Sanayi 4.0 Kapsamında İşletmeler Açısından Büyük Veri
Year 2019,
Volume: 3 Issue: 2, 114 - 120, 23.12.2019
Özgür Çark
,
İlker Yıldız
,
Alper Talha Karadeniz
Abstract
1. sanayi devriminin 18. yüzyılın ikinci
yarısında buharlı makinenin icadı ile başladığı kabul edilmektedir. 2. sanayi
devrimi ise elektrik ve bant üretim sistemi ile ilişkilendirilmekte ve bilgi
teknolojilerindeki gelişmeler de 3. sanayi devrimi olarak adlandırılmaktadır.
Bugün, bilişim ve iletişim teknolojilerinin adapte edildiği bu aşamada 4.
sanayi devrimi tartışılmaya başlanmıştır. Endüstri 4.0 özelinde yapay zeka,
büyük veri, bulut bilişim, nanoteknoloji, nesnelerin interneti gibi yeni
geliştirilen teknolojiler bu devrimin en ilgi çeken konuları olarak
uluslararası yazında yer almaya başlamıştır. Bununla birlikte, sanayi 4.0
teknolojileri ve bu teknolojilerin sosyal, beşeri ve iktisadi alanlara olan
etkileri ile ilgili çalışmalara ulusal yazında daha fazla önem verilmesi
gerektiği değerlendirilmektedir. Bu çalışmanın amacı sanayi 4.0’ın tarihsel
gelişim sürecini ve özelliklerini, bu sürecin gelişiminde tetikleyici etkiye
sahip olan büyük veri kavramını ve işletmeler üzerindeki etkilerini incelemek
ve alan yazınına katkıda bulunmaktır. Bu amaçla sanayi 4.0 ile ilgili literatür
taranarak büyük veri hakkında ulaşılan bulgu ve bilgiler doğrultusunda
işletmeler açısından etkileri değerlendirilmiştir. Ayrıca mevcut çalışmalar
incelendiğinde, işletmelerin rakipleri ile rekabet edebilmeleri ve
müşterilerinin talep ve beklentilerine cevap vererek varlıklarını
sürdürebilmeleri açısından büyük veri teknolojisinin getirdiği değişimlerin
ciddi olarak takip edilmesinin ve kaçınılmaz dijital dönüşümlerin stratejik
olarak gerçekleştirilmesinin oldukça önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
References
- [1] TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI, “Nükleer Enerji Raporu-II”, TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI, Ankara, 44. Dönem Enerji Çalışma Grubu GY/2016/638, 2016.
- [2] E. Kabaklarlı, Endüstri 4.0 ve Paylaşım Ekonomisi Dünya ve Türkiye Ekonomisi İçin Fırsatlar, Etkiler ve Tehditler, 2. bs. Ankara: Nobel, 2018.
- [3] G. Banger, Endüstri 4.0 ve Akıllı İşletme, 2. bs. Eskişehir: Dorlion, 2018.
- [4] O. Özdoğan, Endüstri 4.0: Dördüncü Sanayi Devrimi ve Endüstriyel Dönüşümün Anahtarları, 2. bs. İstanbul: Pusula, 2018.
- [5] B. Öztuna, Endüstri 4.0 Dördüncü Sanayi Devrimi İle Çalışma Yaşamının Geleceği, 1. bs. Ankara: Gece Kitaplığı, 2017.
- [6] B. Marr, Büyük Veri İş Başında, 1. bs. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri, 2019.
- [7] V. Mayer-Schönberger ve K. Cukier, BÜYÜK VERİ Yaşama, Çalışma ve Düşünme Şeklimizi Dönüştürecek Bir Devrim, 1. bs. İstanbul: Paloma, 2013.
- [8] M. Kranzberg, “Technology and History: ‘Kranzberg’s Laws’”, Technology and Culture, c. 27, sy 3, s. 18, 1986.
- [9] B. Sezer, Batı Dünya Egemenliği ve Endüstri Devrimi, 2. bs. İstanbul: Doğu Kitabevi, 2018.
- [10] “Endüstri 4.0 için Akıllı Ultrasonik Sistemler - Sonikel | Ultrasonics , Sonikel Ultrasonik, ultrasonik, ultrasonik kaynak, ultrasonik kaynak makinası, plastik kaynak, horn, ultrasonik otomasyon, sonotrode, ultrasonik teknoloji, ultrasonik güç kayn”. [Çevrimiçi]. Erişim adresi: http://sonikel.com.tr/endustri-4.0-icin-akilli-ultrasonik-sistemler,60.html. [Erişim: 11-Tem-2019].
- [11] G. Banger, Endüstri 4.0 ekstra, 2. bs. Eskişehir: Dorlion, 2018.
- [12] G. Banger, Endüstri 4.0 Uygulama ve Dönüşüm Rehberi, 1. bs. Eskişehir: Dorlion, 2018.
- [13] “Endüstri Tarihine Kısa Bir Yolculuk”. [Çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.endustri40.com/endustri-tarihine-kisa-bir-yolculuk/. [Erişim: 13-Tem-2019].
- [14] M. Baran, Büyük Veri Bilgi Yönetimi ve İş Zekası, 1. bs. İstanbul: Beta, 2017.
- [15] A. Ross, Geleceğin Endüstrileri, 1. bs. Ankara: Orion Kitabevi, 2017.
- [16] “Big Data... and the Next Wave of InfraStress John R. Mashey Chief Scientist, SGI - PDF”. [Çevrimiçi]. Erişim adresi: https://docplayer.net/2792417-And-the-next-wave-of-infrastress-john-r-mashey-chief-scientist-sgi.html. [Erişim: 11-Tem-2019].
- [17] Weiss ve Indurkya, Predictive Data Mining. 1998.
- [18] F. X. Diebold, “Big Data" Dynamic Factor Models for Macroeconomic Measurement and Forecasting”, 2000.
- [19] S. Çelik, “Büyük Veri”, içinde Bilgi Yönetimi, Bilgi Tüketicileri, Büyük Veri, Inovasyon ve Kurumsal Zeka, 1. bs, S. Gülseçen, Ed. İstanbul: Paptya, 2015, ss. 40-55.
- [20] M. Iqbal, S. H. A. Kazmi, A. Manzoor, A. R. Soomrani, S. H. Butt, ve K. A. Shaikh, “A study of big data for business growth in SMEs: Opportunities amp; challenges”, içinde 2018 International Conference on Computing, Mathematics and Engineering Technologies (iCoMET), 2018, ss. 1-7.
- [21] M. Daskalova, “Big Data for Business – Challenges and Opportunities for the Bulgarian Economy”, içinde 2018 International Conference on High Technology for Sustainable Development (HiTech), 2018, ss. 1-4.
- [22] N. Akdoğan ve M. U. Akdoğan, “Büyük Veri̇ - Bi̇li̇şi̇m Teknoloji̇si̇ndeki̇ Geli̇şmeleri̇n Muhasebe Uygulamalarina Ve Muhasebe Mesleği̇ne Etki̇si̇”, Accounting & Auditing Perspective Magazine / Muhasebe ve Denetime Bakis, c. 18, sy 55, ss. 1-14, Eyl. 2018.
- [23] Ü. Aslan ve Y. Özerhan, “Big Data, Muhasebe Ve Muhasebe Mesleği”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, c. 19, sy 4, ss. 862-868, 2017.
- [24] B. Thakur ve M. Mann, “Data Mining for Big Data: A Review”, International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, s. 5, 2014.
- [25] E. Dinçerden, İş Zekası ve Stratejik Yönetim, 1. bs. İstanbul: Beta, 2017.
- [26] D. Boyd ve C. Crawford, “Büyük Veri Üzerine Eleştirel Sorular: Kültürel, Teknolojik ve Bilimsel Bir Olgu Hakkında Eleştirel Sorgulamalar”, folklor/edebiyat, c. 21, sy 83, ss. 199-215, 2015.
- [27] R. Altunışık, “Büyük Veri: Fırsatlar Kaynağı mı Yoksa Yeni Sorunlar Yumağı mı?”, Yıldız Social Science Review, c. 1, sy 1, ss. 45-76, 2015.
- [28] E. Bilgiç ve M. F. Esen, “ENDÜSTRİ 4.0 IŞIĞINDA VERİ MADENCİLİĞİ VE PAZARLAMA: LİTERATÜR TARAMASIYLA SON GELİŞMELER, YENİ TRENDLER”, İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, sy 2, ss. 21-29, 2018.
- [29] B. Brown, M. Chui, ve J. Manyika, “Are you ready for the era of ‘big data’”, McKinsey Quarterly, c. 4, sy 1, ss. 24-35, 2011.
- [30] N. Gümüş, “Usage of Social Media in City Marketing: A Research on 30 Metropolitan Municipalities in Turkey”, EMAJ: Emerging Markets Journal, c. 6, sy 2, ss. 30-37, Oca. 2017.
- [31] N. GÜMÜŞ ve N. KÜTAHYALI, “KOBİ’LERİN PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA SOSYAL MEDYA KULLANMA VE KULLANMAMA NEDENLERİNİN BELİRLENMESİ: KASTAMONU İLİNDE BİR ARAŞTIRMA.”, International Journal of Management Economics & Business / Uluslararasi Yönetim Iktisat ve Isletme Dergisi, c. 13, sy 4, ss. 891-910, Eki. 2017.
- [32] “Şehir Aydınlatma ve Enerji {İBB}”. [Çevrimiçi]. Erişim adresi: http://www.ibb.gov.tr/sites/aydinlatmaenerji/Pages/EnerjiKaynaklari.aspx. [Erişim: 22-Tem-2019].
Big Data for Business in the Context of Industry 4.0
Year 2019,
Volume: 3 Issue: 2, 114 - 120, 23.12.2019
Özgür Çark
,
İlker Yıldız
,
Alper Talha Karadeniz
Abstract
It is assumed that the 1st industrial revolution
began with the invention of the steam engine in the second half of the 18th
century. The second industrial revolution is associated with the electricity
and mass production system and developments in information technologies are
also called as the 3rd industrial revolution. Today, the 4th industrial
revolution has begun to be discussed at this stage where information and
communication technologies have been adapted. Newly developed technologies such
as artificial intelligence, big data, cloud computing, nanotechnology and the
Internet of Things - IoT in Industry 4.0
have started to take place in international literature as the most interesting
topics of this revolution. However, studies on industry 4.0 technologies and
their effects on social, human and economic fields should be given more
importance in the national literature. The aim of this study is to examine the
historical development process and characteristics of industry 4.0, the concept
of big data which has a triggering effect on the development of this process
and its effects on businesses and contribute to the literature. For this
purpose, the literature on industry 4.0 has been searched and its effects have
been evaluated in terms of the findings and information obtained about big
data. In addition, when the existing studies are examined, it is concluded that
it is very important to follow the changes brought by big data technology and
to realize the inevitable digital transformations strategically in order that
companies can compete with their competitors and survive by responding to the
demands and expectations of their customers.
References
- [1] TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI, “Nükleer Enerji Raporu-II”, TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI, Ankara, 44. Dönem Enerji Çalışma Grubu GY/2016/638, 2016.
- [2] E. Kabaklarlı, Endüstri 4.0 ve Paylaşım Ekonomisi Dünya ve Türkiye Ekonomisi İçin Fırsatlar, Etkiler ve Tehditler, 2. bs. Ankara: Nobel, 2018.
- [3] G. Banger, Endüstri 4.0 ve Akıllı İşletme, 2. bs. Eskişehir: Dorlion, 2018.
- [4] O. Özdoğan, Endüstri 4.0: Dördüncü Sanayi Devrimi ve Endüstriyel Dönüşümün Anahtarları, 2. bs. İstanbul: Pusula, 2018.
- [5] B. Öztuna, Endüstri 4.0 Dördüncü Sanayi Devrimi İle Çalışma Yaşamının Geleceği, 1. bs. Ankara: Gece Kitaplığı, 2017.
- [6] B. Marr, Büyük Veri İş Başında, 1. bs. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri, 2019.
- [7] V. Mayer-Schönberger ve K. Cukier, BÜYÜK VERİ Yaşama, Çalışma ve Düşünme Şeklimizi Dönüştürecek Bir Devrim, 1. bs. İstanbul: Paloma, 2013.
- [8] M. Kranzberg, “Technology and History: ‘Kranzberg’s Laws’”, Technology and Culture, c. 27, sy 3, s. 18, 1986.
- [9] B. Sezer, Batı Dünya Egemenliği ve Endüstri Devrimi, 2. bs. İstanbul: Doğu Kitabevi, 2018.
- [10] “Endüstri 4.0 için Akıllı Ultrasonik Sistemler - Sonikel | Ultrasonics , Sonikel Ultrasonik, ultrasonik, ultrasonik kaynak, ultrasonik kaynak makinası, plastik kaynak, horn, ultrasonik otomasyon, sonotrode, ultrasonik teknoloji, ultrasonik güç kayn”. [Çevrimiçi]. Erişim adresi: http://sonikel.com.tr/endustri-4.0-icin-akilli-ultrasonik-sistemler,60.html. [Erişim: 11-Tem-2019].
- [11] G. Banger, Endüstri 4.0 ekstra, 2. bs. Eskişehir: Dorlion, 2018.
- [12] G. Banger, Endüstri 4.0 Uygulama ve Dönüşüm Rehberi, 1. bs. Eskişehir: Dorlion, 2018.
- [13] “Endüstri Tarihine Kısa Bir Yolculuk”. [Çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.endustri40.com/endustri-tarihine-kisa-bir-yolculuk/. [Erişim: 13-Tem-2019].
- [14] M. Baran, Büyük Veri Bilgi Yönetimi ve İş Zekası, 1. bs. İstanbul: Beta, 2017.
- [15] A. Ross, Geleceğin Endüstrileri, 1. bs. Ankara: Orion Kitabevi, 2017.
- [16] “Big Data... and the Next Wave of InfraStress John R. Mashey Chief Scientist, SGI - PDF”. [Çevrimiçi]. Erişim adresi: https://docplayer.net/2792417-And-the-next-wave-of-infrastress-john-r-mashey-chief-scientist-sgi.html. [Erişim: 11-Tem-2019].
- [17] Weiss ve Indurkya, Predictive Data Mining. 1998.
- [18] F. X. Diebold, “Big Data" Dynamic Factor Models for Macroeconomic Measurement and Forecasting”, 2000.
- [19] S. Çelik, “Büyük Veri”, içinde Bilgi Yönetimi, Bilgi Tüketicileri, Büyük Veri, Inovasyon ve Kurumsal Zeka, 1. bs, S. Gülseçen, Ed. İstanbul: Paptya, 2015, ss. 40-55.
- [20] M. Iqbal, S. H. A. Kazmi, A. Manzoor, A. R. Soomrani, S. H. Butt, ve K. A. Shaikh, “A study of big data for business growth in SMEs: Opportunities amp; challenges”, içinde 2018 International Conference on Computing, Mathematics and Engineering Technologies (iCoMET), 2018, ss. 1-7.
- [21] M. Daskalova, “Big Data for Business – Challenges and Opportunities for the Bulgarian Economy”, içinde 2018 International Conference on High Technology for Sustainable Development (HiTech), 2018, ss. 1-4.
- [22] N. Akdoğan ve M. U. Akdoğan, “Büyük Veri̇ - Bi̇li̇şi̇m Teknoloji̇si̇ndeki̇ Geli̇şmeleri̇n Muhasebe Uygulamalarina Ve Muhasebe Mesleği̇ne Etki̇si̇”, Accounting & Auditing Perspective Magazine / Muhasebe ve Denetime Bakis, c. 18, sy 55, ss. 1-14, Eyl. 2018.
- [23] Ü. Aslan ve Y. Özerhan, “Big Data, Muhasebe Ve Muhasebe Mesleği”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, c. 19, sy 4, ss. 862-868, 2017.
- [24] B. Thakur ve M. Mann, “Data Mining for Big Data: A Review”, International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, s. 5, 2014.
- [25] E. Dinçerden, İş Zekası ve Stratejik Yönetim, 1. bs. İstanbul: Beta, 2017.
- [26] D. Boyd ve C. Crawford, “Büyük Veri Üzerine Eleştirel Sorular: Kültürel, Teknolojik ve Bilimsel Bir Olgu Hakkında Eleştirel Sorgulamalar”, folklor/edebiyat, c. 21, sy 83, ss. 199-215, 2015.
- [27] R. Altunışık, “Büyük Veri: Fırsatlar Kaynağı mı Yoksa Yeni Sorunlar Yumağı mı?”, Yıldız Social Science Review, c. 1, sy 1, ss. 45-76, 2015.
- [28] E. Bilgiç ve M. F. Esen, “ENDÜSTRİ 4.0 IŞIĞINDA VERİ MADENCİLİĞİ VE PAZARLAMA: LİTERATÜR TARAMASIYLA SON GELİŞMELER, YENİ TRENDLER”, İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, sy 2, ss. 21-29, 2018.
- [29] B. Brown, M. Chui, ve J. Manyika, “Are you ready for the era of ‘big data’”, McKinsey Quarterly, c. 4, sy 1, ss. 24-35, 2011.
- [30] N. Gümüş, “Usage of Social Media in City Marketing: A Research on 30 Metropolitan Municipalities in Turkey”, EMAJ: Emerging Markets Journal, c. 6, sy 2, ss. 30-37, Oca. 2017.
- [31] N. GÜMÜŞ ve N. KÜTAHYALI, “KOBİ’LERİN PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA SOSYAL MEDYA KULLANMA VE KULLANMAMA NEDENLERİNİN BELİRLENMESİ: KASTAMONU İLİNDE BİR ARAŞTIRMA.”, International Journal of Management Economics & Business / Uluslararasi Yönetim Iktisat ve Isletme Dergisi, c. 13, sy 4, ss. 891-910, Eki. 2017.
- [32] “Şehir Aydınlatma ve Enerji {İBB}”. [Çevrimiçi]. Erişim adresi: http://www.ibb.gov.tr/sites/aydinlatmaenerji/Pages/EnerjiKaynaklari.aspx. [Erişim: 22-Tem-2019].