In this study, the effect of the use of eight types of graphic organizers suggested by Gallavan and Kottler on academic success and achievement goal orientations in social studies lessons. In the academic year 2012-2013, the sixth grade students from Salih Erkan Primary School which is in the center of Erzincan has attended this study. The research is designed according to pre-test/post-test control group test design which is one of the experimental design. The education during the unit is made with the activities adabted through eight types of graphic organizers for experimental group but for the control group traditional methods are used. Experimental method has continued for six weeks. Graphic organizers prepared as parallel to the subjects of lesson and original to the content of lesson by researcher are presented to experimental group. The groups are balanced considering the pre-test results of the Social Studies Achievement Test and Achievement Goal Orientations Scales (AGOS). It is determined that according to post test points in means of academical achievement levels, experimental group is more successful than control group. When it is evaluated in terms of achievement goal orientations, it is determined that the achievement goal orientations scale post test points of the students from experimental grup are higher than the points of the students from control group. Consequently, the use of eight types of the graphic organizers in social studies lesson is positively effective for the learners’achievement gol orientations increase.
Bu çalışmada, Gallavan ve Kottler tarafından sunulan grafik örgütleyicilerinin sekiz türünün
kullanımının Sosyal Bilgiler dersinde akademik başarı ve başarı yönelimlerine etkisi araştırılmıştır.
Araştırmaya 2012-2013 eğitim-öğretim yılı Güz döneminde Erzincan il merkezinde yer alan Salih
Erkan İlkokulu altıncı sınıf öğrencileri katılmıştır. Araştırma, deneysel araştırma modellerinden biri
olan öntest-sontest kontrol gruplu deneme modeline göre desenlenmiştir. Deney grubu
öğrencilerinde işlenen ünite boyunca grafik örgütleyicilerin sekiz türüne yönelik uyarlanan
etkinliklerle öğretim yapılmış, kontrol grubunda ise grafik örgütleyiciler kullanılmamıştır. Deneysel
işlem altı hafta sürmüştür. Araştırmacı tarafından dersin konularına paralel olarak ve ders
içeriğine özgün hazırlanan grafik örgütleyiciler deney grubuna sunulmuştur. Akademik başarı
düzeyleri açısından sontest puanlarına göre deney grubunun, kontrol grubuna göre daha başarılı
olduğu tespit edilmiştir. “Başarı Yönelimleri” açısından değerlendirildiğinde ise boyutlara göre,
deney grubundaki öğrencilerin Öğrenme Yönelimi (ÖY), Performans-Yaklaşma Yönelimi (PYAY)
öntest-sontest puanları arasında anlamlı düzeyde bir farklılık bulunduğu, Performans-Kaçınma
Yönelimi (PKAY) öntest-sontest puanları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmadığı tespit
edilmiştir. Sonuç olarak, Sosyal Bilgiler derslerinde grafik örgütleyicilerinin sekiz türünün
kullanımının öğrenenlerin akademik başarılarının artmasında etkili olduğu, başarı yönelimlerinin
artmasında ise “öğrenme yönelimi” ve “performans-yaklaşma yönelimi” üzerinde olumlu yönde
etkisi olduğu, ancak “performans-kaçınma yönelimi” üzerinde ise etkisi olmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2014 Issue: 14 |