One of the most important factors which form a nation is teachers. It is necessary to make their work environment more suitable and to give them enough support to make them get satisfied with their work.Thus, they can fulfill their function and they educate future generation. This research was executed to determine whether the teachers’levels of job satisfaction and burnout differentiated significantly or not according to the demographic variables and to propound the correlation among these variables. The sample of the study involves 341 teachers who worked at primary schools in Üsküdar during 2010-2011 education year. While analysing the data, t test, analysis of variance and factor analysis were used with SPSS 16.0. There was significant difference between job satisfaction and burnout levels of the teachers depending on the variables like the their titles, educational backgrounds, marital statuses, periods of duty, ages and genders. The results and their implications have been discussed
Bir milleti şekillendiren en önemli unsurlardan biri öğretmenlerdir. Onların bu işlevlerini layıkıyla yerine getirebilmeleri ve geleceğin nesillerini en iyi bir şekilde yetiştirebilmeleri için onlara gerekli ortamların sağlanması, işlerinden doyum sağlamaları için gerekli desteğin verilmesi gerekmektedir. Bu araştırma ilköğretim öğretmenlerin iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemi 2010-2011 öğretim yılında Üsküdar ilçesindeki ilköğretim okullarından seçilen 341 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin analizinde SPSS 16.0 istatistik paket programında t testi, varyans analizi ve faktör analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin yaş, medeni durum, öğrenim durumu, hizmet süresi, unvan ve cinsiyetine göre iş doyum seviyeleri ve tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlar tartışılmış ve buna bağlı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 10 Issue: 23 |