2011). Emerging Trends in the Outsourcing of Medical and Surgical Care, ARCH SURG/ VOL 146 (NO. 1), JAN 2011, 107-112.
  • Bulgan, U. (2002). Kütüphanecilik sektöründe hizmet kalitesinin ölçümü ve bir üniversite kütüphanesi uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Caballero-Danell, S. and Mugomba, C. (2007). Medical Tourism and Its Entrepreneurial Opportunities – A Conceptual Framework For Entry Into The Industry, Göteborg University, School of Business Department of Economics and Law, Göteborg, Master Thesis.
  • Clemes, M. D., Ozanne, L., K. And Laurensen, W. R. (2001). Patients’ Perceptions of Service Quality Dimensions: An Empiricial Examination of Health Care in New Zeland, Health Marketing Quarterly, Vol.19 (1), 1-22.
  • Connell, J. (2006). Medicaltourism: sea, sun, sandandsurgery, Tourism Management, 27, 1093- 1100.
  • Crompton, J. L. (1979). Motivation for Pleasure Vacation. Annals of Tourism Research, 6, 408-424.
  • Çabuk, S., İnan, H. and Mutlu, S. (2007). Gıda sektöründe hizmet kalitesinin ölçülmesi (Adana kentsel alanda kebapçı örneği), Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.16, 85-96.
  • Çetin, T. (2011). Termal Turizm Potansiyeli Açısından Kozaklı (Nevşehir) Kaplıcaları, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Terasure and History of Turkish orTurkic, 6(1), 899-924.
  • Dann, G. M. S. (1977). Anomie, Ego-enhancement andTourism. Annals of Tourism Research, 4(4), 184-189.
  • Demir, Ş. Ş. and Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 22, Sayı 1, Bahar, 19-34.
  • Devebakan, N. and Aksaraylı, M. (2003). Sağlık İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin Ölçümünde SERVQUAL Skorlarının Kullanımı ve Özel Altınordu Hastanesi Uygulaması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C:5, S:1, 38 – 52
  • Dimitriades, Z. S. (2006). Customer Satisfaction, Loyalty And Commitment In Service Organizations, Management Research News, V.29, No:12
  • Doshi, D. R. (2008). An Exploratory Study on MOtivation, Satisfaction and Consumption Behavior of Health Tourists in Malaysian Private Hospitals. Master Thesis, University of Malaya, Graduate School of Business Faculty of Business and Accountancy Business Administration, Kuala Lumpur.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. and Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Froelich, N. C. K. (2012). A Study About Motivational Factors And The Prerequisites For Creating A Competitive Offer, Master Thesis, Södertörn University, School of Business Studies, Flemingsberg.
  • Gan, L. L. & Frederick, J. R. (2011). Medical Tourism Facilitators: Patterns of Service Differentiation, Journal Of Vacation Marketing, 17:3; 165 – 183.
  • Genç, U. (2007). Türkiye’de Sağlık Turizmi, Çerçeve dergisi; Sağlıkta “Sağlıklı Bir Dönüşüm” Yıl: 15, Sayı: 43, Ss: 96-97 Haziran 2007 (http://www.musiad.org.tr/yayinlarRaporlar/detay.asp?yayinRapor=43&k=1)
  • Goodrich, J. N. (1994). HealthTourism: A new positioning strategy for tourist destinations. In U. Muzaffer (Ed.), Global TouristBehaviour(pp. 227-238). International Business Press., New York.
  • Grönroos, C. (1996). Relationship Marketing: Strategic and Tactical Implications, Management Decision, c.34, 5-14
  • Güler, E. G. (2009). Konaklama İşletmelerinde Tutundurma Faaliyetleri ve Trakya’daki Oteller Üzerine Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, Yıl: 2009, Cilt: XXVII, Sayı: II, 233-261.
  • Gülmez, M. (2005). Sağlık Hizmetlerine Memnuniyet Ölçümü ve Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma Hastanesi’nde Ayakta Tedavi Gören Hastalara Yönelik Bir Uygulama, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, 147-169.
  • Gülmez, Z. (2012). Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Turiizmi ve Çeşitleri: Sağlık Turizminin Ülkemizdeki Mevcut Durumu ve Bazı Ülkelerle Kıyaslanması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hastane ve Sağlık Kuruluşlarında Yönetim Bilim Dalı, İstanbul.
  • Gümüş, F. and Büyük, Ö. (2008). Sağlık Turizminde Yeni Açılımlar: Tıp Turizmi, III. 2Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, 17-19 Nisan 2008, Balıkesir. Kongre Bildiri Kitabı, 433-442.
  • Helminen, S.E. (2000). Quality of Care Provided for Young Adults and Adolescents in the Finnish Public Oral Health Service, Academic Dissertation, Helsinki.
  • Herrick, D. (2007). Medical Tourism: Global Competition In Health Care, NationalCenter For Policy Analysis.
  • Heung, V., Kucukusta, D. And Song, H. (2010). A Conceptual Model Of Medical Tourism: Implications For Future Research. Journal of Travel & Tourism Marketing.27/3, 236-251.
  • Horowitz, M. D. & Rosensweig, J. (2007). Medical tourism healthcare in the global economy. The Physician Executive, 53, 24–30. Retrieved from http://web.mac.com/michael_horowitz/www.medicalinsightsinternational.com/Publications_Physician_Executive.html
  • Huang, Y. L. (2012). Forecasting The Demand For Health Tourism In Asian Countries Using A Gm(1,1)-Alpha Model, Tourism and Hospitality Management, Vol. 18, No. 2, 171-181.
  • İçöz, O. (2009). Sağlık Turizmi Kapsamında Medikal (Tıbbi) Turizm Ve Türkiye’nin Olanakları, Journal of Yasar University, 4(14), 2257-2279.
  • İnan, H., Doğan, H. (2006). Müşteri Odaklı Web Sitelerinin İşletme Pazarlama Kararlarına Ve Markasına Etkisi,” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.15, 191-206.
  • Kaplan, M. (2007). Motivasyon Teorileri Kapsamında Uygulanan Özendirme Araçlarının İşgören Performansına Etkisi Ve Bir Uygulama, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kazemi, Z. (2008). Study of Effective Factors For Attracting Medical Tourist in Iran, Master Thesis, Lulea University of Technology, School Of Marketing and E-commerce, Department of Business Administration and Social Science, The Netherlands.
  • Keckley, P. H. & Arnold, D. (2010). 2010 Global Survey of Health Care Consumers Behaviors, attitudes and unmet needs, Deloitte Center for Health Solutions
  • Kim, S. S., Lee, C. K. And Klenosky, D. B. (2003). The influence of push and pull factors at Korean national parks. Tourism Management, 24, 169–180
  • Kobu, B. (1999). Üretim Yönetimi, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi İşletme İktisadi Enstitüsü Araştırma ve Yardım Vakfı, Yayın No. 04, 10.Baskı, İstanbul.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama, Pazar Yaratmak Pazar Kazanmak ve Pazara Egemen Olmak, Sistem Yayıncılık Üçüncü Basım, İstanbul.
  • Kotler, P. and Keller, K. (2008). Marketing Management, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Lövgren, M., Wilde-Larsson, B., Hök, J., Leveälahti, H. And Tishelman, C. (2011). Push or pull? Relationships between lung cancer patients’ perceptions of quality of care and use of complementary and alternative medicine, European Journal of Oncology Nursing, 15, 311-317
  • McDougall, Gordon H.G. & Levesque, T. (2000). Customer Satisfaction With Services: Putting Perceived Value İnto The Equation, Journal of Services Marketing, Vol: 14, Issue: 5, 392–410.
  • Musa, G., Thirumoorthi, T. & Doshi, D. (2012). Travel behaviour among inbound medical tourists in Kuala Lumpur, Current Issues in Tourism, 15:6, 525-543.
  • Özbucak, A. B. And Öksüz, G. (2013). Özel Markalı Ürünlerin Pazarlanmasında Tutundurma Stratejilerinin Etkisi, The Journal of Academic Social Science Studies, International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 7, 869-893.
  • Park, J., Robertson, R. & Wu, C. (2006). Modelling the Impact of Airline Service Quality and Marketing Variables on Passengers’ Future Behavioural İntention, Transportation Planning and Technology, c.29, 359-381.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry, L. L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49(Fall): 41-50.
  • Prayag, G. & Hosany, S. (2014). When Middle East meets West: Understanding the motives and perceptions of young tourists from United Arab Emirates, Tourism Management, 40, 35-45.
  • Ramirez de Arellano, A. (2007). Patients without borders: The emergence of medical tourism. International Journal of Health Services, 37(1), 193–198.
  • Rad, N. F., Som, A. P. and Zainuddin, Y. (2010). Service Quality and Patients’ Satisfaction In Medical Tourism. World Applied Sciences Journal, v.10. 24-30.
  • Reddy, S. G. (2013). Medical Tourism in India: An Exploratory Study, Doctoral Thesis, Kansas State University, College of Arts And Sciences, Department of Geography, Kansas.
  • Ringer, G. (2008). Healthy spaces, healing places: Sharing experiences of wellness tourism in Oregon, USA. Selective Tourism: The Journal for Tourist Theory and Practice, 1(1), 29-39.
  • Ross, K. (2001). Health Tourism: An Overview, HSMAI Marketing Review, http://www.hospitalitynet.org/news/4010521.search?query=%22health+tourism%22.
  • Saiprasert, W. (2011). An Examinatıon Of The Medical Tourists Motivational Behavior And Perception: A Structural Model, ProQuest Dissertations and Theses.
  • Sinha, I. D. and Wayne, S. (1998). An Integrated Approach Toward The Spatial Modeling of Percevied Customer Value, Journal of Marketing Research, Vol.35, Issue.2, May, 229–236.
  • Sridhar, M. (2010). Medical Tourism In Tamil Nadu. An Analysis Of Consumer Behaviour And Service Marketing. SRM University, SRM School Of Management, Business Administration, Master Thesis, Tamil, Nadu
  • Stern, B., Zinkhan, G. M. & Jaju, A. (2001). Marketing images construct definition, measurement issues, and theory development, Marketing Theory, c.1, 201-224.
  • Suh, J. C. & Yi, Y. (2006). When Brand Attitudes Affect the Customer Satisfaction- Loyalty Relation: The Moderating Role of Product Involvement, Journal Of Consumer Psychology, c.16, 145-155.
  • Tekeli, H. (2001). Turizm Pazarlaması ve Planlaması, Detay Kitap ve Yayıncılık, Ankara.
  • Tengilimoglu, D., Yesiltas, M., Kisa, A. & S. F. Dziegielewski and LCSW (2008). The Role of Public Relations Activities in Hospital Choice, Journal Health Marketing Quarterly, Volume 24, 2007 - Issue 3-4, 19-31
  • Theobald, W. F. (1998). Global Tourism, 2nd Edition, Butterworth – Heinemann.
  • Thiele, R. and Bennett, E. S. R. (2010). Patient influences on satisfaction and loyalty for GP services. Health Marketing Quarterly, 27(2), 195-214.
  • Tunç, A. and Saç, F. (1998). Genel Turizm. (1. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Türkiye Sağlık Vakfı ve Sağlık Turizmi Deneği, (2010). "Dünyada ve Türkiye'de Sağlık Turizmi - 2010 Durum Tespit Raporu ve Çözüm Önerileri", http://www.ozelhastaneler.org.tr/images/Documents/sanal.pdf
  • Uz, M. H. (1995). Temel Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Sürekli İyileştirilmesi İçin Gereken Önkoşullar ve Bu Konudaki Danimarka Tecrübeleri, 1. Basamak Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi Sempozyumu, Ankara.
  • Yaşa, E. (2012). Sağlık Sektöründe Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti Ve Bağlılık İlişkisi: Devlet, Özel Ve Üniversite Hastaneleri Karşılaştırması, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme A.B.D. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Yeoh, E.,Othman, K. and Ahmad, H. (2013). Understandingmedicaltourists: Word-of-mouthandviralmarketing as potent marketing tools, Tourism Management 34 (2013), 196-201.
  • Yıldırım, H. H. and Altınkaya, Ü. (2006). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Potansiyeli ve Güçlükler, www.absaglik.com/, 20 Mayıs 2006, s.2.
  • Yılmaz, C. (2010). Medikal Turizm Araştırması, Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü (Sağlık Turizmi Birimi).
  • Yimsiri, S. (2011). Assessing Organizational Marketing Effectiveness and Promotional Strategies in the Midwest Machine Tool Distributors, ProQuest Dissertations and Theses.
  • Youngman, I. (2010). Medical Tourism Facts and Figures, International Medical Travel Journal, July 2010
  • Yu, J., Lee, T. J. and Noh, H. (2011). Characteristics of a Medical Tourism Industry: The Case of South Korea, Journal of Travel &Tourism Marketing, 28:8, 856-872.
  • Yüksel, A. and Ü. (2004). Hizmet Pazarlaması, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Zaim, H. and Tarım, M. (2010). Hasta Memnuniyeti: Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Alan Araştırması. Sosyal Siyaset Konferansları, Sayı: 59 (2), 1–24.
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumer Perceptions of Price, Quality And Value: A Means-End Model And Synthesis of Evidence, Journal of Marketing, Vol: 52, 22.
  • Zengingönül, O., Emeç, H., İyilikçi, D. E. and Bingöl, P. (2012). Sağlık Turizmi: İstanbul’a Yönelik Bir Değerlendirme, Ekonomistler Platformu Derneği, İstanbul http://www.ekonomistler.org.tr/wpcontent/uploads/2012/0/saglik_turizmi_rapor.pdf
There are 86 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Meltem Canoğlu This is me

Hilal İnan This is me

Ebru Özgür Güler This is me

Publication Date December 30, 2016
Submission Date November 25, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 1 Issue: 3

Cite

APA Canoğlu, M., İnan, H., & Güler, E. Ö. (2016). THE MOTIVATIONAL BEHAVIORS AND PERCEPTIONS OF THE MEDICAL TOURISTS –THE CASE OF TURKEY. International Journal of Health Management and Tourism, 1(3), 46-67.