In this study, it is aimed to determine the efficiencies of the 18 faculties of Erciyes University in the year 2016. Data Envelopment Analysis DEA method is preferred to use. Three input variables number of academic personnel, general budget expenditures and number of students and three output variables number of graduates, number of projects and number of publications are used as data. According to the results of analysis, when the variable return efficiency values are examined, it is seen that 12 faculties Dentistry, Pharmacy, Education, Science, Aeronautics and Astronautics, Communication, Engineering, Health Sciences, Seyrani Agriculture, Medicine, Turkan Tuncer Tourism and Veterinary are effective. When the scale efficiency values are examined, it is reached that 7 faculties Dentistry, Education, Aeronautics and Astronautics, Communication, Health Sciences, Seyrani Agriculture and Veterinary are effective in working with the appropriate scale in the same year. In order to be effective, ineffective faculties have identified the faculties to which they should refer. In addition, improvement ratios for the input and output variables have been determined so that ineffective faculties can reach the efficiency limit
Bu çalışmada, Erciyes Üniversitesi bünyesinde yer alan 18 fakültenin 2016 yılı etkinliklerinin tespiti amaçlanmıştır. Çalışmada parametrik olmayan Veri Zarflama Analizi VZA yöntemi tercih edilmiştir. Veri olarak üç adet girdi değişkeni akademik personel sayısı, genel bütçe giderleri ve öğrenci sayısı ile üç adet çıktı değişkeni mezun sayısı, proje sayısı ve yayın sayısı kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, değişken getiri etkinlik değerleri incelendiğinde 2016 yılında 12 fakültenin Diş, Eczacılık, Eğitim, Fen, Havacılık ve Uzay Bilimleri, İletişim, Mühendislik, Sağlık Bilimleri, Seyrani Ziraat, Tıp, Türkan Tuncer Turizm ve Veteriner teknik etkinlik açısından etkin oldukları tespit edilmiştir. Ölçek etkinlik değerleri incelendiğinde ise, aynı yılda 7 fakültenin Diş Hekimliği, Eğitim, Havacılık ve Uzay Bilimleri, İletişim, Sağlık Bilimleri, Seyrani Ziraat ve Veteriner uygun ölçek ile çalışmak açısından etkin oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Etkin olmayan fakültelerin etkin olabilmeleri adına referans almaları gereken fakülteler belirlenmiştir. Ayrıca, etkin olmayan fakültelerin etkinlik sınırına ulaşabilmeleri için girdi ve çıktı değişkenlerinde gerçekleştirmeleri gereken iyileştirme oranları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 4 |