Research Article
BibTex RIS Cite

Bibliometric Analysis of Graduate Theses Written in Turkey in the Field of Islamic Economy and Finance

Year 2017, Volume: 3 Issue: 3, 63 - 78, 01.11.2017
https://doi.org/10.25272/j.2149-8407.2017.3.3.06

Abstract

Bibliometric research refers to the acquisition of diverse data on scientific contributions by examining the specific characteristics of documents, theses and publications. By analyzing these data, the productivity of individuals and institutions can be measured. In this paper, all postgraduate dissertations in the field of Islamic economics and finance written in Turkey have been analyzed. Based on the specific search criteria, 326 master's degree and 75 doctoral theses were determined from the database of National Higher Education Council (YÖK) National Thesis Center. Our aim is to examine these theses according to their quantitative values and to draw a general map of the post-graduate theses related to the Islamic economy in our country. We tried to do this by considering the number of pages, consultants, consultant titles, author gender and other datas. 21.2% of theses related to Islamic economics and finance in Turkey were written in Marmara University and ranked the first in university rankings. Istanbul University came in the second place with 9%. Sakarya University is the third with 7%. Gazi University is the fourth with 6,2% and Selçuk University is following with 3%. Prof. Dr. Ahmet Tabakoğlu is the first consultant to 8,5% of all postgraduate theses, giving 6,1% (20) of the master's theses and 18,7% (14) of the doctoral theses. Approximately 25% of 75 universities are in Istanbul. The highest number of postgraduate theses was written in 2015 with 13,4% followed by 10.4% in 2014.

References

  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E-Dergilerde Yayınlanan Fen Eğitimi Makaleleri: Yöntem Analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1). Bayın, G. (2015). Türkiye’de Sağlık Turizmi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Değerlendirmesi, 17(28), 49–55. Beşel, F. (2017). Türkiye’de Maliye Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (2003-2017). A. Gerçek ve Ö. Çetinkaya (Ed.), 32. Uluslararası Maliye Sempozyumu içinde . Antalya: Ekin Yayınevi. Beşel, F. ve Yardımcıoğlu, F. (2017). Maliye Dergisi’nin Bibliyometrik Analizi: 2007-2016 Dönemi. Maliye Dergisi, (172). Bozdoğan, D. ve Bozdoğan, K. (2011). Türkiye’de Maliye Alaninda Yapilmiş Akademik Çalişmalarin Nicel Görünümü. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 3(1). Canbulat, T., Avcı, G. ve Sipahi, S. (2016). ABD ve Kanada’da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2). Coşkun, İ., Dündar, Ş. ve Parlak, C. (2014). Türkiye’de Özel Eğitim Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (2008-2013). Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 375– 396. Çabukoğlu, M. ve Yardımcıoğlu, F. (2017). Türkiye’de İktisat Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Bibliyometrik Analizi (1978- 2017). Uluslararası Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Kongresi içinde . Bosna: PESA. Gülmez, D. ve Yavuz, M. (2016). Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 15(2). Karadağ, E. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Tematik Açıdan İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75–87. Kavakçı, S. ve Yardımcıoğlu, F. (2017). Türkiye’de İbn Haldun Üzerine Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Bibliometrik Analizi. Uluslararası Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Kongresi içinde . Bosna: PESA. Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf Öğretmenliği Alanındaki Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12). Nergis, G. (2014). Türkiye’de Lisansüstü Turizm Tezlerinin Bibliyometrik Profili (1990-2013. VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi içinde . Aydın. Polat, C., Sağlam, M. ve Sarı, T. (2013). Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi’nin Bibliyometrik Analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(2). Şentürk, F. ve Fındık, H. (2015). Türkiye’deki Akademik Araştırma Dergilerinde 2005-2014 Döneminde Muhasebe Alanında Yazılmış Makalelerin Literatür Taraması ve İçerik Analizi. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(2). Tatlı, S. ve Adıgüzel, O. C. (2012). Türkiye’deki Lisansüstü Karşılaştırmalı Eğitim Tezlerinin Çok Boyutlu Bir İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1). TKBB. (2017). Katılım Bankaları. 15 Mart 2017 tarihinde http://www.tkbb.org.tr/banka-genel- bilgileri adresinden erişildi. Tunç, H. (2010). Katılım Bankacılığı Felsefesi, Teorisi ve Türkiye Uygulaması. İstanbul: Nesil Yayınları. ULAKBİM. (2017). Bibliyometrik Analiz. 15 Mart 2017 tarihinde http://cabim.ulakbim.gov.tr/bibliyometrik-analiz/bibliyometrik-analiz-sikca-sorulan-sorular/ adresinden erişildi. Ulu, S. ve Akdağ, M. (2015). Dergilerde Yayinlanan Hakem Denetimli Makalelerin Bibliyometrik Profili: Selçuk İletişim Örneği. Selçuk İletişim Dergisi, 9(1), 5. doi:10.18094/si.04052 Uygun, S. (2012). Eğitim Tarihi Alaninda Yapilmiş Lisansüstü Tezlerin Analizi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(2). Ülev, S. ve Yardımcıoğlu, F. (2017). 2000 Sonrası İslam Ekonomisi ve Finansı Alanında Yayımlanan Türkçe Makalelerin Bibliyometrik Analizi. International Congress on Politic, Economic and Social Studies içinde . Ankara: PESA. http://www.registericpess.org/index.php/ICPESS adresinden erişildi. Yazıcı, M. ve Bekereci, Ü. (2016). Fen Bilimleri Eğitimi Alanında 2012-2014 Yılları Arasında Yapılan Doktora Tezleri Üzerine İstatistiksel Bir Araştırma. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1). Yılmaz, T., Altun, B., Uygun, H. ve Hoşgörür, V. (2016). Eğitim Denetimine İlişkin Türkiye’de Yayımlanmış Makalelerin Değerlendirilmesi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1). Yüksek Öğretim Kurulu. (2017). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 15 Mart 2017 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr adresinden erişildi. https://istatistik.yok.gov.tr/ Erişim Tarihi: 20.03.2017

İslam Ekonomisi ve Finansı Alanında Türkiye’de Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi

Year 2017, Volume: 3 Issue: 3, 63 - 78, 01.11.2017
https://doi.org/10.25272/j.2149-8407.2017.3.3.06

Abstract

Bibliyometrik araştırma; belgelerin, tezlerin ve yayınların belirli özellikleri incelenerek bilimsel katkılara ilişkin çeşitli veriler elde edilmesidir. Bu verilerin analiz edilerek kişilerin, kurumların verimliliği ölçülebilmektedir. Çalışmamızda ülkemizde yazılan İslam ekonomisi ve finansı alanında tüm lisansüstü tezler analiz edilmiştir. Belirli arama kriterleri gözetilerek, Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi veri tabanından 326 adet yüksek lisans ve 75 adet doktora tezi tespit edilmiştir. Amacımız bu tezleri nicel değerlerine göre inceleyerek ülkemizde İslam ekonomisi ile alakalı yapılan lisansüstü tezlerin genel bir haritasını çıkarmaktır. Bunun için veri olarak tezlerin savunulduğu yıl, sayfa sayısı, danışmanları, danışman unvanları, yazar cinsiyeti ve diğer veriler göz önünde alınarak analizler yapılmıştır. Ülkemizde İslam ekonomisi ve finansı ile alakalı yazılan tezlerin %21,2’si Marmara Üniversitesi’nde yazılarak üniversite sıralamasında ilk sırada yer almıştır. 2. sırada ise %9 ile İstanbul Üniversitesi gelmiştir. Sakarya Üniversitesi %7, Gazi Üniversitesi %6,2 ve Selçuk Üniversitesi %3 ile lisansüstü tezlerden pay almıştır. Bu alanda çok emeği olan Prof. Dr. Ahmet Tabakoğlu, yüksek lisans tezlerinin %6,1’i (20 adet), doktora tezlerinin %18,7’sine (14 adet) danışmanlık yaparak tüm lisansüstü tezlerinin %8,5’inin danışmanı olarak ilk sırada gelmektedir. Bu alanda teze sahip 75 üniversiteden yaklaşık %25’i İstanbul merkezli üniversitelerden oluşmaktadır. En fazla lisansüstü tez %13,4 ile 2015 yılında yazılırken bunu %10,4’le 2014 ve 2016 yılı takip etmiştir. Ayrıca yüksek lisans tezleri arasında en fazla ürün 48 tez ile 2015 yılında iken, doktora tezleri arasında en fazla ürün 10 tez ile 2013 yılında kabul edilmiştir.

References

  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E-Dergilerde Yayınlanan Fen Eğitimi Makaleleri: Yöntem Analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1). Bayın, G. (2015). Türkiye’de Sağlık Turizmi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Değerlendirmesi, 17(28), 49–55. Beşel, F. (2017). Türkiye’de Maliye Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (2003-2017). A. Gerçek ve Ö. Çetinkaya (Ed.), 32. Uluslararası Maliye Sempozyumu içinde . Antalya: Ekin Yayınevi. Beşel, F. ve Yardımcıoğlu, F. (2017). Maliye Dergisi’nin Bibliyometrik Analizi: 2007-2016 Dönemi. Maliye Dergisi, (172). Bozdoğan, D. ve Bozdoğan, K. (2011). Türkiye’de Maliye Alaninda Yapilmiş Akademik Çalişmalarin Nicel Görünümü. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 3(1). Canbulat, T., Avcı, G. ve Sipahi, S. (2016). ABD ve Kanada’da Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2). Coşkun, İ., Dündar, Ş. ve Parlak, C. (2014). Türkiye’de Özel Eğitim Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (2008-2013). Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 375– 396. Çabukoğlu, M. ve Yardımcıoğlu, F. (2017). Türkiye’de İktisat Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Bibliyometrik Analizi (1978- 2017). Uluslararası Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Kongresi içinde . Bosna: PESA. Gülmez, D. ve Yavuz, M. (2016). Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 15(2). Karadağ, E. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Tematik Açıdan İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75–87. Kavakçı, S. ve Yardımcıoğlu, F. (2017). Türkiye’de İbn Haldun Üzerine Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Bibliometrik Analizi. Uluslararası Politik, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Kongresi içinde . Bosna: PESA. Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf Öğretmenliği Alanındaki Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12). Nergis, G. (2014). Türkiye’de Lisansüstü Turizm Tezlerinin Bibliyometrik Profili (1990-2013. VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi içinde . Aydın. Polat, C., Sağlam, M. ve Sarı, T. (2013). Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi’nin Bibliyometrik Analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(2). Şentürk, F. ve Fındık, H. (2015). Türkiye’deki Akademik Araştırma Dergilerinde 2005-2014 Döneminde Muhasebe Alanında Yazılmış Makalelerin Literatür Taraması ve İçerik Analizi. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(2). Tatlı, S. ve Adıgüzel, O. C. (2012). Türkiye’deki Lisansüstü Karşılaştırmalı Eğitim Tezlerinin Çok Boyutlu Bir İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1). TKBB. (2017). Katılım Bankaları. 15 Mart 2017 tarihinde http://www.tkbb.org.tr/banka-genel- bilgileri adresinden erişildi. Tunç, H. (2010). Katılım Bankacılığı Felsefesi, Teorisi ve Türkiye Uygulaması. İstanbul: Nesil Yayınları. ULAKBİM. (2017). Bibliyometrik Analiz. 15 Mart 2017 tarihinde http://cabim.ulakbim.gov.tr/bibliyometrik-analiz/bibliyometrik-analiz-sikca-sorulan-sorular/ adresinden erişildi. Ulu, S. ve Akdağ, M. (2015). Dergilerde Yayinlanan Hakem Denetimli Makalelerin Bibliyometrik Profili: Selçuk İletişim Örneği. Selçuk İletişim Dergisi, 9(1), 5. doi:10.18094/si.04052 Uygun, S. (2012). Eğitim Tarihi Alaninda Yapilmiş Lisansüstü Tezlerin Analizi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(2). Ülev, S. ve Yardımcıoğlu, F. (2017). 2000 Sonrası İslam Ekonomisi ve Finansı Alanında Yayımlanan Türkçe Makalelerin Bibliyometrik Analizi. International Congress on Politic, Economic and Social Studies içinde . Ankara: PESA. http://www.registericpess.org/index.php/ICPESS adresinden erişildi. Yazıcı, M. ve Bekereci, Ü. (2016). Fen Bilimleri Eğitimi Alanında 2012-2014 Yılları Arasında Yapılan Doktora Tezleri Üzerine İstatistiksel Bir Araştırma. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1). Yılmaz, T., Altun, B., Uygun, H. ve Hoşgörür, V. (2016). Eğitim Denetimine İlişkin Türkiye’de Yayımlanmış Makalelerin Değerlendirilmesi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1). Yüksek Öğretim Kurulu. (2017). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 15 Mart 2017 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr adresinden erişildi. https://istatistik.yok.gov.tr/ Erişim Tarihi: 20.03.2017
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Mervan Selçuk

Fatih Yardımcıoğlu

Publication Date November 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Selçuk, M., & Yardımcıoğlu, F. (2017). Bibliometric Analysis of Graduate Theses Written in Turkey in the Field of Islamic Economy and Finance. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies, 3(3), 63-78. https://doi.org/10.25272/j.2149-8407.2017.3.3.06

25855

All articles published on IJISEF are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs, and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.