Research Article
BibTex RIS Cite

KİMONO VE BATI MODASINA ETKİSİ

Year 2018, Volume: 3 Issue: 5, 0 - 0, 31.12.2018

Abstract

Moda tarihinde batılı-olmayan giysilerin sunum ve dekorasyonları her zaman fantastik, büyüleyici, dikkat çekici, egzotik, ruhani, zamansız ve değişmez gibi sözlerle ifade edilmiştir. Kimono kelimesi aslında kıyafet anlamına gelmektedir. Günümüzde bu kelime geleneksel Japon kıyafetleri anlamına gelmektedir. Kimononun bilinen en yaygın olarak kullanımı Heian dönemi ile tarihlendirilir (794-1192). Bu süreçte geliştirilen yöntem, kumaşı düz çizgilerle kesmekten ve bunları birbirine dikmekten ibarettir. Bu kimonolar, üst üste giyildiği ve sıcak havalarda nefes alabilen kumaştan üretildiği için tüm yıl boyunca rahat bir şekilde kullanılabilmekteydi. Japon kültürü ve toplum yapısı, geleneksel giysi kimonolarının oluşumunda önemli yer tutmaktadır. Tarihte, kendine özel bir yer edinen kimono bugün tasarımcılar için farklı bir örnek teşkil ederken aynı zamanda giyen kişinin toplum içindeki statüsünü, gücünü gösteren en önemli ve en büyük sembollerinden biridir. Özel bir kesim olan kimono; kullanılan tekstil teknikleri ve renkleri ile de dikkati çekmektedir. Tasarımlardaki zariflik, yüzyıllar boyunca, Japon tekstillerinin üretim ve kullanımındaki devamlılığın bir göstergesidir. İlk olarak 1872'de Bir Fransız sanat tarihçisinin ortaya attığı Japonizm kavramı Fransa ve Hollanda’daki resim sanatını etkilemiş ve bir akım haline gelmiştir. İngiltere'de mobilya ile dekoratif sanatlar üzerinde etkili olmuş, daha sonra Fransa'da Art Nouveau ve Kübizme sıçramıştır. Bu makalede geleneksel giysi olarak tanımlanan Kimono tüm yönleriyle incelenerek; kimononun, 19. yüzyılın başından itibaren batı moda dünyası üzerindeki etkileri ve Japon tasarımcıların kimonoyu yeniden yorumlayarak zamansız kıyafetler yaratmasının moda dünyası için önemine değinilmiştir. Kimonoların benzersiz renk ve tasarımıyla sanat ürününe dönüştürülmesi çok yönlü olarak ortaya konulmuştur. Japon kültürünü en iyi temsil eden, Japonizmin sembolü olarak değerlendirilebilecek kimononun ve batı modası üzerindeki etkisinin incelenmesinin moda tarihi kapsamında kültürel etkisinin önemine de ışık tutacağı düşünülmektedir.

References

  • Ayranpınar, S. K. (2010). 17.-18. Yüzyıl Döneminde Osmanlı Kaftanları ve Japon Kimonoları Üzerine Karşılaştırmalı Çözümleri. Sanatta Yeterlilik Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Anasanat Dalı. Barthes, R. (2016). Göstergeler İmparatorluğu. (T. Yücel, Çev.). Dördüncü Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Brown, J., & Brown, J. (2006) China, Japan, Korea Culture and Customs. South Carolina: Book SurgeLLc. Callan, G. O. (2002). Fashion And Fashion Designers. London: Thames & Hudson LTD. Dündar, A. M. (2011). Türk Cumhuriyetleri’nin bağımsızlıklarının 20. Yılında Japonya’nın Orta Asya Politikaları - Rapor. İnceleme Araştırma Dizisi. Yayın No: 09. Ankara: Ahmet Yesevi Üniversitesi. Fukai, A. (1996). Japonism in Fashion. Japonism in Fashion, 16-27. Golden, A. (2006). Bir Geyşanın Anıları. (A. Bergin, Z. İ. Babayiğit. Çev.). Dokuzuncu Basım. İstanbul: Akdeniz Yayıncılık. Gökmen, M. (2007). Sanatta Bir Biçimlendirme Yaklaşımı Olarak Çin-Japon Resminin Batı Resmine Etkisi. Yüksek Lisan Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim İş Öğretmenliği Programı. Günay, A. (2009). Çağdaş Giysi Tasarımında Sanatsal Biçim Arayışları (İssey Miyake ve Kuşağı Örneğinde. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Anasanat Dalı. Kitamura, P. (2005). Hayaller Ülkesi Japonya. İstanbul: Erko Yayıncılık. Martin, R. & Koda, H (1994). Orientalism Visions of the East in Western Dress. New York: The Metropolitan Museum of Art. Mears, P. (2008). Exhibiting Asia: the global impact of Japanese fashion in museums and galleries. Fashion Theory, 12(1), 95-119. Nakagawa, K. & Rosovsky, H. (1963). The case of the dying kimono: the influence of changing fashions on the development of the Japanese woolen industry. Business History Review, 37 (1-2), 59-80. Okumura, S. (1998-1999). Kimono: Bir Japon Klasiği. P Sanat Dergisi, Moda ve Sanat. Sayı;12. İstanbul: MAS Matbaacılık A.Ş. s:108. Pendergast, S. ve Pendergast, T (2004). Fashion Costuma and Culture. Volume 2. The Gale Group, The United States of America. Rudofsky, B. (1965). The Kimono Mind An Informal Guide to Japan and the Japanese. New York: Doubleday&Company, Inc. Saddhono, K., Widodo, S. T., Al-Makmun, M. T., & Tozu, M. (2014). The study of philosophical meaning of batik and kimono motifs to foster collaborative creative industry. Asian Social Science, 10(9), 52. Tansuğ, S. (1992). Resim Sanatının Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Tezcan, H. (2002). Osmanlı Saray Dokumalarının ve Çinilerinin Kesişen ve Ayrılan Yolları. Antik & Dekor. Antika Dekorasyon ve Sanat Dergisi, Sayı: 68. İstanbul: Antik A.Ş. s. 90-96. Van Asche, A. (2000). Japanese Kimono Fashion Of The Early Twentieth Century. Wada, Y. I., Rice, M. K., Barton, J. (1999). Shibori: The Inventive Art of Japanese Shaped Resist Dyeing Tradition Techniques Innovation. Tokyo: Kodansha International Ltd., Paperback Edition. Yang, S. ve Narasin R. M. (2000). Textile Art of Japan. Birinci Basım. Japan: Shufunotomo Co.,Ltd
Year 2018, Volume: 3 Issue: 5, 0 - 0, 31.12.2018

Abstract

References

  • Ayranpınar, S. K. (2010). 17.-18. Yüzyıl Döneminde Osmanlı Kaftanları ve Japon Kimonoları Üzerine Karşılaştırmalı Çözümleri. Sanatta Yeterlilik Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Anasanat Dalı. Barthes, R. (2016). Göstergeler İmparatorluğu. (T. Yücel, Çev.). Dördüncü Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Brown, J., & Brown, J. (2006) China, Japan, Korea Culture and Customs. South Carolina: Book SurgeLLc. Callan, G. O. (2002). Fashion And Fashion Designers. London: Thames & Hudson LTD. Dündar, A. M. (2011). Türk Cumhuriyetleri’nin bağımsızlıklarının 20. Yılında Japonya’nın Orta Asya Politikaları - Rapor. İnceleme Araştırma Dizisi. Yayın No: 09. Ankara: Ahmet Yesevi Üniversitesi. Fukai, A. (1996). Japonism in Fashion. Japonism in Fashion, 16-27. Golden, A. (2006). Bir Geyşanın Anıları. (A. Bergin, Z. İ. Babayiğit. Çev.). Dokuzuncu Basım. İstanbul: Akdeniz Yayıncılık. Gökmen, M. (2007). Sanatta Bir Biçimlendirme Yaklaşımı Olarak Çin-Japon Resminin Batı Resmine Etkisi. Yüksek Lisan Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim İş Öğretmenliği Programı. Günay, A. (2009). Çağdaş Giysi Tasarımında Sanatsal Biçim Arayışları (İssey Miyake ve Kuşağı Örneğinde. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Anasanat Dalı. Kitamura, P. (2005). Hayaller Ülkesi Japonya. İstanbul: Erko Yayıncılık. Martin, R. & Koda, H (1994). Orientalism Visions of the East in Western Dress. New York: The Metropolitan Museum of Art. Mears, P. (2008). Exhibiting Asia: the global impact of Japanese fashion in museums and galleries. Fashion Theory, 12(1), 95-119. Nakagawa, K. & Rosovsky, H. (1963). The case of the dying kimono: the influence of changing fashions on the development of the Japanese woolen industry. Business History Review, 37 (1-2), 59-80. Okumura, S. (1998-1999). Kimono: Bir Japon Klasiği. P Sanat Dergisi, Moda ve Sanat. Sayı;12. İstanbul: MAS Matbaacılık A.Ş. s:108. Pendergast, S. ve Pendergast, T (2004). Fashion Costuma and Culture. Volume 2. The Gale Group, The United States of America. Rudofsky, B. (1965). The Kimono Mind An Informal Guide to Japan and the Japanese. New York: Doubleday&Company, Inc. Saddhono, K., Widodo, S. T., Al-Makmun, M. T., & Tozu, M. (2014). The study of philosophical meaning of batik and kimono motifs to foster collaborative creative industry. Asian Social Science, 10(9), 52. Tansuğ, S. (1992). Resim Sanatının Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Tezcan, H. (2002). Osmanlı Saray Dokumalarının ve Çinilerinin Kesişen ve Ayrılan Yolları. Antik & Dekor. Antika Dekorasyon ve Sanat Dergisi, Sayı: 68. İstanbul: Antik A.Ş. s. 90-96. Van Asche, A. (2000). Japanese Kimono Fashion Of The Early Twentieth Century. Wada, Y. I., Rice, M. K., Barton, J. (1999). Shibori: The Inventive Art of Japanese Shaped Resist Dyeing Tradition Techniques Innovation. Tokyo: Kodansha International Ltd., Paperback Edition. Yang, S. ve Narasin R. M. (2000). Textile Art of Japan. Birinci Basım. Japan: Shufunotomo Co.,Ltd
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Çimen Bayburtlu

Publication Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Bayburtlu, Ç. (2018). KİMONO VE BATI MODASINA ETKİSİ. Uluslararası Disiplinlerarası Ve Kültürlerarası Sanat, 3(5).