Gift-giving which organizes the relationships between individuals throughout the history is indispensable to the economic system today. In this research, how gift purchasing behavior varies according to type A and B personality characteristics is investigated. The research conducted between September-December 2015 in Sakarya, Kocaeli and İstanbul, and reached 325 respondents. The scale was reduced to 4 factors which are provide benefit, special occasion, thank and compensate, and exhibit love. The research question revised according to the factors and concluded type A consumers are more likely to purchase gifts for the purpose of special occasion and thank and compensate compared to type B
Tarih boyunca insanlar arası ilişkileri düzenleyen hediyeleşme günümüzde ekonomik sistemin vazgeçilmezi olmuştur. Bu araştırmada, bireylerin hediye satın alma davranışının A ve B tipi kişilik özelliklerine göre nasıl şekillendiği incelenmiştir. Araştırma, 2015’in Eylül-Aralık döneminde Sakarya, Kocaeli ve İstanbul’da gerçekleştirilmiş, 325 anket analiz edilmiştir. Edinilen bulgular doğrultusunda hediye satın alma davranışı ölçeği menfaat sağlama, özel durum karşılama, teşekkür ve telafi etme ile sevgi gösterme olmak üzere 4 boyuta indirgenmiştir. Boyutlar doğrultusunda revize edilen araştırma sorusu ise B tipi kişiliklerle kıyaslandığında A tipi kişiliğe sahip tüketicilerin özel durum karşılama ile teşekkür ve telafi etme amacıyla hediye satın almaya daha yatkın olduğu şeklinde yanıtlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 1 |