ÖZET
Türkiye’de eğitim örgütlerinde örgütsel özdeşleşme kavramının incelendiği lisansüstü tez çalışmalarının analiz edilmesinin amaçlandığı bu araştırma bir sistematik derleme çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma evrenini YÖKTEZ veri tabanında eğitim örgütlerinde örgütsel özdeşleşme kavramı ile ilgili 2010- 2023 yılları arasında gerçekleştirilen 35 lisansüstü tez çalışması oluşturmaktadır. Bu çalışmalar yayımlanma yılları, türleri, ilişkilendirildikleri kavramlar, yöntemleri, örneklemleri ve örnekleme biçimleri, veri toplama araçları, bulguları ve önerilerine göre analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, lisansüstü tez çalışmalarında örgütsel özdeşleme kavramının liderlik, koçluk, yöneticilik gibi kavramların yanı sıra örgütsel kültür, örgütsel muhalefet, örgütsel sessizlik ve örgütsel sosyalleşme gibi örgüt içi dinamikleri açıklayan kavramlarla ağırlıklı olarak ilişkilendirildiği; tezlerin çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde olduğu; hepsinde nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yönteminin kullanıldığı ve uyarlama ölçeklerin kullanıldığı; çalışma grubunun büyük oranda öğretmenlerden oluştuğu ve eğitim örgütlerinin paydaşlarından olan öğrenci ve velilerin hiçbir araştırmaya dahil edilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda, araştırma kapsamına alınan lisansüstü tezlerde de ifade edildiği gibi, eğitim örgütlerinde örgütsel özdeşleşme kavramının farklı araştırma yöntem ve teknikleriyle, veri toplama araçlarıyla ele alınması gerekmektedir. Ayrıca, araştırmaların örneklem gruplarına öğrenci ve velilerin de dahil edilmesi ve bu gruplara yönelik veri toplama araçlarının da geliştirilmesi önerilmektedir. Bu araştırmanın sadece YÖKTEZ veri tabanında 2010-2013 yılları arasında gerçekleştirilmiş olması en büyük sınırlılığı olarak görülmektedir. Bu kapsamda, gelecek çalışmaların diğer ulusal ve uluslararası veri tabanlarının da dahil edilerek gerçekleştirilmesinin gerek örgütsel özdeşleşme ile ilgili alanyazına gerekse de uygulamada eğitim örgütlerine önemli katkılar getireceği düşünülmektedir.
AN EXAMINATION of POSTGRADUATE THESES ON ORGANIZATIONAL IDENTIFICATION in EDUCATIONAL ORGANIZATIONS: A SYSTEMATIC REVIEW STUDY
ABSTRACT
This research aiming to examine the postgraduate theses on the concept of organizational identification in educational organizations in Turkey, is a systematic review study. The population of the research consists of 35 postgraduate theses on the concept of organizational identification in educational organizations between the years of 2010 and 2023 in the YOKTEZ database. These studies were analyzed in terms of their publication years, types, concepts they were associated with, methods, samples and sampling methods, data collection instruments, findings and recommendations. As a result of the research, it was concluded that the concept of organizational identification was mainly associated with concepts of leadership, coaching, management, organizational culture, organizational opposition, organizational silence and organizational socialization; most of the these studies were MA theses and relational survey method was used in all of these theses and the scales which were adapted from their originals were used; the study group mostly consisted of teachers and students and parents as important stakeholders of educational organizations, were not included in any of these researches. In that sense, as stated in the postgraduate theses included in the research, the concept of organizational identification in educational organizations should be addressed with different research methods and techniques and data collection instruments. Also, students and parents should be included in the sample groups of the studies and data collection instruments for these groups should be developed. The biggest limitation of this study is that it was conducted using only the YÖKTEZ database between the years of 2010-2013. Accordingly, it is expected that future studies which may include other national and international databases will bring important contributions to both the literature on organizational identification and educational organizations in practice.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Yasamda Liderlik |
Authors | |
Early Pub Date | November 14, 2023 |
Publication Date | December 23, 2023 |
Submission Date | October 20, 2023 |
Acceptance Date | November 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |