Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF FILYOS PORT PROJECT TERMS CRUISE SHIP TOURISM AND CONTRIBUTION TO REGIONAL ECONOMY

Year 2017, ICMEB17 Özel Sayısı, 271 - 283, 01.12.2017

Abstract

Cruise ship tourism is to recognize it as an important sub-sectors with a high added value and increased gradually in the world. It is known that cruise ship tourists have a comparatively higher level of income than the classical tourists, with the added value of spending potential and leaving value. The number of cruise ships and tourists in Turkey's revenues in recent years constitutes only about 2% of the world's total income. Increasing the value added of Turkey in this sector has great importance in terms of macroeconomic growth and regional development. The rich natural, historical and cultural assets of the Western Black Sea Region are of great appeal for such tourists and offer great potential for the development of the region. The other side the Filyos Project, also called the 2nd GAP project of Turkey, which will be completed in 2018, offers a great opportunity to the region. In the econometric study we carried out, based on the years 2011-2014, the ports of the 10 provinces with the highest passenger volume in Turkey were investigated. In the survey, contribution to the per capita national income of the tourists approaching these ports by cruise ships was estimated. With the Breusch - Pagan LM test performed on the application side, the presence of Panel effect was determined instead of the Least Squares Method. With the later Hausman test, it was decided to estimate the regression by the random effects method. According to the results of the analysis followed by a 1% increase in the number of passengers docked on cruise ships, it has been seen that the per capita income of the people has increased by 3% per capita

References

  • Alkan, S., & Erdoğan, O. (2015). “Filyos Vadisi Projesi’nin Bartın’a Olası Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme” “1. Bartın Sektörel Kalkınma Sempozyumu Bildiri Kitabı. Bartın Üniversitesi Yay. S.127-134
  • Ayazlar, R. A., & Ayazalar, G. (2014).“Kruvaziyer Turizminde Sürdürülebilirlik Yaklaşımı” III. Ulusal Deniz Turizmi Sempozyumu Doi: 10.18872/DEU.b.UDTS.2016.0014 http://docplayer.biz.tr/23286439- Kruvaziyer-turizminde-surdurulebilirlik-yaklasimi.html Erişim Tarihi:17.08.2017
  • Bayazıt, Ş. (2015). Kruvazıyer Pazarı Ve Destinasyonlarının Analizi: Türk Yolcuları Ve Kruvaziyer Limanları Hakkında Ampirik Bir Çalışma , https://polen.itu.edu.tr/xmlui/handle/11527/13153 Erişim Tarihi 20.09.2017
  • Bircan, K. (2014). Kruvaziyer Yolcu Taşımacılığı Kapsamında Kruvaziyer Limanların Etkinliğinin Değerlendirilmesi: Alternatif Liman Önerisi( Doktora Tezi)Adnan Menderes Üniversitesi İşletme ABD. Erişim Tarihi:22.09.2017
  • Ceyhan, M. S., & Ulama. (2015). “Filyos Projesinin Lojistik Üs Olarak Revize Edilmesi Ve Bölgesel Kalkınma Açısından Değerlendirilmesi “1. Bartın Sektörel Kalkınma Sempozyumu Bildiri Kitabı. Bartın Üniversitesi Yay. S.149-160 Çetinkaya, M. (2012). Filyos Vadisi Projesi. Batı Karadeniz Kalkınma Ajansı, http://www.karorsan.org.tr/images/Filyos-Vadisi.pdf Erişim Tarihi25.09.2017
  • Gündoğan vd. (2013). “Batı Karadeniz Bölgesi Gemi İnşa ve Entegre Sanayi Sektör Analizi” Bartın Üniversitesi Yayını
  • Görgün, E. (2014). Geleceğin Turizm Anlayışında Kruvaziyer Turizm Uygulamaları”Trakya Üniversitesi İşletme ABD, http://dspace.trakya.edu.tr/jspui/bitstream/1/1021/1/ENDER%20G%C3%96RG%C3%9CN.pdf Tarihi 19.08.2017 lisans Dönem Projesi, Erişim
  • Donders, L. B. (2010). Layout Design for Greenfield Port Filyos, Delft University of Technology, June
  • Pazarlıoğlu, M. V., & Gürler, Ö. K. (2007). “Telekomünikasyon Yatırımları ve Ekonomik Büyüme: Panel Veri Analizi http://www.ekonomikyorumlar.com.tr/dergiler/makaleler/508/Sayi_508_Makale_04.pdf Tarihi:10.10.2017 Finans Politik& Ekonomik Yorumlar Cilt: 44 Sayı:508, Erişim
  • Uluyol, O., & Türk, V. E. (2013). “Finansal RASYOLARIN Firma Değerine Etkisi: BORSA İSTANBUL (BİST)’DA BİR UYGULAMA http://www.iibfdergi.aku.edu.tr/pdf/15_2/18.pdf Erişim Tarihi:17.09.2017
  • https://www.tarim.gov.tr/SGB/TARYAT/Belgeler/kalkinma_ajansi_bolg_plan /TR81.pdf Son Erişim Tarihi:03.05.2015
  • UTİKAD. http://bakka.gov.tr/assets/raporlar/Filyos-Vadisi.pdf. Erişim Tarihi: 02.05.2015
  • UTİKAD. http://www.utikad.org.tr/haberler/?id=10067 Erişim Tarihi: 02.08.2015
  • UTİKAD.https://tr.wikipedia.org/wiki/Kruvaziyer. Erişim Tarihi: 08.11.2015
  • Yılmaz, Ö., & Kaya, V. (2008). “Bölgesel Kamu Harcamaları ve Bölgesel Ekonomik Büyüme İlişkisi: Türkiye İçin Panel Veri Analizi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2).

FİLYOS LİMAN PROJESİNİN KRUVAZİYER GEMİ TURİZMİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BÖLGE EKONOMİSİNE KATKISI

Year 2017, ICMEB17 Özel Sayısı, 271 - 283, 01.12.2017

Abstract

Kruvaziyer gemi turizmi dünyada giderek artan ve katma değeri yüksek olan önemli bir alt sektör olarak tanımlanmaktadır. Kruvaziyer gemi turistlerinin gerek gelir seviyesi gerek harcama potansiyeli ve gerekse bıraktığı katma değer klasik turistlere nispeten kat kat yüksek düzeyde olduğu bilinmektedir. Son yıllarda Türkiye’nin de gelirleri arasında yer alan kruvaziyer gemi ve turist sayısı, dünyanın da toplam gelirinin ancak yaklaşık %2’si gibi düşük bir düzeyini oluşturmaktadır. Türkiye’nin bu sektördeki katma değerinin artırılması gerek makro ekonomik büyüme ve gerekse bölgesel kalkınma açısından büyük öneme sahiptir. Batı Karadeniz Bölgesinin sahip olduğu zengin doğal, tarihi ve kültürel varlıkları söz konusu turistler için son derece cazip özellikler taşımakta ve bölgenin kalkınması açısından büyük bir potansiyel oluşturmaktadır. Diğer taraftan 2018 yılında tamamlanacak olan Türkiye’nin 2. GAP projesi olarak da adlandırılan Filyos Projesi de bu bakımdan bölgeye büyük bir fırsat sunmaktadır. Yaptığımız ekonometrik çalışmada 2011-2014 yılları baz alınarak Türkiye’de yer alan en yüksek yolcu hacmine sahip 10 ilin limanları araştırmaya tabi tutulmuştur. Araştırmada bu limanlara kruvaziyer gemilerle yanaşan turistlerin, şehrin kişi başına düşen milli gelire katkıları tahmin edilmiştir. Uygulama kısmında yapılan Breusch - Pagan LM testi ile En Küçük Kareler Yöntemi yerine Panel etkisinin varlığı tespit edilmiştir. Sonrasında yapılan Hausman testi ile regresyonun Rassal etkiler yöntemiyle tahmin edilmesine karar verilmiş ve ardından analizin tahmin sonuçlarına göre de limanlara kruvaziyer gemilerle yanaşan yolcu sayısındaki % 1’lik artış illerin kişi başına düşen milli gelirlerini %3 oranında artırdığı görülmüştür.

References

  • Alkan, S., & Erdoğan, O. (2015). “Filyos Vadisi Projesi’nin Bartın’a Olası Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme” “1. Bartın Sektörel Kalkınma Sempozyumu Bildiri Kitabı. Bartın Üniversitesi Yay. S.127-134
  • Ayazlar, R. A., & Ayazalar, G. (2014).“Kruvaziyer Turizminde Sürdürülebilirlik Yaklaşımı” III. Ulusal Deniz Turizmi Sempozyumu Doi: 10.18872/DEU.b.UDTS.2016.0014 http://docplayer.biz.tr/23286439- Kruvaziyer-turizminde-surdurulebilirlik-yaklasimi.html Erişim Tarihi:17.08.2017
  • Bayazıt, Ş. (2015). Kruvazıyer Pazarı Ve Destinasyonlarının Analizi: Türk Yolcuları Ve Kruvaziyer Limanları Hakkında Ampirik Bir Çalışma , https://polen.itu.edu.tr/xmlui/handle/11527/13153 Erişim Tarihi 20.09.2017
  • Bircan, K. (2014). Kruvaziyer Yolcu Taşımacılığı Kapsamında Kruvaziyer Limanların Etkinliğinin Değerlendirilmesi: Alternatif Liman Önerisi( Doktora Tezi)Adnan Menderes Üniversitesi İşletme ABD. Erişim Tarihi:22.09.2017
  • Ceyhan, M. S., & Ulama. (2015). “Filyos Projesinin Lojistik Üs Olarak Revize Edilmesi Ve Bölgesel Kalkınma Açısından Değerlendirilmesi “1. Bartın Sektörel Kalkınma Sempozyumu Bildiri Kitabı. Bartın Üniversitesi Yay. S.149-160 Çetinkaya, M. (2012). Filyos Vadisi Projesi. Batı Karadeniz Kalkınma Ajansı, http://www.karorsan.org.tr/images/Filyos-Vadisi.pdf Erişim Tarihi25.09.2017
  • Gündoğan vd. (2013). “Batı Karadeniz Bölgesi Gemi İnşa ve Entegre Sanayi Sektör Analizi” Bartın Üniversitesi Yayını
  • Görgün, E. (2014). Geleceğin Turizm Anlayışında Kruvaziyer Turizm Uygulamaları”Trakya Üniversitesi İşletme ABD, http://dspace.trakya.edu.tr/jspui/bitstream/1/1021/1/ENDER%20G%C3%96RG%C3%9CN.pdf Tarihi 19.08.2017 lisans Dönem Projesi, Erişim
  • Donders, L. B. (2010). Layout Design for Greenfield Port Filyos, Delft University of Technology, June
  • Pazarlıoğlu, M. V., & Gürler, Ö. K. (2007). “Telekomünikasyon Yatırımları ve Ekonomik Büyüme: Panel Veri Analizi http://www.ekonomikyorumlar.com.tr/dergiler/makaleler/508/Sayi_508_Makale_04.pdf Tarihi:10.10.2017 Finans Politik& Ekonomik Yorumlar Cilt: 44 Sayı:508, Erişim
  • Uluyol, O., & Türk, V. E. (2013). “Finansal RASYOLARIN Firma Değerine Etkisi: BORSA İSTANBUL (BİST)’DA BİR UYGULAMA http://www.iibfdergi.aku.edu.tr/pdf/15_2/18.pdf Erişim Tarihi:17.09.2017
  • https://www.tarim.gov.tr/SGB/TARYAT/Belgeler/kalkinma_ajansi_bolg_plan /TR81.pdf Son Erişim Tarihi:03.05.2015
  • UTİKAD. http://bakka.gov.tr/assets/raporlar/Filyos-Vadisi.pdf. Erişim Tarihi: 02.05.2015
  • UTİKAD. http://www.utikad.org.tr/haberler/?id=10067 Erişim Tarihi: 02.08.2015
  • UTİKAD.https://tr.wikipedia.org/wiki/Kruvaziyer. Erişim Tarihi: 08.11.2015
  • Yılmaz, Ö., & Kaya, V. (2008). “Bölgesel Kamu Harcamaları ve Bölgesel Ekonomik Büyüme İlişkisi: Türkiye İçin Panel Veri Analizi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2).
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Research Article
Authors

Said Ceyhan This is me

Ahmet Kamacı This is me

Mehmet Akif Peçe This is me

Publication Date December 1, 2017
Submission Date October 16, 2017
Published in Issue Year 2017 ICMEB17 Özel Sayısı

Cite

APA Ceyhan, S., Kamacı, A., & Peçe, M. A. (2017). FİLYOS LİMAN PROJESİNİN KRUVAZİYER GEMİ TURİZMİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BÖLGE EKONOMİSİNE KATKISI. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 13(13), 271-283.