In this research, in the works titled "My Name Is Nobody", " When Hitler Stole Pink Rabbit ", "If I Were a Bird, If I Fly Home" and "The Little Immigrant", which deal with the subject of immigration and immigration, it is aimed to convey the aspects of these subjects to the reader and how the works are suitable for children and children. It is aimed to determine whether it is true to reality or not. In the study, document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used and content analysis was used in the analysis of the data obtained. Content analysis was used to analyze the data. In the analyzed works, it has been determined that the reasons for migration, language/agreement problem, difficulties experienced, experiences in the process of adaptation to migration and social acceptance process are mainly discussed. In the works in question, it has been concluded that the problems experienced by the migrating children are combined in the axis of 1. Othering, 2. Poverty/Material Difficulties, 3. Fear and Anxiety. In the works, it is seen that the social lives of immigrant children, their psychological state, feelings of self-confidence, and their search for identity are discussed in detail. It has been concluded that the works reveal the perspective of the society towards immigrants and enable them to empathize with them.
Bu araştırmada göç ve göçmenlik konusunu ele alan “Benim Adım Hiç Kimse”, “Hitler Oyuncağımı Çaldı”, “Kuş Olsam Evime Uçsam” ve “Küçük Göçmen” isimli çocuk edebiyatı eserlerinde bu konuların hangi yönleriyle, ne şekilde okuyucuya aktarılmak istendiğinin ve eserlerin çocuğa görelik ve çocuk gerçekliğine uygun olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmış olup verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden faydalanılmıştır. İncelenen eserlerde ağırlıklı olarak göçün sebepleri, dil/anlaşma sorunu, çekilen zorluklar, göçe uyum sürecinde ve toplumsal kabul sürecinde yaşananların konu edildiği tespit edilmiştir. Söz konusu eserlerde, göç eden çocukların yaşadığı sorunların 1. Ötekileştirme, 2. Yoksulluk/Maddi Zorluklar, 3. Korku ve Endişe ekseninde birleştiği tespit edilmiştir. Eserlerde göçmen çocukların sosyal yaşamları, psikolojik durumları, kendine güven duyguları, kimlik arayışları gibi konuların ayrıntılı bir şekilde ele alındığı görülmektedir. Eserlerin toplumun göçmenlere bakış açısını ortaya koyduğu, onlarla empati kurmaya olanak sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Language and Literature (Other), Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 4 |