It has been many years since Abraham Maslow discovered the hierarchy of needs theory. Determining the impact of the changing economic and technological developments on student needs over time is of great importance in terms of improving educational activities and increasing student success. Educators and education administrators should determine changing student needs and prepare appropriate environment to meet these needs. In this respect, it is of great importance to examine the individual needs, which are put forward in the hierarchy of needs theory developed by Maslow, from the point of view of the student. Based on this requirement in this study, today's student needs, what teachers and school administrators should do to meet these needs have been examined in terms of Maslow's hierarchy of needs theory. In this research, it was predicted that students whose needs are met by the educators and education administrators can move up the hierarchy of needs, and how technological developments affect students' needs has been discussed in terms of the hierarchy of needs theory. It can be said that technology development affects the way the dominant needs in the hierarchy of needs are met.
Abraham Maslow’un keşfettiği ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı üzerinden uzun seneler geçmiştir. Geçen zaman içerisinde değişen ekonomik ve teknolojik gelişmelerin öğrenci gereksinimlerine etkisinin belirlenmesi, eğitim-öğretim faaliyetlerinin gelişmesi ve öğrenci başarısının artması açısından büyük önem arz etmektedir. Eğitimciler ve eğitim yöneticileri, değişen öğrenci ihtiyaçlarını belirlemeli ve bu ihtiyaçların karşılanması için uygun ortamları hazırlamalıdır. Bu açıdan, Maslow’un geliştirmiş olduğu ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramında ortaya atılan bireye özgü ihtiyaçların öğrenci açısından da incelenmesi gerekmektedir. Söz konusu gereklilikten yola çıkarak bu çalışmada, günümüz öğrenci gereksinimleri, eğitimcilerin ve eğitim yöneticilerinin bu gereksinimleri karşılamak için neler yapması gerektiği Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı açısından incelenmiştir. Araştırmada eğitimciler ve eğitim yöneticileri tarafından gereksinimleri karşılanan öğrencilerin ihtiyaçlar hiyerarşisi basamaklarında daha yukarı çıkabileceği öngörülmüş, teknolojik gelişmelerin öğrenci ihtiyaçlarını nasıl etkilediği ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı özelinde tartışılmıştır. Araştırma sonucunda teknoloji gelişiminin ihtiyaçlar hiyerarşisindeki başat ihtiyaçların karşılanma şeklini etkilediği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | March 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |