Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen ve Öğrencilerinin Okuduğu/Tavsiye Ettiği Kitaplar ve Bu Kitapları Beğenme Nedenleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 4, 101 - 109, 30.12.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.46032

Öz

Çocuk edebiyatının en temel işlevlerinden biri, çocuklara okuma sevgisi ve alışkanlığı kazandırmaktır. Çocukların okuma
alışkanlığı kazanmasında en önemli faktörlerden birisi de keyif alarak okuyacakları, kendilerine hitap eden nitelikli çocuk
edebiyatı ürünleriyle tanışmalarıdır. Okuma alışkanlığı üzerine yapılan çalışmalar hem öğrencilerin okuyacakları kitapları
seçerken hem öğretmenlerin öğrencilere kitap tavsiye ederken zorlandıklarını ortaya koymaktadır. Bu çalışma, öğrencilere kitap
seçerken ve öğretmenlere kitap tavsiye ederken yardımcı olacak bir kitap listesi hazırlamak amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bunun
yanında çalışmanın diğer amacı öğrencilerin kitabı beğenme ve öğretmenlerin kitap tavsiye etme nedenlerini belirlemektir. Bu
amaçlar doğrultusunda araştırmacı tarafından hazırlanan anketlerle öğretmen ve öğrencilerden o güne kadar okudukları ve
tavsiye edebilecekleri eserlerden yedi tanesini beğenilme sırasına göre yazmaları istenmiştir. Toplam 50 öğretmen ve 951
öğrencinin katıldığı anketten elde edilen verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin sırasıyla en beğendikleri ve tavsiye ettikleri
kitapların Sol Ayağım, Sherlock Holmes, Canavar Peşinde, 4N 1K ve Nutuk olduğu; öğretmenlerin en beğendikleri ve tavsiye
ettikleri kitapların sırasıyla: Sol Ayağım, Charli'nin Çikolata Fabrikası, Çalıkuşu, İnsan Ne ile Yaşar, Küçük Prens olduğu
görülmektedir. Öğretmen ve öğrencilerin en çok tavsiye ettiği on kitap karşılaştırıldığında Charli'nin Çikolata Fabrikası, Çalıkuşu,
İnsan Ne ile Yaşar, Küçük Prens, Sadako ve Şeker Portakalı isimli altı kitabın ortak olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Acat, B., Demiral, H. ve Arın, A. (2008). Okuma alışkanlığı göstergelerine göre ilköğretim öğrencilerinin durumları. Türkçe Öğretimi Kongresi (18-20 Mayıs 2008).
  • Alan, Y. (2020). Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin kitap okuma profilleri. Söylem Filoloji Dergisi, 5(1), 278-303.
  • Arı, G. ve Okur, A. (2013). Öğrencilerin ilköğretim 100 temel eseri okuma durumu. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 307-328.
  • Arıcan, S. ve Yılmaz, B. (2010). 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 495-518.
  • Arıcı, A. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (Beceri-İlgi-Alışkanlık Eğilim). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Arıcı, A. F. (2008). Okumayı niye sevmiyoruz? Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 91-100.

A Research on the Books Read/Recommended by Teachers and Students and Their Reasons to Like These Books

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 4, 101 - 109, 30.12.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.46032

Öz

One of the basic functions of children’s literature is to bring reading love and habit in children. One of the major factors for
children to gain reading habit is to encounter quality children’s literature products that appeal to them and that they can read
with pleasure. The studies on reading habit reveal that students have a difficulty choosing the books to read and also teachers
have a hard time recommending books to their students. This study was conducted to prepare a book list that might help students
with choosing books and teachers with recommending books. In addition, the study also aimed to determine the reasons for
students to like a book and teachers to recommend a book. In line with these goals the teachers and students were asked to write
down seven of the books they had read so far and could recommend according to the order of being liked, via a questionnaire
prepared by the researcher. As a result of the analysis of the data acquired from the questionnaire participated by a total of 50
teachers and 951 students, it was found that the books most liked and recommended by the students were My Left Foot, Sherlock
Holmes, Beast Quest, 4N 1K and the Great Speech, respectively; and the books most liked and recommended by the teachers were
My Left Foot, Charlie's Chocolate Factory, the Scrub Bird, What Men Live By and the Little Prince, respectively.

Kaynakça

  • Acat, B., Demiral, H. ve Arın, A. (2008). Okuma alışkanlığı göstergelerine göre ilköğretim öğrencilerinin durumları. Türkçe Öğretimi Kongresi (18-20 Mayıs 2008).
  • Alan, Y. (2020). Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin kitap okuma profilleri. Söylem Filoloji Dergisi, 5(1), 278-303.
  • Arı, G. ve Okur, A. (2013). Öğrencilerin ilköğretim 100 temel eseri okuma durumu. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 307-328.
  • Arıcan, S. ve Yılmaz, B. (2010). 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 495-518.
  • Arıcı, A. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (Beceri-İlgi-Alışkanlık Eğilim). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Arıcı, A. F. (2008). Okumayı niye sevmiyoruz? Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 91-100.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Behçet Altuntaş Bu kişi benim

Remzi Can

Abdulkerim Karadeniz

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Altuntaş, B., Can, R., & Karadeniz, A. (2020). Öğretmen ve Öğrencilerinin Okuduğu/Tavsiye Ettiği Kitaplar ve Bu Kitapları Beğenme Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(4), 101-109. https://doi.org/10.29228/ijlet.46032