Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK SEKTÖRÜNDE MAVİ OKYANUS STRATEJİLERİ VE MAVİ OKYANUS LİDERLİĞİ: KAVRAMSAL BİR İNCELEME

Year 2020, Volume: 16 Issue: 3, 536 - 549, 13.10.2020
https://doi.org/10.17130/ijmeb.798524

Abstract

Mavi okyanus stratejileri, örgütlerin sürdürülebilir kâr elde etmek için yenilikçi şekilde
düşünmelerini sağlayan stratejiler olarak ifade edilmektedir. Sağlık sektöründe mavi okyanus pazarlama
stratejisi, sağlık pazarını yeniden tanımlamak için kullanılmaktadır. Mavi okyanus liderliği eylem temelli
bir liderlik türü olup liderlerin kim olmaları gerektiğine değil, ne yapması gerektiğine odaklanmaktadır.
Bu liderlik türü, örgütlerin karşı karşıya olduğu pazar gerçekleri ışığında etkili liderlik yapmayı
sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, stratejik yönetim alanyazını için oldukça yeni bir kavram olarak
ifade edilebilen mavi okyanus stratejilerini ve mavi okyanus liderliğini sağlık sektörü özelinde kavramsal
olarak incelemektir. Konuyla ilgili sağlık kuruluşlarında uygulama örneklerine de bu çalışmada yer
verilmektedir.

References

  • Ağraş, S., Atbaş, F., & Şeyba, E. (2017). Mavi okyanus stratejisi: Dünyadan ve Türkiye’den örnekler. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 2(2), 126-144.
  • Aktan, C. C. (2009). Yükseköğretimde değişim: Global trendler ve yeni paradigmalar. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 39-48.
  • Alam, S., & Islam, M. T. (2017). Impact of blue ocean strategy on organizational performance: A literature review toward implementation logic. IOSR Journal of Business and Management, 19(1).
  • Amarat, M., Akbolat, M., Ünal, Ö., & Baş, T. (2018). Özel sağlık sektöründe mavi okyanus stratejisi. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 125-141.
  • Aydın, O. (2012). Türkiye’de alternatif bir turizm; Sağlık turizmi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2012(2), 91-96.
  • Birsen, Ö., & Öztürk, Ş. Y. (2011). Tüketim kültürü çerçevesinden sağlık haberleri. Akademik Bakış Dergisi, 26, 1-21.
  • Blue Ocean Team (2019). Why healthcare strategy needs a rethink. Erişim Tarihi: 19.07.2019, https:// www.blueoceanstrategy.com/blog/blue-ocean-health/
  • Capital. (2005). Mavi Okyanus’ta büyüme zamanı. Erişim Tarihi: 28.12.2019, https://www.capital.com.tr/ yonetim/liderlik/mavi-okyanusta-buyume-zamani
  • Chakrabarti, M. (2014). Blue ocean marketing strategy (BOMS): An overview. Abhinav International Monthly Refereed Journal of Research in Management & Technology, 3(6), 68-73.
  • Chang, S. C. (2010). Bandit cellphones: A blue ocean strategy. Technology in Society, 32(3), 219-223.
  • Denktaş Şakar, G., & Sürücü, E. (2018). Augmented reality as blue ocean strategy in port industry. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 10(1), 127-153.
  • Dikmetaş Yardan, E., Dikmetaş, H., Coşkun Us, N., & Yabana, B. (2014). Türkiye ve Dünya’da sağlık turizmi. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 8(2), 27-42.
  • Doster, B., & Ryan, R. (2015). Utilizing blue ocean strategies for electronic health care documentation to navigate the red ocean waters of health care reform. Erişim Tarihi:23.07.2019, https://pdfs. semanticscholar.org/dfd3/61e19836476d8e6b152 780b79817ef174c11.pdf
  • Durgun, C. H. (2014). Farklılaş ya da kızıl okyanusta boğul! Erişim Tarihi: 12.07.2019, https:// pazarlamasyon.com/farklilasma-stratejisi-mavi-okyanus/
  • Ergen, A. (2011). Stratejik düşünce yaratma: Mavi okyanusa yelken açmak. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 7, 1-21.
  • Gündüz, Ş. (2018). Yükseköğretimde mavi okyanuslar. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(3), 116-120.
  • Halligan, B. (2006). Blue Ocean strategy: A small business case study. Erişim Tarihi: 16.07.2019, https:// blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/54/blue-ocean-strategy-a-small-business-case-study.aspx
  • Kamal, A. H., & Dionne-Odom, J. N. (2016). A blue ocean strategy for palliative care: Focus on family caregivers. Journal of Pain and Symptom Management, 51(3), e1-e3.
  • Karafakıoğlu, M. (1998). Sağlık hizmetleri pazarlaması. İstanbul: İşletme Fakültesi Yayın No: 271.
  • Kavuncubaşı, Ş., & Yıldırım, S. (2012). Hastane ve sağlık kurumları yönetimi (Gözden geçirilmiş ve genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). Blue ocean strategy: From theory to practice. California Management Review, 47(3), 105-121.
  • Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2014a). Blue ocean leadership. Erişim Tarihi: 17.07.2019, https://hbr. org/2014/05/blue-ocean-leadership
  • Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2014b). The four pillars of blue ocean leadership. Blue Ocean Leadership Series, 1-4.
  • Kişi, N. (2017). Giyilebilir teknolojilerle mavi okyanuslara açılmak. The Journal of Academic Social Science Studies. 59, 409-419.
  • Krivich. M. J. (2014). How can healthcare marketing become a blue ocean strategy? Erişim Tarihi: 18.07.2019, http://biotech-spain.com/en/articles/how-can-healthcare-marketing-become-a-blueocean- strategy-/
  • Li, X. (2018, August). Implementation of the blue ocean strategy on tourism companies in Zhoushan Archipelago. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 236, 139-142.
  • Mauborgne, R. (2014). From blue ocean strategy to blue ocean leadership. USA: Harvard Business School Publishing, 1-6.
  • Mızrak, F., & Baykal, E. (2019). Finding factors contributing international organizations to be agile and blue ocean strategy; An evidence from Turkish civil aviation sector. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3), 465-490.
  • Savage, C., & Brommels, M. (2008). Innovation in medical education: How Linköping created a Blue Ocean for medical education in Sweden. Medical Teacher, 30(5), 501-507.
  • Shortell, S. M., & Kaluzny, A. D. (2006). Health care management: Organization design and behavior. 5th Edition, United States of America: Thomson Delmar Learning.
  • Slocum, P. C., & Papa, F. (2014). Envisioning a global role for osteopathic medicine in the 21st century: Using Blue Ocean Strategy to promote osteopathic health care as the World’s leader in healthcare education and do it more efficiently, effectively and at the lowest cost. International Journal of Osteopathic Medicine, 17(1), 38-42.
  • Şantaş, F., Kurşun, A., & Kar, A. (2016). Hastane tercihine etki eden faktörler: Sağlık hizmetleri pazarlaması perspektifinden alan araştırması. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 17-33.
  • Tengilimoğlu, D. (2012). Sağlık hizmetleri pazarlaması. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Vieira, E. R. M., & Ferreira, J. J. (2018). Strategic framework of fitness clubs based on quality dimensions: The blue ocean strategy approach. Total Quality Management & Business Excellence, 29(13-14), 1648-1667.
  • Yazici, M., & Rüzgar, N. (2019). Can disruptive technologies be considered as blue ocean leadership strategy and be used as a tool for competing in international markets? Turkısh economy case. International Journal of Information Research and Review, 6(10), 6489-6497.
  • Zakaria, Z., Idris, M. D. K., & Ismail, M. B. (2017). Blue ocean leadership (BOL) practices towards promoting employee engagement in public service. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(3), 85-98.
Year 2020, Volume: 16 Issue: 3, 536 - 549, 13.10.2020
https://doi.org/10.17130/ijmeb.798524

Abstract

References

  • Ağraş, S., Atbaş, F., & Şeyba, E. (2017). Mavi okyanus stratejisi: Dünyadan ve Türkiye’den örnekler. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 2(2), 126-144.
  • Aktan, C. C. (2009). Yükseköğretimde değişim: Global trendler ve yeni paradigmalar. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 39-48.
  • Alam, S., & Islam, M. T. (2017). Impact of blue ocean strategy on organizational performance: A literature review toward implementation logic. IOSR Journal of Business and Management, 19(1).
  • Amarat, M., Akbolat, M., Ünal, Ö., & Baş, T. (2018). Özel sağlık sektöründe mavi okyanus stratejisi. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 125-141.
  • Aydın, O. (2012). Türkiye’de alternatif bir turizm; Sağlık turizmi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2012(2), 91-96.
  • Birsen, Ö., & Öztürk, Ş. Y. (2011). Tüketim kültürü çerçevesinden sağlık haberleri. Akademik Bakış Dergisi, 26, 1-21.
  • Blue Ocean Team (2019). Why healthcare strategy needs a rethink. Erişim Tarihi: 19.07.2019, https:// www.blueoceanstrategy.com/blog/blue-ocean-health/
  • Capital. (2005). Mavi Okyanus’ta büyüme zamanı. Erişim Tarihi: 28.12.2019, https://www.capital.com.tr/ yonetim/liderlik/mavi-okyanusta-buyume-zamani
  • Chakrabarti, M. (2014). Blue ocean marketing strategy (BOMS): An overview. Abhinav International Monthly Refereed Journal of Research in Management & Technology, 3(6), 68-73.
  • Chang, S. C. (2010). Bandit cellphones: A blue ocean strategy. Technology in Society, 32(3), 219-223.
  • Denktaş Şakar, G., & Sürücü, E. (2018). Augmented reality as blue ocean strategy in port industry. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 10(1), 127-153.
  • Dikmetaş Yardan, E., Dikmetaş, H., Coşkun Us, N., & Yabana, B. (2014). Türkiye ve Dünya’da sağlık turizmi. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 8(2), 27-42.
  • Doster, B., & Ryan, R. (2015). Utilizing blue ocean strategies for electronic health care documentation to navigate the red ocean waters of health care reform. Erişim Tarihi:23.07.2019, https://pdfs. semanticscholar.org/dfd3/61e19836476d8e6b152 780b79817ef174c11.pdf
  • Durgun, C. H. (2014). Farklılaş ya da kızıl okyanusta boğul! Erişim Tarihi: 12.07.2019, https:// pazarlamasyon.com/farklilasma-stratejisi-mavi-okyanus/
  • Ergen, A. (2011). Stratejik düşünce yaratma: Mavi okyanusa yelken açmak. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 7, 1-21.
  • Gündüz, Ş. (2018). Yükseköğretimde mavi okyanuslar. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(3), 116-120.
  • Halligan, B. (2006). Blue Ocean strategy: A small business case study. Erişim Tarihi: 16.07.2019, https:// blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/54/blue-ocean-strategy-a-small-business-case-study.aspx
  • Kamal, A. H., & Dionne-Odom, J. N. (2016). A blue ocean strategy for palliative care: Focus on family caregivers. Journal of Pain and Symptom Management, 51(3), e1-e3.
  • Karafakıoğlu, M. (1998). Sağlık hizmetleri pazarlaması. İstanbul: İşletme Fakültesi Yayın No: 271.
  • Kavuncubaşı, Ş., & Yıldırım, S. (2012). Hastane ve sağlık kurumları yönetimi (Gözden geçirilmiş ve genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). Blue ocean strategy: From theory to practice. California Management Review, 47(3), 105-121.
  • Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2014a). Blue ocean leadership. Erişim Tarihi: 17.07.2019, https://hbr. org/2014/05/blue-ocean-leadership
  • Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2014b). The four pillars of blue ocean leadership. Blue Ocean Leadership Series, 1-4.
  • Kişi, N. (2017). Giyilebilir teknolojilerle mavi okyanuslara açılmak. The Journal of Academic Social Science Studies. 59, 409-419.
  • Krivich. M. J. (2014). How can healthcare marketing become a blue ocean strategy? Erişim Tarihi: 18.07.2019, http://biotech-spain.com/en/articles/how-can-healthcare-marketing-become-a-blueocean- strategy-/
  • Li, X. (2018, August). Implementation of the blue ocean strategy on tourism companies in Zhoushan Archipelago. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 236, 139-142.
  • Mauborgne, R. (2014). From blue ocean strategy to blue ocean leadership. USA: Harvard Business School Publishing, 1-6.
  • Mızrak, F., & Baykal, E. (2019). Finding factors contributing international organizations to be agile and blue ocean strategy; An evidence from Turkish civil aviation sector. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3), 465-490.
  • Savage, C., & Brommels, M. (2008). Innovation in medical education: How Linköping created a Blue Ocean for medical education in Sweden. Medical Teacher, 30(5), 501-507.
  • Shortell, S. M., & Kaluzny, A. D. (2006). Health care management: Organization design and behavior. 5th Edition, United States of America: Thomson Delmar Learning.
  • Slocum, P. C., & Papa, F. (2014). Envisioning a global role for osteopathic medicine in the 21st century: Using Blue Ocean Strategy to promote osteopathic health care as the World’s leader in healthcare education and do it more efficiently, effectively and at the lowest cost. International Journal of Osteopathic Medicine, 17(1), 38-42.
  • Şantaş, F., Kurşun, A., & Kar, A. (2016). Hastane tercihine etki eden faktörler: Sağlık hizmetleri pazarlaması perspektifinden alan araştırması. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 17-33.
  • Tengilimoğlu, D. (2012). Sağlık hizmetleri pazarlaması. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Vieira, E. R. M., & Ferreira, J. J. (2018). Strategic framework of fitness clubs based on quality dimensions: The blue ocean strategy approach. Total Quality Management & Business Excellence, 29(13-14), 1648-1667.
  • Yazici, M., & Rüzgar, N. (2019). Can disruptive technologies be considered as blue ocean leadership strategy and be used as a tool for competing in international markets? Turkısh economy case. International Journal of Information Research and Review, 6(10), 6489-6497.
  • Zakaria, Z., Idris, M. D. K., & Ismail, M. B. (2017). Blue ocean leadership (BOL) practices towards promoting employee engagement in public service. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(3), 85-98.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Gülcan Şantaş This is me 0000-0002-0488-9375

Publication Date October 13, 2020
Submission Date July 23, 2019
Acceptance Date June 27, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 3

Cite

APA Şantaş, G. (2020). SAĞLIK SEKTÖRÜNDE MAVİ OKYANUS STRATEJİLERİ VE MAVİ OKYANUS LİDERLİĞİ: KAVRAMSAL BİR İNCELEME. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 16(3), 536-549. https://doi.org/10.17130/ijmeb.798524