THE SMES MANAGERS’ ATTITUDE OF EXPORTATION IN TR81 REGION
Year 2017,
ICMEB17 Özel Sayısı, 770 - 779, 01.12.2017
Aykut Şarkgüneşi
Nermin Kişi
Umut Üzmez
Abstract
It is thought that the attitudes of the business managers towards exporting are also influential on the export performance of the enterprises. However, there is a limited number of studies in the literature that examine this relationship. This study aims to reveal theattitudes of TR81 region manufacturing industry SME managers towards exporting. The data obtained from 303 SMEs operating in the manufacturing industry in the TR81 region using the face-to-face survey method were analyzed and evaluated by statistical methods. According to the results of the study, the hypothesis that business managers' attitude towards export affects export performance is confirmed. In addition, significant differences were found between the attitudes of SME managers who did and did not export in TR81 region to the internal and external factors determining the exports
References
- Aaby, N. E. & Slater, S. F. (1989). Management influences on export performance: A review of the empirical literature 1978-88. International Marketing Review, 6(4): 7-26.
- Aktürk, A. & Şenol, H. (2010). KOBİ’ler açısından ihracat teşviklerinin önemi ve etkinliğinin arttırılmasına yönelik öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 375-391.
- Al- Rashidi, Y. A. (2011). Factors affecting SMEs decision-makers risk perceptions associated with exporting: a comparison study of emerging and advanced markets, PhD Thesis, Griffith University, Brisbane.
- Anon Higon, D. & Driffield, N. (2011). Exporting and innovation performance: Analysis of the Annual Small Business Survey in the UK. International Small Business Journal, 29(1), 4-24.
- Burpitt, W. J. & Rondinelli, D. A. (1998). Export decision-making in small firms: The role of organizational learning. Journal of World Business, 33(1), 51-68.
- Canıtez, M. & Yeniçeri, T. (2007). İhracat performansı düşük olan KOBİ’ler ile yüksek olan KOBİ’lerin farklılıklarını belirlemeye yönelik bir pilot araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29, 113-134.
- Çavuşgil S. T. & Nevin, J. R. (1981). Internal determinats of export marketing behaviour: An empirical ınvestigation. Journal of Marketing Research, 18(1), 114-119.
- DPT. (2007). KOBİ stratejisi ve eylem planı (2007-2009). DPT Yayınları, Ankara.
- Hessels, J. & Terjesen, S. (2007). SME choice of direct and ındirect export modes: Resource dependency and ınstitutional theory perspectives. Netherlands ministry of economic affairs, SCALES report, October 2007.
- Kahveci, E. (2013). İhracat performansı ölçütleri ve ihracat performansını etkileyen faktörler. Verimlilik Dergisi, 1, 43-74.
- Kaplan, M. & Eren, S. S. (2014). Firmanın ihracat yetkinliklerinin ihracat performansına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2),1-31.
- Kayabaşı, A., Kiracı, H., Kanberoğlu, Z. & Oğuz, A. (2010). KOBİ’lerde ihracat performansını belirleyen unsurların incelenmesi: İnegöl’de faaliyette bulunan işletmeler üzerinde bir alan araştırması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28, 1-12.
- Kılıç, S. (2007). Küçük ve orta ölçekli işletmelerin ihracat pazarlaması davranışını etkileyen faktörler ile ihracat performansı arasındaki ilişkilere dair ampirik bir çalışma: Çorum Makine İmalat Sanayi örneği. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(1), 40-62.
- Love, J. H., Roper, S. & Zhou, Y. (2016). Experience, age and exporting performance in UK SMEs. International Business Review, 25, 806-819.
- Maurel, C. (2009). Determinants of export performance ın French wine SMEs. International Journal Of Wine Business Research, 21(2), 118-142.
- Oura, M., Zilber, S. N. & Lopes, E. L. (2016). Innovation capacity, international experience and export performance of SMEs in Brazil Mauricio. International Business Review, 25, 921-932.
- Özbek, Z. (2008). KOBİ’lerin Türk Ekonomisine Etkileri. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, 31, 49-57.
- Özdemir Ş. & Kula, V. (2005). İhracat performansının belirleyicisi olarak işletme yöneticilerinin ihracata yaklaşımı. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 40-53.
- Perçin, S. (2005). İhracat performansını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve firmaların ihracat performans ölçülerine göre sınıflandırılmasındaki rolü: İSO 1000 sanayi firmaları uygulaması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 139-155.
- Reid, S. D. (1981). The decision-maker and export entry and expansion. Journal of International Business Studies, 12(2), 101-112.
- Stanton, M. J. (2001). Galton, Pearson, and the peas: A brief history of linear regression for statistics ınstructors. Journal of Statistics Education 9(3)
- Taylor, P. (2013). The effect of entrepreneurial orientation on the internationalization of SMEs in developing countries. African Journal of Business Management, 7(19), 1927-1937.
- Torlak, Ö., Kula, V. & Özdemir, Ş. (2007). Türk işletmelerinin ihracat performansı belirleyicileri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 103 -114.
- Yıldırım, M. H. & Erul, E. E. (2013). İşletmelerin ihracat performanslarının değerlendirilmesi: Aksaray, Konya ve Karamanda bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 376-386.
- Yücel, A. & Kara, C. (2014). İhracat pazarlaması stratejilerinin firma performansı üzerine etkileri: Elazığ’daki ihracat firmaları üzerine bir uygulama. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 1(1), 149-172.
- Walsh, B. J. & Toothaker, L. E. (1974). An empirical comparison of the Anova f-test, normal scores test and Kruskal-wallis test under violation of assumptions, Educational an Psychological Measurement, 34(4), 789-799.
- Zamantılı Nayır, D. (2008). Türk KOBİ’lerinde ihracat: Performans ve teşvik programlarının etkisi. İstanbul: Yalın Yayıncılık.
TR81 BÖLGESİNDEKİ İMALAT SANAYİSİ KOBİ YÖNETİCİLERİNİN İHRACATA YÖNELİK TUTUMLARI
Year 2017,
ICMEB17 Özel Sayısı, 770 - 779, 01.12.2017
Aykut Şarkgüneşi
Nermin Kişi
Umut Üzmez
Abstract
İşletmelerin ihracat performansı üzerinde işletme yöneticilerinin ihracata yönelik tutumlarının da etkili olduğu düşünülmektedir. Bununla birlikte literatürde, bu ilişkiyi inceleyen sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışma, TR81 bölgesindeki imalat sanayisi KOBİ yöneticilerinin ihracata yönelik tutumlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. TR81 bölgesinde imalat sanayisinde faaliyet gösteren 303 KOBİ’den yüz yüze anket yöntemi kullanılarak elde edilen veriler istatistiki yöntemler ile analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, işletme yöneticilerinin ihracata yönelik tutumlarının ihracat performansı üzerinde etkisi olduğu hipotezi doğrulanmıştır. Ayrıca, TR81 bölgesinde ihracat yapan ve yapmayan KOBİ yöneticilerinin ihracatı belirleyen içsel ve dışsal faktörlere karşı tutumları arasında anlamlı farklar tespit edilmiştir.
References
- Aaby, N. E. & Slater, S. F. (1989). Management influences on export performance: A review of the empirical literature 1978-88. International Marketing Review, 6(4): 7-26.
- Aktürk, A. & Şenol, H. (2010). KOBİ’ler açısından ihracat teşviklerinin önemi ve etkinliğinin arttırılmasına yönelik öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 375-391.
- Al- Rashidi, Y. A. (2011). Factors affecting SMEs decision-makers risk perceptions associated with exporting: a comparison study of emerging and advanced markets, PhD Thesis, Griffith University, Brisbane.
- Anon Higon, D. & Driffield, N. (2011). Exporting and innovation performance: Analysis of the Annual Small Business Survey in the UK. International Small Business Journal, 29(1), 4-24.
- Burpitt, W. J. & Rondinelli, D. A. (1998). Export decision-making in small firms: The role of organizational learning. Journal of World Business, 33(1), 51-68.
- Canıtez, M. & Yeniçeri, T. (2007). İhracat performansı düşük olan KOBİ’ler ile yüksek olan KOBİ’lerin farklılıklarını belirlemeye yönelik bir pilot araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29, 113-134.
- Çavuşgil S. T. & Nevin, J. R. (1981). Internal determinats of export marketing behaviour: An empirical ınvestigation. Journal of Marketing Research, 18(1), 114-119.
- DPT. (2007). KOBİ stratejisi ve eylem planı (2007-2009). DPT Yayınları, Ankara.
- Hessels, J. & Terjesen, S. (2007). SME choice of direct and ındirect export modes: Resource dependency and ınstitutional theory perspectives. Netherlands ministry of economic affairs, SCALES report, October 2007.
- Kahveci, E. (2013). İhracat performansı ölçütleri ve ihracat performansını etkileyen faktörler. Verimlilik Dergisi, 1, 43-74.
- Kaplan, M. & Eren, S. S. (2014). Firmanın ihracat yetkinliklerinin ihracat performansına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2),1-31.
- Kayabaşı, A., Kiracı, H., Kanberoğlu, Z. & Oğuz, A. (2010). KOBİ’lerde ihracat performansını belirleyen unsurların incelenmesi: İnegöl’de faaliyette bulunan işletmeler üzerinde bir alan araştırması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28, 1-12.
- Kılıç, S. (2007). Küçük ve orta ölçekli işletmelerin ihracat pazarlaması davranışını etkileyen faktörler ile ihracat performansı arasındaki ilişkilere dair ampirik bir çalışma: Çorum Makine İmalat Sanayi örneği. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(1), 40-62.
- Love, J. H., Roper, S. & Zhou, Y. (2016). Experience, age and exporting performance in UK SMEs. International Business Review, 25, 806-819.
- Maurel, C. (2009). Determinants of export performance ın French wine SMEs. International Journal Of Wine Business Research, 21(2), 118-142.
- Oura, M., Zilber, S. N. & Lopes, E. L. (2016). Innovation capacity, international experience and export performance of SMEs in Brazil Mauricio. International Business Review, 25, 921-932.
- Özbek, Z. (2008). KOBİ’lerin Türk Ekonomisine Etkileri. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, 31, 49-57.
- Özdemir Ş. & Kula, V. (2005). İhracat performansının belirleyicisi olarak işletme yöneticilerinin ihracata yaklaşımı. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 40-53.
- Perçin, S. (2005). İhracat performansını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve firmaların ihracat performans ölçülerine göre sınıflandırılmasındaki rolü: İSO 1000 sanayi firmaları uygulaması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 139-155.
- Reid, S. D. (1981). The decision-maker and export entry and expansion. Journal of International Business Studies, 12(2), 101-112.
- Stanton, M. J. (2001). Galton, Pearson, and the peas: A brief history of linear regression for statistics ınstructors. Journal of Statistics Education 9(3)
- Taylor, P. (2013). The effect of entrepreneurial orientation on the internationalization of SMEs in developing countries. African Journal of Business Management, 7(19), 1927-1937.
- Torlak, Ö., Kula, V. & Özdemir, Ş. (2007). Türk işletmelerinin ihracat performansı belirleyicileri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 103 -114.
- Yıldırım, M. H. & Erul, E. E. (2013). İşletmelerin ihracat performanslarının değerlendirilmesi: Aksaray, Konya ve Karamanda bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 376-386.
- Yücel, A. & Kara, C. (2014). İhracat pazarlaması stratejilerinin firma performansı üzerine etkileri: Elazığ’daki ihracat firmaları üzerine bir uygulama. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 1(1), 149-172.
- Walsh, B. J. & Toothaker, L. E. (1974). An empirical comparison of the Anova f-test, normal scores test and Kruskal-wallis test under violation of assumptions, Educational an Psychological Measurement, 34(4), 789-799.
- Zamantılı Nayır, D. (2008). Türk KOBİ’lerinde ihracat: Performans ve teşvik programlarının etkisi. İstanbul: Yalın Yayıncılık.