X, insanların güncel konular hakkındaki görüşlerini, düşüncelerini ve duygularını paylaştığı bir sosyal
medya mecrasıdır. X kullanıcıları tweet aracılığıyla paylaşımlarını gerçekleştirmektedirler. Bu sebeple X
uygulamasındaki paylaşımlar yatırımcıların Kur Korumalı Mevduat (KKM) hakkındaki tutumlarını anlamak için
bir bakış açısı sunmaktadır. Yatırımcıların X uygulamasındaki yorumları, müşterilerin ürünler ve şirketler
hakkındaki düşüncelerini anlamamıza yardımcı olan yöntemlerden biri olan duygu analizi ile incelenmiştir.
Çalışma, X uygulaması kullanıcılarının KKM hakkındaki duygularını analiz ederek yatırımcıların KKM’ye yönelik
tutumlarını anlamayı amaçlamaktadır. Çalışmada KKM hakkında paylaşımda bulunan bireylerin duyguları
Türkçe X platformu verileri kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada X platformu üzerinden 21 Aralık 2021 – 22
Aralık 2022 tarihleri arasında “KKM” hastahgi ile yapılmış 500 paylaşım kullanılmıştır. Retweetler analize dâhil
edilmemiştir. Analiz sonucunda pozitif ve negatif olarak sınıflandırılan X verilerine metin madenciliği teknikleri
uygulanmıştır. Atılan tweetlerin %87’sinin olumsuz, %13’ünün olumlu olduğu tespit edilmiştir. Sınıflandırma
sonuçları kesinlik, duyarlılık ve F1 kriterleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda, olumsuz
yorumlar için duyarlılık kriteri %100, olumlu yorumlar için kesinlik kriteri ise %100 ile en yüksek değeri
göstermiştir. F1 puanı, olumsuz yorumlar için % 95, olumlu yorumlar için % 44 hesaplanmıştır. Modelin doğruluk
oranı %90 olarak tespit edilmiştir.
X is a social media channel where people share their opinions, thoughts and feelings about current issues.
X users share their posts through tweets. Therefore, the posts on X provide a perspective on understanding
investors' attitudes towards currency-protected deposits (CPD). Investors' comments on the X application are
analyzed through sentiment analysis, which is one of the methods that help us understand customers' opinions
about products and companies. This study aims to understand users' attitudes towards the app by analyzing X app
users' feelings about CPD. The study analyzed the sentiments of individuals who posted about KKM (CPD) using
Turkish X platform data. The study used 500 posts made with the hashtag "KKM" (CPD) on the X platform between
December 21, 2021, and December 22, 2022. Retweets were not included in the analysis. As a result of the analysis,
text mining techniques were applied to X data, which were classified as positive and negative. It was determined
that 87% of the tweets were negative, and 13% were positive. Classification results were evaluated using precision,
sensitivity and F1 criteria. As a result of the evaluation, the precision criterion showed the highest value, with
100% for negative comments and 100% for positive comments. The F1 score was 95% for negative comments and
44% for positive comments. The accuracy rate of the model was determined to be 90%.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Econometric and Statistical Methods, Finance and Investment (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 24, 2024 |
Publication Date | October 30, 2024 |
Submission Date | June 9, 2024 |
Acceptance Date | September 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 20 Issue: ICMEB'24 Özel Sayı |